Besedu se čtenáři ve Frenštátě pod Radhoštěm označil nejčtenější český spisovatel jako svou dosud nejdelší.

Na první setkání v 16.00 hodiny, organizované pro studenty, dorazilo dobrovolně více než sto mladých čtenářů, zejména z frenštátského gymnázia a průmyslové školy. Studenti si totiž často volí popis Vieweghovy tvorby v rámci maturitního okruhu Současná česká literatura a zde měli jedinečnou příležitost poznat populárního autora osobně. Další zhruba stovkou příznivců byl sál zaplněn v při podvečerním čtení pro veřejnost.

„Michal Viewegh v besedách dokonale uplatnil vše, co známe z jeho knih – širokou škálu vypravěčských prostředků, otevřenost, humor, melancholii, ironii, nadhled i empatii. S chápavostí studentům přiblížil své středoškolské časy, kdy psal poezii související s postpubertálním obdobím a následně povídky, leč vydání knihy byl příliš vzdálený cíl. První dva pokusy neprošly cenzurou, ale v devadesátém roce se dočkal prvotiny Názory na vraždu,“ přiblížila průběh besedy Kateřina Krestová z Městského kulturního střediska Frenštát pod Radhoštěm a poznamenala, že Viewegh je v současnosti nejprodávanějším českým romanopiscem.

Michal Viewegh vyučuje tvůrčí psaní, a tak není divu, že jeden z dotazů byl i na toto téma. Spisovatel v krátkosti zformuloval zásady tohoto oboru. „Patří mezi ně především nutnost stále číst. Uvědomit si, že stejně jako ne každý zvuk je hudba, tak ne každá zapsaná událost je literatura – tou je až vlastní tvorba. A dialog není fonetický záznam mluvy, nýbrž stylizovaný obraz skutečného hovoru. Spisovatelé by rovněž měli vytvářet množství postav úměrné délce textu. Zapojit všech pět smyslů a umět záznam atmosféry přenést na čtenáře. Na místě je rovněž pragmatismus při volbě tématu. Žádný recept na napsání bestselleru není,“ tlumočila autora Krestová. Podle Viewegha by dobrý spisovatel měl psát intuitivně, automaticky, což je objektivně součást talentu, se kterým však úzce souvisí řemeslo.

Za svou klíčovou autor považuje knihu Báječná léta pod psa, která se dočkala i filmové podoby. Dílo sice obsahuje řadu autobiografických prvků, ale také mnoho fabulace. „Autor publiku ozřejmil, že otec si nestloukal rakev, matka nejezdila na drezíně a on neměl tolik neúspěšných pokusů o první sex jako Kvido,“ pokračovala Krestová.

Viewegh na besedě přiznal, že si uvědomuje, že současná díla již nemají tehdejší lehkost, protože jsou zatížena životními zkušenostmi. Úspěchy však zaznamenávají stále. Novela Andělé všedního dne se v Rakousku stala knihou jara. Populární blogový román Srdce domova je otevřenou školou tvůrčího psaní. S projektem Celé Česko čte dětem souvisí Krátké pohádky pro unavené rodiče. Nejnovější, údajně dosti autobiografický román Biomanželka vyjde v říjnu. I když Viewegha v poslední době uznávají i recenzenti, pro něj jsou nejdůležitější čtenáři, pro které píše. Ve Frenštátě pod Radhoštěm se to na obou vydařených akcích stoprocentně potvrdilo. (kre, ipa)