K večeru v sobotu 12. července zasáhla Ostravsko silná bouře s vichřicí a krupobitím. Na úseku vysokorychlostní železniční trati ze Studénky do Jistebníku vyvrátila vichřice stromy, které spadly na trať, přerušily trolejové vedení a způsobily i další škody na drážním zařízení.

Trať se stala neprůjezdnou, devět vlakových souprav zůstalo nehybných. Největší zpoždění – tříhodinové – nabralo pendolino mířící z Ostravy do Prahy. Naštěstí nebyl nikdo zraněn, ale kdyby pendolino vjelo ve vysoké rychlosti na překážku spadlého stromu, nemuselo tomu tak být.

Na otázku, kdo má sledovat, zda vzrostlé stromy podél železničních tratí nejsou nebezpečné, odpověděl tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský: „České dráhy jsou výhradně v roli dopravce, tedy provozovatele vlaků, nepatří jim tratě, takže ve vztahu k tomuto cizímu majetku nemají žádné pravomoci. Provozovatelem dráhy je Správa železniční dopravní cesty, ta je vlastníkem tratí a veškerého zařízení, nebezpečné stromy jsou tudíž v její kompetenci.“

Hlídání stromů

Podle Jiřího Šťastného ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) patří veškeré stromy podél trati příslušným majitelům pozemků, kteří mají dbát na to, aby nebyla ohrožena bezpečnost drážního provozu. „Naši pracovníci ze správy tratí mohou odstranit pouze takové stromy, které bezprostředně ohrožují provoz,“ uvedl Jiří Šťastný. Týká se to stromů nakloněných, ztrouchnivělých, naštípnutých či rozlomených. Nicméně nelze kácet dle libosti, k odstranění stromů je vždy potřeba svolení místně příslušného odboru životního prostředí, tedy městského nebo obecního úřadu. V případě, že jde o chráněnou krajinnou oblast, je nutný také souhlas, v tomto konkrétním případě CHKO Poodří. „Koridorová železniční trať tvoří západní hranici CHKO, tedy zhruba od Jeseníku nad Odrou až po Polanku nad Odrou, což je východní část trati,“ vysvětluje Jiří Šťastný. A dodává, že stav stromů a lesů podél železniční trati je pravidelně sledován, ale vzhledem ke zkušenostem s posledními bouřkami bude Správa železniční dopravní cesty usilovat o radikálnější zásahy do porostů i jiných vlastníků podél trati, zvláště v místech, kde se dá očekávat zvýšené nebezpečí pádů stromů. Týká se to oblastí s méně soudržnou půdou v místech například písčitých, podmáčených a bažinných. Pravda ovšem je, že takové stromy je povoleno kácet výhradně v době vegetačního klidu.

Podle Jiřího Šťastného se při odstraňování nebezpečných stromů postupuje takto: příslušná správa dopravní cesty – správa tratí – požádá o skácení odbory životního prostředí jednotlivých obcí. Nicméně hlavní slovo má vlastník pozemků, protože pokácená dřevní hmota je jeho majetkem, a je to on, kdo kácení stromů hradí. Kácet takové stromy může jen specializovaná firma, která má povolení majitele ke vstupu na pozemek, a také do vyhrazeného prostoru dráhy.

Kácení se nebrání

Vedoucí Správy chráněné krajinné oblasti Poodří ve Studénce Ivan Bartoš uvedl, že kácení stromů ohrožujících provoz na železnici neomezují. „Alespoň jsem to za dobu svého pětiletého působení nezaznamenal,“ zdůraznil.

Tvrdí také, že CHKO Poodří ve vlastnictví pozemky s problematickými dřevinami nemá. Pokud jde o stromy na pozemcích u trati, ty patří do kategorie stromů rostoucích mimo les a jejich kácení je v kompetenci obcí. Ty také navrhují náhradní výsadbu. CHKO by vstoupila do jednání jen v případě, že by rozsáhlým kácením došlo k poškození krajinného rázu, stanoviště či druhu evropské soustavy Natura 2000.

„Zatím nás nikdo z Českých drah nekontaktoval,“ dodává Ivan Bartoš.

Jestliže Správa železniční dopravní cesty trvá na tom, že majitelé pozemků mají dbát, aby jejich stromy neohrožovaly provoz na železničních tratích, má to jeden háček: majitelé nejsou odborníci a nemusejí takové ohrožení rozpoznat. Specializovaní pracovníci z jednotlivých správ tratí, kteří dřeviny v okolí dráhy pravidelně kontrolují, by měli majitele pozemků, na nichž nebezpečné stromy rostou, včas upozornit. Je to jen otázka dobré spolupráce. Nikdo si nepřeje omezení provozu vlaků, natožpak nějaké železniční neštěstí.