Fascinující, výjimečná, neopakovatelná. Výstava přesahující svým významem hranice města, regionu i republiky. Událost představující skutečné skvosty českého výtvarného umění. To jsou Sváry zření – Fazety modernity na přelomu 19. a 20. století. To je výstava, která už od počátku prosince láká do ostravského Domu umění znalce výtvarného kumštu, ale i ty, kteří chtějí aspoň nakouknout pod pokličku výrazně tvůrčího období české moderny ohraničené na výstavě lety 1890 až 1918.

Zkrátka ty, kdo se chtějí aspoň pokochat pohledem na díla nesoucí podpisy Františka Kupky, Emila Filly, Antonína Slavíčka, Jan Zrzavého, Bohumila Kubišty nebo třeba Josefa Čapka, když už je nemohou mít kvůli jejich jedinečnosti a vysoké ceně přímo doma.
Čtyři sta děl, jejichž hodnota je odhadována na zhruba čtyři miliardy korun, už stihlo za první dva měsíce vidět více než třináct tisíc návštěvníků. A další a další přicházejí. Největší nápor zažívá galerie ve středy, kdy je veřejnosti otevřena zdarma. Od počátku února nově vábí i v neděli, a to taktéž bez vstupného.

Středy trhají rekordy

„První otevřenou neděli přišlo kolem tří set lidí. Rekord v návštěvnosti zatím padl poslední lednovou středu, kdy přišlo více než tisíc milovníků umění. Během února očekáváme ještě velký nápor, protože určitě přijdou i ti, již návštěvu této unikátní výstavy zatím odkládali,“ sdělila Jana Šrubařová, mluvčí Galerie výtvarného umění Ostrava.

Přáním organizátorů výstavy je, aby se přehoupla přes hranici dvaceti tisíc návštěvníků. Vzhledem k její jedinečnosti to není zdaleka nereálné. Kdo si ji nechá ujít, těžko už někdy zhlédne tak rozsáhlou sbírku výtvarných „lahůdek“ pohromadě.

„Výstava na konci února skončí a určitě se nebude prodlužovat. A to především kvůli sběratelům, kteří chtějí zapůjčená díla zpět. Už jen získat je od nich bylo složité. Museli jsme je dlouho přesvědčovat, že budou v bezpečí a dobrých podmínkách. Nakonec svolili, ale říkali, že to je poprvé a naposled,“ doplnila Šrubařová s tím, že vystavená díla zapůjčilo celkově na padesát sběratelů a institucí.

Magnety, které táhnou

Jedním z největších magnetů výstavy jsou Pískaři na Seině (1907) od Františka Kupky, jež zapůjčil Jan Světlík, sběratel umění a šéf společnosti Vítkovice Holding, která je také hlavním sponzorem této expozice. Obraz poutá svou zajímavou historií i tím, že spolu s ním jsou vystaveny také jeho prvotní studie.

„Dílo koupil od Kupky prezident Beneš. Pak se přes jeho dědice dostal až do Ameriky. Jeho cena šla nahoru a najednou se dostal zpět k nám, objevil se v jedné aukci. Čekalo se, že bude k mání za více než dvanáct milionů, ale podařilo se nám jej koupit za méně než deset. V budoucnu bude viset v secesním salonu opraveného Rotschildova zámečku ve Vítkovicích,“ shrnul příběh obrazu Světlík.
A jaké skvosty přitahují dále? Tak třeba panoramatický obraz Antonína Slavíčka Pohled od Ládví (1908), jedno z vrcholných děl Slavíčkovy osobité verze impresionismu. Nebo rozměrné Koupání mužů (1911) od Bohumila Kubišty, které je jedním z nejkrásnějších figurálních obrazů českého moderního malířství vůbec.

Dále může divák ocenit sugestivní atmosféru noční scény Luna s konvalinkami (1912) od Jana Zrzavého. A v neposlední řadě je opět k vidění i skvost přímo ze sbírky Galerie výtvarného umění Ostrava – obraz s názvem Judita (1905) od vídeňského malíře Gustava Klimta, který měl v závěru roku 2007 svou vlastní neméně úspěšnou výstavu. V rámci Svárů zření symbolizuje dialog české avantgardy s Vídní.

Výstavu kurátorsky připravili Karel Srp a Marie Rakušanová ve spolupráci s Petrem Wittlichem a Vojtěchem Lahodou. Architektura výstavy byla svěřena Zbyňku Baladránovi.

Kdy a za kolik?

Výstava potrvá v ostravském Domě umění na Jurečkově ulici do 28. února. Přístupná je každý týden od úterý do neděle, a to od 10 do 18 hodin. Mezi jednou hodinou po poledni a půl druhou je však pauza, aby si cenná díla „oddechla“. Vstupné je sto korun pro dospělé a dvacet korun pro studenty a důchodce. Středy a neděle jsou zdarma.

Sváry zření přitahují jako magnet

Ostrava - „Jak to tady vidím, tak bych i to vstupné při odchodu zaplatil,“ hodnotil jeden z návštěvníků unikátní výstavu, na kterou je ve středy a neděle vstup zdarma.

Jako v živém mraveništi plném lidí to uplynulou středu vypadalo v ostravském Domě umění na Jurečkově ulic. Jedinečná výstava ve spojení se vstupným zdarma znamenaly, že se v sálech galerie lidé doslova hemžili. „Chtěli jsme výstavu vidět, protože to je výjimečná událost,“ sdělila například osmašedesátiletá Karla Šelonková z Ostravy, která se přišla pokochat skvosty českého umění z období mezi lety 1890 až 1918.
„Na Sváry zření jsem přijel na doporučení kamaráda. A je to moc dobrá výstava. Jak to tady vidím, tak bych i to vstupné při odchodu zaplatil. Stojí to určitě za to,“ přidal svůj názor sedmadvacetiletý Mišo Patarák ze slovenského Zvolena.

Slova chvály na rozsáhlou výstavu představující zhruba čtyři sta děl pěli i další návštěvníci. Mladí i staří, znalci umění i úplní laici. Sváry zření zkrátka přitahují jako magnet.

„Už jsem tady jednou byla a nedalo se všechno zaregistrovat, tak jsem se vrátila znovu. Tolik krásných obrazů vidět na jednom místě je fakt super,“ uvedla dvacetiletá Magdaléna Kajfošová z Ostravy.

Opakovaně byla ve středu v ostravské galerii i pětačtyřicetiletá Irena Sváková z Frýdku-Místku. Učitelka dějin umění z grafické školy navštěvuje výstavu spolu se svými studenty. „Jsem tou výstavou opravdu nadšená. Kurátorům se povedl ohromný kus dobré práce. Jsem věrný návštěvník, kochám se tady. Tiše závidím, když pod některým z obrazů čtu, že pochází ze soukromé sbírky. Sama bych něco tak nádherného ráda měla doma,“ vyjádřila se Sváková.