Příběh dramatika Petera Shaffera, který známe z Formanova filmového zpracování, nás zavede do divokých reálií géniova života. Hra samozřejmě není odrazem filmu, bylo tomu naopak snímek vznikl podle divadelní předlohy. Ale přesto se asi každý režisér, který si dnes na Amadea troufne, musí smířit s tím, že většina diváků Formanovo zpracování zná a že laťka je nasazena hodně vysoko.

Východočechům se to povedlo dokonale. „Téměř každý ví, že Shafferův Amadeus má k historické pravdě o Mozartovi a Salierim poměrně daleko. Neexistuje žádný důkaz o tom, že by Salieri svého geniálního soka na hudebním poli skutečně zavraždil. Ale pravda básníků je jiná než pravda životopisců, mnohdy je to pravda hlubší. Shafferův Amadeus totiž není jen příběhem dvou skladatelů konce 18. století. Zachycuje věčně se opakující střet talentovaných a jedinečných osobností s malostí okolí, ale snad ještě víc zajímá autora hry úděl lidské průměrnosti. Salieri je jedním z nás, jedním z většiny, která na hvězdný vrchol božského nadání a slávy nikdy nedosáhne,“ popisují dílo dramatici z Východočeského divadla, které jej skvěle zpracovalo.

A ještě dodávají hrdina Salieri je sice průměrný skladatel, ale je obdařen mimořádným nadáním vnímat hudbu, poznat její kvality dříve než jeho současníci. On první si uvědomuje Mozartovu velikost a umí rozpoznat, jak vysoce mladší konkurent převyšuje jeho samotného. Antonio Salieri tak v Shafferových očích nevede jen válku s Mozartem, ale ve jménu průměrných se vzbouří proti nespravedlivému bohu. Drama o velikánech lidstva i o nás samých nabídne kromě hereckých výkonů i setkání s Mozartovou hudbou a operními áriemi. Ladislav Špiner získal za roli Amadea cenu Thálie 2010 pro umělce do 33 let.

Novojičínské Beskydské divadlo uvede drama Amadeus ve středu 1. února od 18 hodin. (mer)