Páteční snímek se jmenuje Smlouva s vrahem. Před dvaceti lety jej natočil jeden z nejsvébytnějších evropských filmařů posledního čtvrtstoletí Aki Kaurismäki, který proslul jako tvůrce minimalistických příběhů, v nichž se absurdní tragikomedie prolíná se seversky zasmušilými a sociálně laděnými (melo)dramaty. Lakonickou hříčku, kterou režisér natočil v Londýně v angličtině, lze vnímat jako jistý protipól k předchozímu znamenitému, chvílemi ale až mrazivě bezútěšnému dramatu Děvče ze sirkárny, vzniklému v témže roce. Její humor těží především z využívání klišé klasických gangsterských filmů a osudových romancí.

V sobotu přijde na řadu film Vtáčkovia, siroty a blázni. Málokdy osudy, provázející vznik filmu, tak věrně kopírují jeho příběh a náladu. Na počátku všeho stála nabídka, o které sní každý režisér. Světově proslulý producent Samy Halfon (mj. Hirošima, má láska) nabídl Juraji Jakubiskovi, ať si natočí film, jaký chce. Během šestnácti dnů vznikl scénář, který dával značný prostor improvizaci. Jakubisko ve snaze vyjít vstříc francouzskému publiku hledal jakýkoliv pevný bod, který by mohl spojovat tuzemského diváka s francouzským, až našel postavu Milana Rastislava Štefánika, spoluzakladatele československého státu, ale především muže, který byl svého času nejen slovenským, ale právě i francouzským generálem.

Zapojení Artefaktu do Projektu 100 není nic neobvyklého a fanoušci kvalitních filmů už jej mohli tak trochu očekávat. „Ten projekt u nás funguje už asi šestnáct let a my se ho účastníme od jeho druhého ročníku. U nás je tedy už patnácté,“ potvrdil už dříve Lubomír Svoboda z kina Květen, v jehož kompetenci je i Artefakt. Putovní přehlídka letos představuje kolekci filmů věnovaných tradičnímu žánru světové kinematografie, filmu noir.

Páteční i sobotní projekce v Biografu Artefakt začnou ve dvacet hodin. (mer)