Hrůzná bilance vlakového neštěstí: 7 mrtvých a 67 zraněných

„Už se s tím nedalo nic dělat. Už nikdy nenastoupím do vlaku.“ To jsou slova strojvedoucího z vlaku EuroCity Comenius jedoucího z Krakova do Prahy, který včera o půl jedenácté dopoledne narazil ve Studénce na Novojičínsku do spadlé části mostní konstrukce.

Že se zřejmě schyluje k tragédii, si strojvedoucí uvědomil zhruba dvě stě metrů před místem střetu. Všiml si rozhoupané mostní konstrukce a bleskově zatáhl za rychlobrzdu. Poté skočil do strojovny. Tím si zřejmě zachránil život. Vlak do mostu napálil rychlostí 120 kilometrů za hodinu.

„Havárie si přímo na místě vyžádala šest lidských životů, sedmašedesát lidí bylo zraněno. Z toho třináct těžce. Díky dobré práci všech složek moravskoslezského záchranného systému byli účastníci nehody rychle vyproštěni a transportováni do okolních nemocnic v kraji, které okamžitě rozjely krizové plány,“ vyjádřil se Lukáš Humpl, mluvčí moravskoslezské záchranky.

Mezi těmito prvními oběťmi bylo pět žen, které se nacházely ve vlaku, a jeden muž polské národnosti, který se zřejmě pohyboval v blízkosti kolejiště a byl smeten vykolejenými vagony.

Další oběť tragédie pak přibyla po transportu v novojičínské nemocnici. „Šlo o mladého muže ukrajinské národnosti, který při srážce utrpěl zranění neslučitelná se životem. Měl mnohočetná poranění a amputované končetiny,“ uvedla mluvčí nemocnice Simona Součková a dodala, že jejich nemocnice hospitalizovala okamžitě ještě dalších sedm zraněných, z nichž jeden se nachází v kritickém stavu a bojuje o život.

Příčiny neštěstí jsou zatím předmětem šetření. K nehodě však zřejmě došlo kvůli poruše na zařízení, které připravovalo ocelovou konstrukci mostu na zasunutí.

„V tuto chvíli společně s vyšetřovateli z policie a Drážní inspekce a také se zástupci subdodavatele zjišťujeme, proč přesně k pádu mostní konstrukce do kolejiště došlo,” sdělil Dan Šabík, mluvčí společnosti ODS-Dopravní stavby Ostrava, která je generálním dodavatelem osudné stavby.

Podle Drážní inspekce při nehodě vykolejila lokomotiva a čtyři vozy vlaku EuroCity. Dále na sousední koleji vykolejily tři vozy nákladního vlaku. „Škoda na soupravě mezinárodního vlaku EuroCity byla odhadnuta na sto pět milionů korun, na nákladním vlaku na šest milionů korun a na kolejích na deset milionů korun,“ uvedl Jan Kučera, náměstek generálního inspektora Drážní inspekce.