Nad „Nuselákem“ poutá pozornost řidičů kromě světelné obrazovky ještě velká reklamní plachta, která překrývá dva domy na konci mostu v ulici Boženy Němcové. Nedaleko přitom stojí kostel, který byl zřízen císařem Karlem IV. roku 1350. Území je navíc památkové rezervaci. Přesto Praha ani pod vládou koalice Pirátů, Prahy sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09, STAN, KDU-ČSL), která vyhlásila boj vizuálnímu smogu, nemůže s celou věcí pohnout.

„LED billboard vzkazem z dob, kdy bylo možné na veřejném prostoru vydělávat a neřešit, že tím někomu vyrobím v ložnici nekončící diskotéku – a je potřeba vyslat jasný signál o tom, že tyto časy skončily,“ napsala v dlouhém facebookovém příspěvku Kristýna Drápalová z magistrátu, která má téma reklamy ve veřejném prostoru na starosti.

Na domě u Nuselského mostu v Praze visí dlouhé roky nelegální LED billboard. Magistrát chce nyní omezit „reklamní džungli“.
Praha dělá další kroky proti reklamní džungli. Co billboard na Nuselském mostě?

Drápalová se rozhodla, že vývoj spletitého případu rozmotá. Vše začalo už v roce 2004, kdy se obří obrazovka nad Nuselským mostem objevila. Stavební úřad Prahy 2 vydal povolení, jenže po odvolání sousedů rozhodnutí zrušil nadřazený stavební odbor na magistrátu.

Panama, Florida…

„Pak jsem stopu ztratila – stavební úřad vedl řízení o odstranění stavby, majitel se soudil, přičemž obrazovka svítila dál a místní si pořídili rolety nebo se odstěhovali,“ uvedla pracovnice magistrátu. Podle Drápalové si před šesti lety majitel požádal o dodatečné povolení stavby, což (po více než roce) stavební úřad zamítl a po dalším odvolání spis další dva roky ležel na magistrátu – rozhodnutí o zamítnutí dodatečného povolení nakonec nabylo právní moci až na začátku dubna 2018.

Pražský deník na začátku letošního roku přinesl informaci, že městská část zjistila, že inkriminované reklamní zařízení vlastní společnost na Floridě. Předchozí majitel zase sídlil v Panamě.

Podle aktuálního vyjádření Drápalové navíc účastník řízení obří obrazovku zase prodal: „A neřekne komu. A neřekne to ani majitel domu (firma Jizera Invest), na němž je obrazovka upevněna. Ten sice má s aktuálním vlastníkem uzavřenou smlouvu, ale zato nemá povinnost úřadům sdělovat, o koho se jedná. A protože podle veřejně dostupného ceníku nese obrazovka přibližně tři miliony měsíčně, jistě se najde spoustu důvodů, proč jméno majitele neprozradit.“ Zástupci společnosti vlastnící nemovitost se už dříve odvolávali na to, že smlouva se prakticky nedá vypovědět.

Soud vyhověl žalobě architekta

Úředníci tak zůstávají bezmocní, protože nemohou doručit dopis aktuálnímu majiteli LED billboardu. Nyní tedy neexistuje legální cesta, jak lze obrazovku odstranit. Situace se nezměnila dokonce ani po březnovém rozhodnutí Vrchní soudu v Praze, který vyhověl žalobě architekta domu Janu Hančlovi, že reklamy hyzdí jeho dílo. „Připevnění billboardu na větší část domu představuje snížení hodnoty díla, stejně jako konstrukce reklamní obrazovky na střeše,“ konstatovala soudkyně Yvona Svobodová a nařídila firmě Jizera Invest reklamní poutače odstranit.

„Jenže ruka zákona je zkrátka v Česku vetchá a churavá,“ míní Drápalová. Podle magistrátní úřednice nejde (nejen) v tomto případě efektivně vymáhat porušování legislativních předpisů. Spolek Kverulant, který se kauze dlouhodobě věnuje, dodává, že „billboardáři“ ignorují soudní verdikt podobně jako zákon o odstranění billboardů z dálnic a silnic I. třídy. Jizera Invest navíc údajně s vedením hlavního města nekomunikuje.

„Takže příběh o tom, jak se chceme zbavit jednoho skoro stometrového vzkazu z časů, kdy jste mohli byznys dělat bezohledně hlava nehlava, zatím nemá štastný konec,“ uzavřela Drápalová s tím, že nápady politiků a úředníků, jak se poutače u Nuselského mostu zbavit, pokaždé ztroskotaly kvůli souvisejícím problémům. Přijatelně se jeví snad jen řešení, aby firmy na kontroverzním místě prostě neinzerovaly – prodej reklmaní plochy nabízí firma BigMedia. Jinak „diskotéka v ložnici“ opravdu nikdy neskončí. 

Magistrát vydal Manuál pro kultivovanou Prahu. Takto označená provozovna není dle příručky.
S respektem k hodnotám historického města. Praha vydala manuál vkusné reklamy