Systém, který pražská firma Future Product Design vyvinula, sestává ze semaforu, několika kamer, které určují rychlost projíždějících vozidel, a elektronických značek znázorňujících omezení rychlosti.

„Původně jsme to chtěli zkoušet již nyní od čtvrtka po dobu jednoho měsíce. Ale byli jsme poučeni, že policie by nám krátkodobé povolení dala pouze na jeden den. Myslíme si, že by bylo lepší vyzkoušet to dlouhodobě," sdělil pro Novojičínský deník Vladimír Kranz, ředitel společnosti Future Product Design, a doplnil, že zařízení již ve Studénce jedenkrát krátkodobě vyzkoušeli, stejně jako v Moravském Písku.

„Tam jsme to zkorigovali, takže to teď stoprocentně funguje," poznamenal Vladimír Kranz.

Systém by měl být umístěný několik desítek metrů před železničním přejezdem a spínat by měl ve chvíli, kdy se ozve výstražný signál, který systém umí odposlechnout. Poté sepnou zpomalovací výstražné značky a rozsvítí se klasický semafor.

„Bylo neuvěřitelné, co všechno jsme museli do systému přidat, abychom docílili stoprocentního zastavení vozidel. Nejvíce nakonec pomohlo, že jsme přidali odpočítávání času, jak dlouho ještě červená bude svítit. Řidiče totiž musíme držet pětačtyřicet sekund, a to je tak dlouhá doba, že někteří řidiči si mysleli, že je porucha semaforu, a už se rozjížděli na červenou," pokračoval Vladimír Kranz.

Společnost Future Product Design má kompletní zařízení připravené, nyní žádá kompetentní orgán o povolení na delší, měsíční test. „Jakmile povolení obdržíme, stanovíme termín zkoušky," dodal Vladimír Kranz.

Starosta Studénky Lubomír Šobich se k eventuálnímu chystanému experimentu zatím vyjádřil stroze. „Pokud to zvýší bezpečnost a bude to mít účinek, nebráním se jednání v této věci, ale zatím je to vše ve fázích pokusů, zkoušek, posuzování," uvedl Lubomír Šobich.

Tisková mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová si myslí, že i v případě dalšího zabezpečovacího systému bude jen na řidičích, jak ho budou respektovat.

„Pokud řidič respektuje, že je na přejezdu výstraha a svítí tam červené světlo, tak na přejezd nevjíždí," řekla pro deník Kateřina Šubová a doplnila, že v případě železničního přejezdu ve Studénce se v současné době hledá řešení mimoúrovňového křížení.

O zabezpečení železničního přejezdu ve Studénce nedaleko nádraží Českých drah se začalo diskutovat poté, co se loni v průběhu několika týdnů staly dva případy, kdy v kolejišti zůstal mezi závorami uvězněný kamion. V druhém případě portugalský řidič prorazil závoru a včas kolejiště opustil, risk polského řidiče, který vjel na přejezd na červenou, stál tři lidi život.