Hýří poetickými a zároveň absurdními žerty o nevěře, kovbojích, antických postavách, plnovousech, lidožroutech, mořských pannách nebo opilcích. Původně byly kreslené pro časopisy vydavatelství Melantrich a texty k nim si Brdečka vymýšlel sám nebo s pomocí podobě založených kolegů.

„Vymýšleli vtipy, kterým se nadalo nic vytknout. Je to absurdní humor ze zoufalství, který je tak nějak věčný. Ty vtipy jsou tak šílené, až jsou k smíchu a jejich tvorba musela být ohromná legrace,“ říká autorova dcera a spoluautorka knihy Tereza Brdečková.

V současné době, vzdálené humoru na světelné roky, přináší ten Brdečkův lidem jistotu, že každá mizerie má svou mez. Čelit jí humorem je ostatně česká specialita. Knížka je „vánočním“ dárkem pro příznivce tohoto geniálního umělce, jehož 103. narozeniny si letos připomeneme právě na Štědrý den.

Jiří Brdečka je jako jedna z nejvýraznějších osobností českého filmu autorsky nebo spoluautorsky nesmazatelně podepsaný pod snímky které spolehlivě baví nové a nové generace. Filmy Limonádový Joe, Adéla ještě nevečeřela, Tajemství hradu v Karpatech nebo Císařův pekař a Pekařův císař zůstávají i díky Brdečkovi hity české kinematografie. Rodák z Hranic na Moravě studoval po maturitě kreslení, zeměpis a následně dějiny umění.

Zvláštní kapitolu v jeho tvorbě představují protektorátní novinové vtipy. Otázka totiž zněla, jak má vymyslet něco směšného, když mu za zády stojí nacistická cenzura? Jedinou možnou odpovědí bylo vytvořit bezčasí, ve kterém je možné cokoliv. Tak se zrodil svět Brdečkova humoru a jeho absurdní žerty ze světa šosáků, kovbojů i bájných bytostí byly tak trapné, až byly skvělé!

Po válce se zaměřil na karikaturní kresbu a humoristické články. Právě v době jeho spolupráce s nakladatelstvím Melantrich vznikla i první seriálová verze „Limonádníka“, do které vtiskl svou lásku k westernům a romantice Divokého západu. V roce 1964 se stala předlohou kultovního filmu Limonádový Joe aneb Koňská opera. Pro knihu Kreslené vtipy si jeho dcera Tereza přizvala ke spolupráci historika Petra Kouru, který publikaci zasadil do historického kontextu. Současně ji doplnil o úvodní studií, týkající se situace v médiích za druhé světové války a grafickou úpravu zajistil Pavel Růt. Součástí díla je i Brdečkův text o nebezpečí, číhajícím na autora vtipů.