První zpromítacích dnů Projektu 100 tohoto týdne bude vpátek 13. dubna patřit vArtefaktu patřit jihoafrické produkci. Promítat se bude film Tsotsi režiséra Gavina Hooda. O tomto filmu se toho v krátké době hodně napsalo, zvlášť po jeho úspěšné cestě za ziskem letošního Oscara za nejlepší zahraniční dílo. Vykoupení zločince ze stinných uliček zločinu africké metropole je hodně dojemné, bylo natočeno podle knihy Athola Fugarda. Dočkáme se příběhu znovunalezené lidskosti ve světě zločinu zakořeněného ve zbídačelých postranních uličkách. Cílem je uhranout a za každou cenu strhnout, ať už formální vytříbeností nebo silou situace. Je stejně tak plný nablýskaných a efektních obrazů z městské periferie třetího světa, hlasité muziky – tentokrát Kwaito – a rychlého tempa pouličního násilí. Přitom Tsotsie udržuje balanc morálního rozhřešení světa, kde se vedle beznaděje a chudoby nachází i průzračná univerzální naděje a vykoupení. Nelze přehlédnout, že jde přesně o ten typ, který na Západě ve vzdělaných kruzích humanistů rádi vidí – o tom koneckonců svědčí jeho úspěšná cesta po festivalech. „Film se v určitém ohledu vrací zpátky do období raného Hollywoodu, kdy James Cagney nebo Richard Widmark hráli s plným nasazením bezohledné zločince… Tsotsi se bude líbit fanouškům promyšlených krimifilmů i mimo okruh festivalů a artkin,“ řekl o snímku například Ray Bennett v magazínu The Hollywood Reporter.

Vsobotu 14. dubna přijde řada na americký western Sama Peckinpaha Pat Garret a Billy the Kid. Režisér vněm vypráví o krachu mužného přátelství, ale i o soumraku celého jednoho světa a celého filmového žánru. A především o sobě. Tahle země stárne a já chci zestárnout s ní, říká Pat Garrett bývalému kumpánovi a záhy nato soupeři z protější strany zákona Billymu Kidovi. Zdůvodňuje tak rozhodnutí, jež mu dopomohlo k šerifské hvězdě a zároveň ho přinutilo k nenáviděné misi - dopadnout Kida a předat jej spravedlnosti. James Coburn ve snímku coby Garrett dokazuje, že ani více než deset let po Sedmi statečných neztratil nic na stoickém klidu a přesné mušce, jen své umění ovládat nůž zde přenechal poněkud překvapivě obsazenému Bobu Dylanovi, jinak autorovi nepřeslechnutelného hudebního doprovodu filmu. Skvěle se uvedl i tenkrát začínající Kris Kristofferson. Vpátek i vsobotu se vArtefaktu promítá jako vždy od 20 hodin.