Vše začalo již před lety zahájením činnosti takzvaného Komunikačního centra. „Zrušila se totiž zvláštní škola a my jsme dostali její třídu. Zažádali jsme proto o dotaci na to Komunikační centrum a celkem se nám to zalíbilo,“ přiblížil ředitel školy Josef Hladný. Centrum bylo určeno pro doučování žáků a odpoledne se tam konaly různé kroužky, které zde mají své místo dodnes. Škola chtěla v podobných projektech pokračovat a pomoci dětem, které mají například problémy s učením, jsou ze znevýhodněného prostředí a nebo naopak jsou nadané a v běžné výuce se nudí. Asistenti s žáky pracovali v hodinách, při volnočasových aktivitách a v takzvané včasné péči. „Vytipovali jsme si už při zápisu děti, které do té včasné péče budou chodit, a ty se pak učily ty základní návyky. Bylo opravdu vidět, že je neuměly,“ dodal Hladný.

Podle asistentky Simony Gassmannové, která měla tyto děti na starost, bylo vidět, že neabsolvovaly školku a nejenže nedokázaly poznávat barvy nebo geometrické tvary, nebyly vůbec soběstačné. „Neumí si umýt ruce, zavázat si boty, zapnout si zip a podobně. Nejsou schopny držet tužku, nerozumějí některým slovům jako různý, jiný, malý, první, poslední, to vůbec neznají, takže svým způsobem zastupujeme mateřskou školu,“ podotkla asistentka Gassmannová. Děti, které si touto péčí již prošly, vykazují mnohem lepší výsledky než ty, které přišly do školy bez přípravy. „Hodně to pomáhá. Lépe se nám s nimi spolupracuje a ty rozdíly mezi dětmi, které měly tuto péči, a těmi, které ji neměly, jsou markantní,“ doplnila učitelka z prvního stupně Jarmila Hladná.

Díky projektu se asistenti mohli starat jak o tyto sociokulturně znevýhodněné děti, tak i o děti, kterým pomáhali při výuce lépe porozumět probíranému učivu. Byla by možná ale škoda, kdyby se veškerá pozornost upírala jenom jedním směrem, a tak se učitelé i asistenti starali také o nadané děti. Ty se zapojovaly do různých soutěží a dále se vzdělávaly dle svých možností. Projekt trval tři roky díky evropským fondům získal finanční podporu ve výši zhruba 2,3 milionu korun, která měla pokrýt hlavně náklady na zajištění dvou asistentů. V tomto roce byl ukončen, a tak kromě ocenění nejpilnějších žáků připravila škola pokračování projektu. „Máme už podanou žádost o dotaci. Dřívější projekt byl zaměřen hlavně na integraci na prvním stupni, teď bychom to chtěli posunout na integraci na druhém stupni a inkluzi, tedy na přístup školy k těmto specifickým žákům. Nazvali jsme to Od integrace k inkluzi,“ poodhalil další budoucnost projektů na Základní škole Odry zástupce ředitele Radek Hendrych.