Napsat krátkou úvahu, která uvede téma, shromáždí argumenty pro a proti, a následně vyjádřit nějaký vlastní názor – to je základ rozvoje myšlení. Velmi hezky je tato výuka popsána ve Škvoreckého Příběhu inženýra lidských duší.

Autor je spisovatel. 

Ještě si pamatuji, jak jsem byl při jeho četbě fascinován tím, že namísto biflování učiva se na kanadských univerzitách vyučuje právě prostřednictvím takových esejů, které studenty naučí tříbit si myšlení a argumentaci. Co vlastně nakonec z maturity zůstává, když dáme pryč matematiku (logické myšlení) a schopnost napsat úvahu (kritické myšlení a práce se zdroji)?

Rodiče i studenti ulehčení přivítají, protože mají o starost míň. Z dlouhodobého hlediska to není dobrá cesta. Je zřejmé, že všechny ty bizarní zprávy o čipech a konspiracích, které se dnes masivně šíří na internetu, jsou mj. i důsledkem fungování vzdělávacího systému, který lidi neučí hledat si zdroje a vytvořit si vlastní názor, ale jen zpaměti opakovat, co jste si někde přečetli.

Jakékoli informace dnes snadno vyhledáte. Vyznat se v tom, co vlastně znamenají, je už podstatně obtížnější.

Názory zde zveřejněné přinášejí různé pohledy publicistů a osobností, ale nevyjadřují stanovisko Deníku.