Zástupce hnijící evropské společnosti, dítě kokakolové kultury, nebo latinskoamerický desesperado? Režisér Alejandro Jodorowsky se vydává na cestu na Posvátnou horu a během své cesty boří všechna tabu. Zároveň máme co do činění s posvátným iniciačním dílem, které je reakcí na autorovu teorii o změně lidstva prostřednictvím filmů. Ty mohou být účinnější než LSD, osvítí diváky a pak dojde k novému třesku. Snímek je poprvé uváděn v odpovídající obrazové kvalitě a s adekvátní hudbou, jak o tom „prokletý“ režisér snil víc než patnáct let.Mnozí o něm tvrdí, že je psychopat. I kdyby, ani to by nebyl důvod tento pozoruhodný snímek nevidět.

Děj filmu je přitom poměrně jednoduchý. Muž výrazně se podobající Ježíši Kristu se dostane do věže, kde ho přijme mistr alchymiea představí mu vládce sedmi planet sluneční soustavy.S nimi se vydá na posvátnou horu, aby tam žijícím sedmi mudrcům vyrvali tajemství nesmrtelnosti. „Svatá hora pro mne byla velkým dobrodružstvím. Tento film jsem točilv jiném životě. Teď jsem někdo jiný,“ řekl o svém vztahu kfilmu sám Jodorowsky.

Na film se dá velmi dobře pohlížet – zjednodušeně řečeno – jako na rozsáhlou kritiku moderní společnosti vyjádřenouv alegorických scénách, které na sebe nemusí logicky navazovat. Chladný racionální přístup diváka zákonitě odsuzuje ke zmatkua nudě. Rozhodně není od věci se na něj podívat i podruhé či potřetí. Novojičínský Biograf Artefakt uvede film Svatá hora vpátek 8. února od 20 hodin. (mer)