Unikát, u kterého člověk v první chvíli váhá, zda jde vůbec o automobil, v těchto dnech ožívá pod rukama zkušených renovátorů z kopřivnické Ecorry. Ti, po předchozí úspěšné spolupráci, dostali možnost vytvořit pro muzeum v americkém Nashvillu kopii aerodynamického vozu známého jako Dimaxion.

Pokud vám název vozu s naprosto čistými liniemi nic neříká, nezoufejte. Americká továrna, jež má kuriozitu se třemi koly na svědomí, totiž ve třicátých letech minulého století stihla vyrobit pouze tři a půl kusu tohoto unikátu. „Psal se rok 1933 a slavný americký architekt Buckminster Fuller přišel s vizí aerodynamického vozu se dvěma koly vpředu a jedním vzadu. Přestože nešlo o technicky dokonalý vůz s novinkami v kvalitě ovládání či špičkovými jízdními vlastnostmi, byl výjimečný svými čistými liniemi," nastínil historii vozu majitel kopřivnické renovátorské firmy Ecorra Vítězslav Hinner.

Sériová výroba vůbec nezačala

Osud však automobilovému výstřelku nepřál. Protože při zkouškách zahynul řidič spolu s investorem, jeho sériová výroba skončila dříve, než vlastně pořádně začala. O oživení legendy se až po mnoha letech postaralo Lane Motor Museum v americkém Nashville, které shromažďuje vozidla s neobvyklými konstrukcemi, kuriozity a jinak zajímavá auta, a pro výrobu kopie vozidla Dimaxion si muzeum vybralo kopřivnickou firmu. Ostatně tato spolupráce nebude jejich první. „Už jsme pro toto muzeum připravovali sněžné sáně Tatra a vozidlo Helica," potvrdil Vítězslav Hinner.

Na znovuzrození Dimaxionu spolupracuje Ecorra se světově uznávanou osobností, žákem autora vozu, slavným architektem Normanem Fosterem, jenž má na svědomí takzvanou minimalistickou bublinu v Manchesteru a londýnský mrakodrap přezdívaný Okurka a je také spoluautorem nejvyššího mostu světa Pont de Millau v Provence, který stojí na dálnici A75 mezi Paříží a Barcelonou. „Normana Fostera, pro něhož jsme už dříve zrenovovali Tatru 87, zaujaly tvary Dimaxionu natolik, že se jimi nechal inspirovat při některých svých projektech a jeden exemplář vozidla si začal sám upravovat," říká Vítězslav Hinner.

Ze Spojených států tak do města automobilů dorazil rám vozidla s motorem a dalším příslušenstvím a v dílně Mirka Hrazdíry v Lelekovicích u Brna vznikl dřevěný základ kopie. „Byla to nádherná práce. Musel jsem využít řadu vlastních řešení na neobvyklý tvar konstrukce, která má nahoře jakési žebroví," řekl autor konstrukce, jež se nyní přesunula do Ecorry. Na její pracovníky tak čeká výroba plechové karosérie, sladění vozu a zprovoznění. „Naštěstí máme u tohoto projektu k dispozici kvalitní dokumentaci, takže vyrábíme skutečně naprosto přesnou kopii originálu," dodal Vítězslav Hinner.