VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tatra 87 je podle Američanů nejhezčí veterán

Kopřivnice - Automobilka Tatra si na své konto připsala další úspěch. Poté, co se Slovenská strela stala národní památkou, automobil Tatra 87 nyní vyhrál anketu amerického listu The New York Times.

29.7.2010
SDÍLEJ:

Republiku v těchto dnech obletěla zpráva, že veterán Tatra, konkrétně její model T 87, vyhrál anketu amerického deníku The New York Times o nejhezčího veterána letošního roku.Foto: Deník/Jana Hromočuková

Republiku v těchto dnech obletěla zpráva o vítězství automobilu značky Tatra v anketě amerického deníku The New York Times o veterána roku. Model Tatra 87, který se ve stejnojmenné kopřivnické automobilce vyráběl v letech 1936 až 1950, za sebou ve finále nechal dalších devětadvacet nablýskaných starých krasavců.

Vůz, jehož majitelem je Američan s českými kořeny Paul Greenstein, získal v anketě, v níž hlasovalo zhruba devět a půl tisíce čtenářů, více než patnáct set hlasů. Na jeho překvapivé vítězství byl kromě majitele hrdý také ředitel Technického muzea Tatra Kopřivnice, jenž se na vozy této značky specializuje. „Z toho, že Tatra 87 vyhrála vůz roku, mám samozřejmě obrovskou radost, asi tak, jako jsem měl radost z toho, když byla Slovenská strela, opět výrobek Tatry, zařazena mezi národní kulturní památky,“ potvrdil ředitel muzea Lumír Kaválek.

Tatru 87, kterou Greenstein v Americe zakoupil na internetové aukci, bylo vzhledem k jejímu špatnému stavu nutno zrenovovat. A právě renovátorské a restaurátorské práce přivedly tento vůz zpátky do místa, kde byl kdysi vyroben. „Nevím přesně, jak na nás pan Greenstein přišel. Ale protože si na internetové aukci koupil spíš než veterána vrak a chtěl ho dát do původního stavu, a na nás dostal reference, oslovil naši firmu,“ vysvětlil majitel kopřivnické firmy Ecorra, v níž Tatru 87 restaurovali, Vítězslav Hinner.

Cesta veterána zpět do České republiky však nebyla jednoduchá a protáhla se na několik let. „Trvalo strašně dlouho, tak dva tři roky, než jsme se s panem Greensteinem přes různé zprostředkovatele setkali,“ potvrdil Hinner a pokračoval: „Nakonec jsme k sobě ale cestu našli, a tak mohlo v loňském roce restaurování jeho Tatry 87 začít.“

Na veteránovi, který byl v kopřivnické automobilce vyroben v roce 1941, byly zapotřebí kompletní restaurátorské práce. „Na Tatře 87 jsme provedli kompletní renovaci, tedy jak my říkáme, renovaci od A až po Z,“ informoval majitel firmy Ecorra.

Podle jeho slov trvaly náročné práce, které obstarávalo šestnáct zaměstnanců firmy, zhruba rok. „To ale neznamená, že by se rok přímo pracovalo na konkrétním autě,“ upozornil Hinner a vzápětí vysvětlil: „Tu dobu zabrala výroba a shánění dílů, informací a podobně.“
Tatra 87 tak kromě laku, který kopřivnická firma nedělá, dostala nové téměř všechno. Zajímavostí je, že vítěz letošní americké ankety o nejhezčího veterána nebyl renovován podle původních plánů. Ecorra totiž ke své práci využívá zejména fotografie a vlastní zkušenosti. „Veterány u nás restaurujeme hlavně podle vlastních zkušeností. Fungujeme totiž už nějakých šestnáct let a za tu dobu renovujeme hlavně automobily značky Tatra. Zkušenosti tak opravdu máme,“ dodal Hinner.

Tatra patří mezi aerodynamické automobily, kterých stejnojmenná automobilka vyráběla několik typů. Model Tatra 87 byl přímým následovníkem Tatry 77, jež byla prvním sériově vyráběným aerodynamickým autem na světě. „Přísné dodržení aerodynamických pravidel ve spojení s osmiválcovým motorem umožňovalo automobilu, vážícímu bezmála tisíc čtyři sta kilogramů, dosáhnout až sto šedesáti kilometrů v hodině,“ informoval o zajímavostech vozu kurátor technického muzea Radim Zátopek. „Zajímavostí také je, že když vyjela na silnice, potkávala pouze automobily hranatých tvarů, se stupačkami mimo vozidlo a kufry na zádi,“ doplnil Zátopek vzápětí.

Pro luxusní limuzíny, kterých bylo vyrobeno celkem přes tři tisíce kusů a kterým dnes pamětníci neřeknou jinak než „osmičky“, byla podle Zátopka nejlepší reklamou účast na expedicích. „Populární dvojice inženýrů a cestovatelů Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund s Tatrou 87 v letech 1947 až 1950 projeli Afriku a Jižní Ameriku. Vzduchem chlazený automobil se jim stal spolehlivým partnerem,“ dodal kurátor.

Autor: Jana Hromočuková

29.7.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Sečení borůvčí ve Velkém Kotli a na Petrových kamenech v Jeseníkách
8

Borůvky u Pradědu mizí pod křovinořezy

Nehoda na dálnici.

Tragická nehoda uzavřela v pátek dálnici na Novojičínsku

Senioři vyrazí na výlet do spřáteleného města na Slovensku

Poznávacího zájezdu do budoucího partnerského města Bánovce nad Bebravou se mohou kopřivničtí senioři zúčastnit v rámci programu Aktivní senior 2017.

Komplikace pro všechny! O víkendu se uzavře klimkovický tunel

Komplikace pro všechny. Tak se dá nejvýstižněji nazvat plánovaná nedělní uzavírka dálničního tunelu v Klimkovicích. Pravidelná odstávka způsobí komplikace obyvatelům Klimkovic, ale i samotným řidičům.

Ženě se nezdálo chování mladíků. Jeden byl v cizím voze

Ve středu v časných ranních hodinách přijali strážníci v Novém Jičíně oznámení od občanky, že v ulici Poděbradově se vyskytují dva muži, kteří se podezřele pohybují kolem jednoho ze zaparkovaných vozidel.

Novojičínsko: Školní pomůcky vystřídalo zednické náčiní

Miliony korun radnice a obce na Novojičínsku investují během léta do oprav školních zařízení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení