Z dvou set patnácti případů, při nichž museli hasiči bojovat s nebezpečnými plameny, vypíchl Tomáš Klos, ředitel Územního odboru Nový Jičín Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje, dva, při kterých vznikla největší škoda. „První se stal 7. března v obci Rybí, kde hořela sláma se senem. Celková škoda se tam vyšplhala na 2,4 milionu korun a byly uchráněn majetek za 100 tisíc korun.

K druhému požáru došlo 25. května v obci Trojanovice, kde hořel rodinný dům a škoda byla téměř 2 miliony korun,“ řekl ředitel Klos. Potěšující informací je, že ač požáry mnohdy napáchaly obrovské materiální škody, lidské životy se podařilo vždy zachránit. „Můžeme být rádi, že v rámci požárů nemáme žádné usmrcení a zraněno při nich bylo pouze jedenáct osob,“ poznamenal Klos.

Operační středisko hasičů zaznamenalo loni na území Novojičínska přesně 2087 událostí. Mezi nimi jasně dominují technické havárie (1430), kde došlo k největšímu meziročnímu nárůstu. Je to dáno tím, že se změnila metodika tvorby statistiky a poprvé jsou mezi technické havárie zařazeny i živelné pohromy.

Stopadesátky zasahovaly dále u 307 dopravních nehod, v 61 případech je zaměstnal únik látek a 74 událostí bylo vyhodnoceno jako planý poplach. Nejčastěji vyjížděly jednotky z hasičských zbrojnic v květnu, což bylo dáno především povodněmi, a pak v lednu, kdy na kluzkých silnicích bouralo mnoho řidičů. „Nejhorším dnem v roce 2010 bylo z našeho pohledu pondělí, kdy bylo nejvíce událostí, a to 370,“ uvedl dále Klos.

Záchranáře prověřil také první celý ostrý rok na dálnici D1, kde došlo k několika smrtelným nehodám. „Hned ze začátku roku tam byly tragédie u Hladkých Životic a Pustějova, a to ještě nebyla dálnice plně otevřena. Následky nehod na dálnici jsou vždycky trochu jiné než u těch normálních dopravních nehod, které jsou na komunikacích první třídy,“ přiblížil ředitel novojičínského územního odboru.

Zároveň přiznal, že otevření nové silniční tepny o něco zmírnilo provoz na čtyřproudové silnici I/48, která si v důsledku dřívějších tragických bouraček získala přízvisko „silnice smrti“. Víkendovou uzavírku na dálnici začátkem září využil nejen hasičský sbor k největšímu loňskému cvičení. Simulována zde byla, v katastru obce Hladké Životice u exitu 330, hromadná nehoda s jedním mrtvým a třiadvaceti zraněnými.

„Chtěli jsme si prověřit především dojezdové časy veškerých jednotek, které mají co do činění s mimořádnými událostmi na dálnici, a ve spolupráci s ostatními složkami integrovaného záchranného systému jsme si chtěli zkoordinovat činnost v případě, že opravdu dojde k podobné události,“ informoval Tomáš Klos a jedním dechem na závěr dodal: „Skutečná nehoda za plného provozu je ale zase úplně něco jiného než cvičná událost.“