Je středa 22. července 2015, 7.40 hodin. Devětačtyřicetiletý řidič nákladního automobilu s návěsem vjíždí na železniční přejezd ve Studénce, a to i přesto, že blikají červená výstražná světla.

I po sklopení závor zůstává kamion stát v kolejišti, vzápětí přijíždí vlak Pendolino a následuje srážka. Bilance této nejtragičtější nehody loňského roku na Novojičínsku je děsivá tři cestující zemřeli, nejméně pět osob utrpělo těžká zranění a minimálně 21 lidí se zranilo lehce. Hmotná škoda se vyšplhala na přibližně 160 milionů korun.

V loňském roce se na novojičínských silnicích bouralo častěji než v předchozím roce. Dopravní policisté zde evidují celkem 1095 nehod, což je o 28 více než v roce 2014, a rapidně narostl také počet usmrcených osob při dopravních nehodách. Vloni zemřelo na novojičínských silnicích 11 lidí, což je o šest více než v roce 2014 (v roce 2013 zemřelo deset lidí, v 2012 devět pozn. red.).

V celém Moravskoslezském kraji přitom na silnicích vyhaslo 53 životů, o dva více než v roce 2014 (v roce 2010 to bylo 71 osob). Nejtragičtějším rokem byl rok 2004, kdy na krajských silnicích zemřelo 128 osob.

Tragicky skončila například nehoda, která se stala na silnici I/48 u Příbora v pátek 6. února krátce před půlnocí. „Dvacetiletý řidič osobního automobilu narazil do svodidel a sjel vpravo ze svahu mimo komunikaci, kde bylo vozidlo po nárazu do země vymrštěno na strom," připomněl Jiří Zlý, krajský vedoucí odboru služby dopravní policie s tím, že při nehodě zemřel řidič i jeho spolujezdec.

Další nehoda, po níž u silnice přibyly dva křížky, se stala v sobotu 22. srpna v poledne ve Spálově. Osmnáctiletý řidič traktoru domácí výroby tam vyjel mimo komunikaci a narazil do stromu.

Policisté vloni zaznamenali rovněž 37 nehod, při kterých byl sražen chodec. Je to stejný počet jako v roce 2014 (v roce 2013 to bylo 42 chodců, o rok dříve 24 pozn. red.). Povzbudivou zprávou je, že v posledních dvou letech žádný chodec na novojičínských silnicích nezemřel, když v roce 2012 zahynuli na silnicích čtyři chodci. Poklesl také počet těžce zraněných chodců (šest), a to o dva.

„Dopravní nehody s chodci ovlivňuje v podzimních a zimních měsících zhoršená viditelnost. Při dopravních akcích v roce 2015 policisté distribuovali reflexní prvky zvyšující viditelnost chodců a cyklistů," vysvětlil Jiří Zlý.

Další příznivou zprávou je, že v posledních dvou letech nepřišel o život žádný motorkář, motocyklista zemřel na Novojičínsku naposledy v roce 2013. O tři poklesl rovněž počet srážek s vlakem, když se vloni na železničních přejezdech v okrese stala jediná nehoda, a to ta ve Studénce. Jiří Zlý však připomněl, že stačilo málo, a železničních nehod mohlo být více.

V pátek 23. října ve 13.13 hodin totiž například devětadvacetiletý řidič nákladního automobilu s návěsem nerespektoval signalizační zařízení železničního přejezdu, vjel do kolejiště a následně prorazil spuštěné závory, čímž zabránil střetu s vlakovou soupravou rychlíku. Tato událost, která se stala opět ve Studénce, se naštěstí obešla bez následků na životech a zdraví.

„Od roku 2012 jsou na čtyřech železničních přejezdech v kraji zavedeny kamerové systémy," doplnil krajský vedoucí odboru služby dopravní policie, s tím, že na Novojičínsku to je Studénka a Suchdol nad Odrou. Vloni navíc služba dopravní policie prováděla v kraji revize železničních přejezdů. Z provedených 95 revizí bylo zasláno 11 podnětů k nápravě zjištěných nedostatků.

Dopravní policisté se v letošním roce chtějí zaměřit především na nemotorizované účastníky silničního provozu. Jejich další prioritou je rychlost, dopravně bezpečnostní deficity, alkohol a jiné návykové látky a kamionová a autobusová doprava. Pomáhat jim v tom má i nové vybavení a vozidla.