Podle nedávného průzkumu společnosti TNS AISA pětadevadesát procent Čechů při svých vánočních blahopřáních preferuje krátké textové či multimediální zprávy. A nezůstává jen u pár vzkazů, každý jich na Vánoce odešle okolo osmadvaceti.

„Samozřejmě, že dávám přednost SMS zprávám, už jenom kvůli ceně poštovních známek. Známka na pohled stojí desetikorunu, a když bych měla obeslat všechny své známé, asi by mi nezbylo na dárky,“ říká s úsměvem Marie.

Nejrušnější bývá dopoledne

Zatímco pošťáci pomalu přicházejí o práci, ruce si mohou mnout mobilní operátoři. Například vloni se jim na Štědrý den podařilo doručit rekordních sedmdesát milionů zpráv.

Nejrušnějším momentem obvykle bývá dopoledne. Například mezi jedenáctou a dvanáctou jen Telefónika O2 doručila 2,4 milionu SMS. Přibližně ve stejnou dobu konkurenční společnost T-Mobile zaznamenala okolo 2,8 milionu „esemesek“ a 1,2 milionu hovorů.

„Na Štědrý den 2007 poslali naši zákazníci rekordních 17 milionů SMS, což bylo zhruba o 9 procent více než v roce 2006,“ říká pro změnu mluvčí společnosti Vodafone Lukáš Kropík. „Očekáváme, že počet odeslaných SMS letos poroste zhruba stejným tempem jako loni,“ dodává.
Pokud by se takto zachovali klienti všech operátorů, nový štědrovečerní rekord by se přehoupl přes dvaasedmdesátimilionovou hranici.
Přehnaná očekávání ale mírní třeba mluvčí společnosti T-Mobile Martina Kemrová, která nečeká žádné obří nárůsty.

„Letos to nebude až zase tak dramatické, počet zákazníků se výrazněji nemění. Myslím, že proto nebude potřeba dělat žádná zvláštní opatření týkající se mobilní sítě,“ uvedla. Naposledy se podle ní nemohli lidé dovolat na Silvestra před čtyřmi lety, kdy přetížená síť vypověděla službu asi na deset minut.

Napilno mají i v call-centrech

Horké chvilky kromě operátorů zažívají i pracovníci call-center. Tentokrát ovšem nejde o blahopřání, ale o dotazy týkající se nákupu dárků či služeb. „Zákazníci volají hlavně kvůli předvánočním akcím a naše kapacity jsou plně vytíženy. Od září zaznamenáváme dramatický nárůst hovorů zhruba o 50 procent a v některých dnech i dvojnásobek,“ potvrdila například výkonná ředitelka péče o zákazníka a prodej Stanislava Fletcher ze společnosti Telefónica O2.

Ne všichni volající jsou ovšem s call-centry spokojení. Podle průzkumu společnosti Genesys zákazníky nejvíce frustruje dlouhé čekání na spojení a příliš složité vymačkávání číselných kombinací u automatických systémů volby.