V budoucnu si od segmentu vozů určených zejména pro živnostníky, přepravní a rozvážkové služby ve francouzsko-německo-italsko-americkém koncernu slibují ještě daleko více.

Například příjmy z něho plynoucí by se do roku 2030 měly zdvojnásobit, jak uvedl při prezentaci novinek v německém Rüsselsheimu seniorní viceprezident divize užitkových vozů Stellantisu s označením ProOne Xavier Peugeot.

Modernizované Berlingo a první pocity

Během konání této akce jsem se mohl krátce seznámit s novým designem vozidel všech značek, vylepšením interiérů a také si vyzkoušet třeba modernizované Berlingo. To se nyní po faceliftu vrátí do českých showroomů i se spalovacími motory jak v užitkové, tak i osobní variantě. V Německu však byly pro vyzkoušení k dispozici pouze verze s plechovou skříní.

Na to, jak se proměnilo Berlingo a další zajímavé novinky ze světa dodávek se podívejte do komentované fotogalerie.

I když se samozřejmě nabízí i ve vylepšené elektrické verzi (s dojezdem až 330 kilometrů), usedl jsem za volant varianty poháněné turbodieselem s výkonem 130 koňských sil. Ten byl propojený s automatickou převodovkou.

Dříve hodně členitý design přídě se teď po faceliftu zjednodušil. Dominantou je logicky nové logo s šípy umístěnými v oválu. Do interiéru se dostal například nový volant, také pohodlnější sedadla Advanced Control a nový desetipalcový displej. V základní variantě ale místo něho může být dokovací stanice pro mobilní telefon. Ten tak hraje roli navigace i audiosystému. Funkce pak lze ovládat i pomocí tlačítek na multifunkčním volantu.

Nový naftový motor pro největší auta

Potěšilo mě, že zůstaly klasické ovládací prvky pro nastavování navigace a na displeji také knoflík na ztišování audiosystému. Berlingo s tímto motorem umí být velmi hospodárné. Na trase procházející hlavně obcemi jsem jel ve dvoučlenném obsazení a s nákladem o hmotnosti 150 kilogramů vzadu s průměrnou spotřebou 5,6 litru.

close Elektrické Scudo ujede více info Zdroj: Deník/Radek Pecák zoom_in Elektrické Scudo ujede více

Stihl jsem vyzkoušet také čistě elektrickou variantu dodávky Scudo. Nabízí se s menší baterií s kapacitou 50 nebo 75 kWh. S tou lze podle technických údajů ujet na jedno nabití 350 kilometrů. Ve zkoušeném voze dokonce palubní počítač po nasednutí ukazoval při 99 procentech nabití dojezd 358 kilometrů.

V nákladovém prostoru byl při jízdě dlouhé 30 kilometrů naložený dvě stě padesát kilogramů těžký kvádr. Jízda pak znamenala průměrnou spotřebu 29,8 kWh. Dojezd klesl po zmíněných 30 kilometrech o 38 kilometrů a úroveň nabití baterie o 11 procent. Auto lze nabíjet výkonem až 100 kW.

Novinky 2024 Boxer, Ducato, Jumper & Movano:

| Video: Youtube

A ještě jsem stihl usednout za volant největší ze tří dodávek Opelu. Tou je Movano. Stejně jako dříve využívá techniku Fiatu Ducato.

Pod kapotou byl turbodiesel s objemem 2,2 litru, který může být naladěný na výkony mezi 120 až 180 koňskými silami. Spojit ho lze se šestistupňovou manuální nebo osmistupňovou automatickou převodovkou.

Po své zkušenosti můžu rozhodně tvrdit, že manuálního řazení není třeba se bát. Bylo naprosto špičkové. Hladké a tiché. Stellantis uvádí, že nová verze pohonné jednotky má o pět procent lepší spotřebu než ta dřívější. Já jsem na testovací trase docílil s nákladem 400 kilogramů a s kolegou na sedadle spolujezdce spotřeby 8,3 litru na sto kilometrů. To je nepochybně dobrá hodnota.

Technický základ Ducata nyní kromě Opelu nově využívají také značky Peugeot v případě modelu Boxer a Citroën u svého Jumperu. I ony tedy můžou nově nabídnout nákladový prostor s objemem až 17 m3 a schopnost převézt dvoutunový náklad.

Co je ještě nového ve světě dodávek Stellantisu?

Především nová generace čistě elektrického pohonu ve všech největších dodávkách skupiny. Auta pohání elektromotor s výkonem 270 koní, kapacita baterie je 110 kWh. Díky tomu se dojezd navýšil až na 420 kilometrů.

Dále se vylepšila výbava. Zákazníci si můžou nechat vozy vybavit například indukční nabíječkou mobilních telefonů, parkovacími kamerami zabírajícími celé okolí vozu a spoustou bezpečnostních asistenčních systémů.

Kromě středních typů dodávek dostanou brzy pohon na vodíkové palivové články také největší užitkové vozy skupiny. Pod podlahu budou namontovány nádrže na sedm kilogramů vodíku stlačeného na 700 Barů. Auto pak ujede 500 kilometrů na jedno jejich naplnění, které trvá pouze pět minut.

Zatím širšímu využití tohoto pohonu brání řídká síť čerpacích stanic, ale ta se má do roku 2030 navýšit na více než 500 v Evropě.