Pojem šikany je široký. Může se projevovat nejrůznějšími způsoby, od fyzického napadení až po psychické týrání, které nejčastěji spočívá v úmyslném přehlížení školáka.

S podobnými případy se setkali také učitelé škol na Novojičínsku. „Určitě neexistuje žádná škola s alespoň náznaky šikany,“ uvedla Dagmar Michálková, ředitelka Základní školy v Libhošti. Za pravdu jí dávají i další zástupci škol, pro které není šikana neznámou. Na tento nešvar narazili také v Základní škole T. G. Masaryka ve Studénce. „Šikanu jsme v minulém školním roce řešili ve čtyřech případech,“ sdělila ředitelka školy Alena Dvorská.

Většina základních škol Novojičínska se musí převážně vypořádávat s lehčími formami šikany, vleklé fyzické napadání naštěstí u dětí nezaznamenaly. „S případy šikany jsme se již setkali, avšak v mírnější formě,“ potvrdila Hana Bajnárková, zástupkyně ředitele Základní školy Komenského v Bílovci. Podobný názor má také Ivana Machýčková, ředitelka Základní školy v Kuníně.

„Drobné projevy jsme zaznamenali, jako v každé škole. Závažné projevy jsme však zatím řešit nemuseli.“ Opačný problém nastal ve Spálově, kde šikana narostla do větších rozměrů. „Šikanu jsme řešili mezi žáky, ale jedna žákyně šikanovala i učitelku,“ přiznala Jaroslava Šustková, ředitelka místní základní školy.

Jiným menším školám okresu se šikana zatím vyhýbá. „Prozatím jsme se s těmito případy nesetkali, možná proto, že zde máme pouze malotřídku,“ uvažovala ředitelka libhošťské školy. Názor, že se šikana projevuje spíš ve větších školách, podporuje i Pavel Janek, ředitel Základní školy sv. Zdislavy v Kopřivnici. „Mám za to, že se nám dosud podařilo reagovat dříve, než k případům došlo, díky tomu, že jsme malá škola.“

To, že škola případné šikanování mezi dětmi odhalí, však případ neuzavře. Právě naopak. Musí jej adekvátně řešit. Většinou učitelé jednají dle metodického pokynu, k vyřešení pak využívají školní komise či setkání s rodiči. Významný je pro tento problém také dětský psycholog. I když na většině škol psycholog nepůsobí, v případě potřeby jej dokáží žákům zajistit. „Přestože nemáme školního psychologa, působí na škole preventista negativních jevů, který případy šikany velmi kvalitně řeší. V opodstatněných případech pak odkazujeme na spolupráci s Pedagogicko–psychologickou poradnou v Novém Jičíně,“ přiblížila Anna Kolovratová, ředitelka Základní školy T. G. Masaryka ve Fulneku.

Na stejný postup poukázala také Hana Bajnárková z Bílovce. „Máme preventistu negativních jevů pro první i druhý stupeň. Psychologa nemáme, ale úzce s ním spolupracujeme a můžeme ho žákům zajistit,“ informovala.

Do hromadného boje se šikanou vytáhnou základní školy od prvního září. V rámci akce Školní rok bez šikany se uskuteční speciální kampaň, díky které se učitelé, rodiče i děti mohou dozvědět, co šikana obnáší a kam se mohou se svými problémy obrátit. Dost možná tato kampaň sníží vysoká čísla z posledních průzkumů. Šikanu totiž podle nich zažije až čtyřicet procent školáků.

EVA PIŠKYTLOVÁ