VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Při rehabilitaci se využívá různých pomůcek

V dnešním díle rubriky „Hlídejte si své zdraví aneb lékař radí", si protáhneme svaly pod zkušeným dohledem Mgr. Abdallaha Walweela, který již 5 let úspěšně vede tým odborníků na rehabilitačním oddělení polikliniky Therápon 98, a.s., v Kopřivnici, k tomu se v roce 2011 připojilo i nově vybudované relaxační centrum Therápon Aqua, kde si můžete vybrat z mnoha rehabilitačních, relaxačních a regeneračních procedur.

19.6.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv

Posilování je cvičení zaměřené na růst svalů. Na posilování se lze dívat z více pohledů. První je pohled kulturistický, v němž jsou zahrnuty veškeré činnosti s posilováním související strava, odpočinek a trénink. Další pohled je, že posilování může být cílená fyzická lidská činnost, na jejímž konci nestojí jen fyzické zlepšení těla, ale i ducha. Posilování může být zaměřeno různě (zdravotně, růstově a pro dobro duše).

Zdravotní posilování je tedy program rozvoje zdraví a rozvíjet zdraví znamená pečovat o vlastní sílu, vzhled, dostatek spánku, zdravou stravu, vhodné oblečení, hygienu a podobné zdravé věci.

Nejjednodušší dělení cvičení podle jeho intenzity je na aerobní a anaerobní cvičení.

Aerobní cvičení je považováno na nejvýznamnější složku fitness díky příznivým zdravotním efektům, které jsou s ním spojené. Cvičíme-li aerobně, zlepšujeme celkovou účinnost našeho kardiovaskulárního systému (srdce, plic a oběhové soustavy). Tepová frekvence je poměrně spolehlivý ukazatel intenzity cvičení a lze podle ní trénink efektivně řídit, dle rovnice 220 věk. Začátečníci, lidé s nízkou kondicí a ti, kteří mají za hlavní cíl snižování nadváhy by se měli držet spíše nižších úrovní doporučené tepové frekvence. Zároveň ale nesmí tepovka klesnout pod zhruba 60pct MTF zde je již intenzita cvičení příliš nízká, neovlivní látkovou přeměnu, a cvičení nebude mít očekávaný efekt. Cvičit je třeba také dostatečně dlouho, protože tělo začíná využívat tukové zásoby jako zdroj energie až asi po 20 minutách práce. Nízká intenzita cvičení je důležitá, abychom vydrželi cvičit dostatečně dlouho.

Veslovací trenažér

Veslování se pohybuje na pomezí aerobního a silového sportu a výborně se hodí pro vytrvalostní trénink a na komplexní trénink celého těla.

Tento trenažér je vhodný hlavně pro aktivní sportovce. Stejně dobře se však hodí na formování postavy či udržování kondice. Veslovací trenažér je také vhodným nástrojem prevence nebo rehabilitace při bolestech zad, posiluje horní polovinu těla, břicho, hrudník, ramena, záda, paže, dolní polovinu těla, hýždě, stehna, lýtka. Cvičení na veslovacím trenažéru zapojuje do tréninku všechny svalové partie, zejména nohy, záda, ruce, prsa a břicho. Je důležité dbát na řádné provádění cviků, pravidelné veslování pak může být prospěšné také při uvolňování bolesti v zádech.

Recumbent bike

Je vhodný pro široké spektrum uživatelů - aktivní sportovci, pacienti s bolestmi zad i kloubů, starší lidé, kteří se chtějí nenásilným tréninkem udržovat v kondici, tak i lidé se sníženou pohyblivostí, kteří se potřebují pozvolna rehabilitovat například po úraze.

