VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Slavnost opět připomene historii i tradice

Nový Jičín - K sedmnáctileté mladé slečně přirovnal na úterní tiskové konferenci starosta Nového Jičína Ivan Týle letošní Slavnost města Nový Jičín.

1.9.2010
SDÍLEJ:

Oldřiška Navrátilová na úterní tiskové konferenci alespoň trochu přiblížila filozofii městské slavnosti.Foto: Deník/Ivan Pavelek

Novojičínská slavnost se letos uskuteční posedmnácté a bude skutečně jako mladá slečna – bude se snažit být přitažlivá, veselá až rozverná, hlavně ne hloupá. Bude se v ní snoubit hravost malé dívenky, bezprostřednost mladé slečny i moudrost téměř zralé ženy. Letošní slavnost má být pestrá a oproti jiným rokům i hodně výpravná. Poprvé totiž bude probíhat po dobu dvou dnů. Tradiční slavnost se uskuteční v sobotu 3. září, den poté se nedaleko Kauflandu na Bochetě odehraje velkolepá bitva o Bělehrad.

„Letošní slavnost je tematicky silně zaměřená na výročí úmrtí generalissima Laudona, vrchního velitele vojsk za dob Marie Terezie. Vyvrcholením bude připomenutí bitvy u Bělehradu, kde porazil turecká vojska,“ nastínil starosta Nového Jičína Ivan Týle a doplnil, že Laudonovi bude zasvěcena rovněž výstava na Staré poště, jež bude zahájena v předvečer slavností. Nový Jičín ale připomene i další významné rodáky. „Nedaleko ČSOB dojde k odhalení sochy, která znázorňuje trojici místních významných rodáků, jejichž cesty postupně směřovaly jinam,“ pokračoval Týle. Oněmi osobnostmi jsou Julius Newald, starosta Vídně, Alfred Neubauer, manažer závodního automobilového týmu Mercedes, a Anton Kolig, pozdější významný rakouský malíř.

Oficiálního zahájení se v sobotu v 15.00 hodin ujme europoslanec Evžen Tošenovský, přítomni budou rovněž zástupci partnerských měst. Přijedou z Kremnice, Novellary a Swietlochovic. „Omluvili se z Görlitz, kde byli postiženi záplavami, a z ekonomických důvodů nepřijedou z Ludwigsburgu,“ řekl starosta.

Slavnosti přinesou, jako každoročně, bohatý program prakticky pro všechny generace. „Všechna témata, která se objeví, bychom nazvali jednotnou myšlenkou: Nový Jičín – křižovatka evropských cest. Myslím si, že to tak opravdu je, neboť v Evropě byla řada významných lidí, z nichž mnozí jsou rodáky z Nového Jičíně nebo měli s městem co do činění. To, že se postupně při slavnostech ohlížíme do historie, je, myslím si, správné. Snažíme se tak navázat na zpřetrhané tradice,“ upozornila Oldřiška Navrátilová, vedoucí odboru kultury, tělovýchovy a školství, a podotkla, že každý rok pracně vymýšlí, s ředitelem městského kulturního střediska Petrem Orságem, program. „Městská slavnost totiž má být do určité míry stejná, kvůli Novojičínským, kterým se líbí středověké náměstí s řemesly a tradicemi, a přitom musí přinést něco úplně nového, aby to přitáhlo návštěvníky z Nového Jičína i širokého okolí,“ přiblížila Navrátilová.

Samotná slavnost začne v sobotu již o půl deváté dopoledne, kdy z pódia na Masarykově náměstí spustí Městský dechový orchestr města Nový Jičín. Sobotní program ukončí koncert slovenské kapely Horkýže Slíže, celou slavnost pak zakončí nedělní bitva. O té přineseme více v zítřejším vydání Novojičínského deníku.

Autor: Ivan Pavelek

1.9.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Divoké prase, ilustrační foto.

Proti africkému moru bojují i vojenští veterináři z Hlučína

Ilustrační foto

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

Ondrášek jako první v republice bude lékaře učit, jak pomáhat při umírání

Ostravský mobilní hospic Ondrášek získal akreditaci k výuce paliativní medicíny. Je prvním českým zařízením svého druhu, jež začne vzdělávat lékaře toužící pomáhat pacientům nejen při uzdravování, ale i při umírání.  

Den D se přiblížil. Ve čtvrtek se rozhodne o osudu OKD

Karvinsko – Už ve čtvrtek se sejdou věřitelé společnosti OKD, která je od loňského května v insolvenci, aby rozhodli o osudu největší těžební firmy v zemi a tím i budoucnosti jejích zaměstnanců.

Zraky lidí poutal k obloze obrovitý nákladní letoun Ruslan

FOTO+VIDEO/ Hluk čtyř motorů letounu blížícího se k přistání na ostravském letišti poutal k obloze zraky lidí na trase od Opavy přes Bílovec, Frýdek-Místek, Havířov, Šenov či Ostravu.

Proč nejezdí vlaky rychleji

Například na frekventované trase Praha - Ostrava trvala téměř celou druhou polovinu 20. století cesta až šest hodin. Dnes jsou to pouhé tři hodiny a cesta je mnohdy díky servisu jednotlivých dopravců a moderním vozům spíše relaxem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení