Po celkem 270 dnech a více než 2800 odpracovaných hodinách představila automobilka na tatrováckém polygonu ve čtvrtek 8. června jeden ze svých dakarských speciálů v novém kabátě. Slavnostní uvedení vozidla si nenechala ujít ani jeho původní tříčlenná posádka Zdeněk Kahánek, Josef Kalina a Miroslav Gumulec, která v něm právě před jednatřiceti lety absolvovala premiérový, nejnáročnější závod na světě.

K rekonstrukci legendárního kamionu přistoupil kopřivnický závod z důvodu toho, že se na něm za dobu třicetiletého užívání výrazně podepsal zub času.

Házenkáři Kopřivnice. Ilustrační foto.
Skvělá zpráva: Kopřivnice zůstává mezi extraligovou elitou

Cílem několikaměsíční nákladné renovace tak bylo zachránit co možná nejvíce originálních dílů vozidla, což se podle informací automobilky podařilo, a to zejména díky důslednosti a precizní práci mnoha odborníků. Opravený vůz v originálním barevném provedení si tak společnost nadělila k letošnímu kulatému výročí 120 let od výroby prvního automobilu v Kopřivnici.

„Chtěli jsme renovaci dakarského speciálu dokončit co nejdříve, aby byl důstojným příspěvkem k letošním oslavám sto dvaceti let výroby automobilů v naší automobilce," uvedl technický ředitel Tatra Trucks Radomír Smolka s tím, že se jim v průběhu 270 rekonstrukčních dní podařilo to, co si původně předsevzali.

„Vše jsme museli navíc skloubit s tím, co nás živí, tedy s normální výrobou a vývojovými programy," doplnil technický ředitel.

Tatrovácký veterán však za dobu třicetileté existence urazil dlouhou cestu a najel nespočet kilometrů v těžkých terénech, než se navrátil zpátky do místa, ve kterém vznikl. V září loňského roku s ním do Kopřivnice přijel francouzský podnikatel Jean Philippe, který do té doby využíval kamion na expedice své cestovní agentury New Gate Travel po státech severní a západní Afriky.

Piaristické zahrady v Příboře.
Otevřené zahrady jsou nápad Britů. Na Novojičínsku se zapojí tři místa.

UNIKÁT ZA UNIKÁT

Jako náhradu za svůj historický vůz dostal obchodník z Francie jiný unikát, první vůz svého druhu s označením Tatra Phoenix Euro 6. Tato výrobní řada podle informací automobilky představuje, a to jak z hlediska techniky, tak i efektivity provozu, to nejlepší z civilní výroby, co Tatra v současné době svým zákazníkům nabízí.

VŮZ VYSTAVÍ V MUZEU

S legendárním vozidlem má automobilka do budoucna velké plány. Chce ho vystavit v plánovaném novém muzeu Tatry, aby ho mohli obdivovat všichni milovníci nákladních vozů a další návštěvníci, kteří si do Kopřivnice najdou cestu. Vzniknout by mělo v objektu bývalé slévárny kopřivnického závodu.

„Stávající tatrovácké muzeum je kapacitně naplněno a unikáty, jako je právě představený dakarský speciál není kde vystavit. V nové expozici tak budou především nákladní vozy získané v posledních letech díky investicím akcionářů Tatry," vysvětlil důvod vzniku nového muzea Radek Strouhal, generální ředitel automobilky.

Jedna čtvrtina kulturní památky Libušín, kterou řemeslníci obnovují v areálu bývalého zemědělského družstva v Bystřičce, je téměř hotová a připravená k převozu na původní místo na Pustevnách.
Libušín už ze čtvrtiny stojí v hale v Bystřičce