Trénink na recumbent bike posiluje a má vliv na zdraví dolní poloviny těla, stehna, lýtka. Jízda na recumbent bike příznivě ovlivňuje kardiovaskulární systém, zvyšuje kapacitu plic a celkovou vytrvalost. Tento typ tréninku umožňuje především komplexní posilování všech svalových partií dolních končetin, a je proto vhodný nejen pro udržování kondice, spalování tuků a prevenci zdravotních komplikací. Je ideální také při rekonvalescenci po úrazu, srdečních příhodách nebo kloubních potížích.

Běžecký trenažér

Trénink na běžeckém pásu je nezbytný pro všechny náročné sportovce, pro široké spektrum uživatelů bez ohledu na vlastní fyzickou zdatnost. Běžecký trenažér má pulsem řízené programy s možností volby cílové kardiozóny. Tréninkový mód umožňuje výpočet cílové hodnoty tepu podle věku a zvolené kardiozóny Fat/Fit (spalování tuků / posilování). Na základě stanovené cílové hodnoty a aktuální tepové frekvence pak inteligentní program ovlivňuje průběh tréninku regulací rychlosti a sklonu. Běžecký trenažér napomáhá procvičovat a formovat především dolní část těla. Běh jako takový má však vliv na celý organismus především pomáhá zvyšovat tepovou frekvenci a kapacitu plic, příznivě ovlivňuje kardiovaskulární systém, prokrvuje a posiluje svalstvo. Správně vedený trénink má proto velmi výrazný efekt i při spalování tuků.

Stepper KETTLER MONTANA

Patří do kategorie aerobních trenažérů s významným podílem silové složky: trénuje srdce i krevní oběh, posiluje hýžďové svalstvo a dolní končetiny.

Pro koho je stepper vhodný?

Cvičení na stepperu vyhledávají především ti, kdo chtějí intenzivně formovat partie dolních končetin a hýždě. Představuje tak nejefektivnější způsob, jak tyto partie posílit a formovat. Takováto simulace stoupání do schodů, rozšířená o možnost vlastní regulace zátěže, je mnohem bezpečnější, a hlavně šetrnější ke kolenním kloubům. Stepper s hydraulickými tlumiči kolena nevystavuje nebezpečným nárazům tak, jako skutečný výstup. Soustavný trénink navíc výrazně zvyšuje kondici a vytrvalost.

Autor: Redakce

19.6.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kdysi proslulý Hotel Vlčina ve Frenštátě pod Radhoštěm již léta chátrá. Nyní svitla naděje, že by se z něj mohlo stát opět vyhledávané místo.

Hotel Vlčina ve Frenštátě pod Radhoštěm: skončí chátrání?

Druholigové hokejisty Nového Jičína (v bílém) a Kopřivnice čeká odveta v úterý 22. srpna.

Start přípravy: Hokejisté Kopřivnice otočili duel v Novém Jičíně

I. B třída, sk. B: Petřvald na Moravě na úvod remizoval

Po sestupu z A třídy je čeká sezona v I. B třídě, sk. B, která je složena z celků z Ostravska a Opavska. Petřvald na Moravě, jako jediný novojičínský zástupce v této soutěži, zahájil nový ročník duelem v Píšti, kde remizoval 1:1.

Souhrn I. B třídy, sk. D: První kolo ve znamení gólových hodů

Novojičínsko - Roli favorita potvrdil hned na úvod Fulnek, který roznesl Vlčovice 7:0. Kopřivnice pak doma podlehla v divokém zápase nováčkovi z Hukvald 2:5.  

Bílovečtí mají první bod a nyní cestují na hřiště nováčka

V premiérovém domácím utkání v nové sezoně krajského přeboru nakonec remizovali s Českým Těšínem 1:1. Fotbalisté Bílovce si tak připsali první bod a nyní je čeká sobotní utkání na půdě nováčka ze Staré Bělé.

Frenštát nadělil Slavii kanára

Beskyd doma vyprášil Orlovou 6:0 a potvrdil tak zdařilý vstup do sezony, na který by rád navázali i v sobotu, kdy cestuje do Českého Těšína.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení