Na železničních přejezdech Moravskoslezského kraje se v loňském roce stalo devětadvacet nehod, což je o šest více než v loňském roce. Stejně jako v roce 2007 při nich zemřeli tři lidé. Náš region se co do počtu karambolů zařadil hned na druhé místo za Středočeský kraj, kde došlo k třiapadesáti srážkám. Vyplývá to z informací, které včera zveřejnila Dražní inspekce.
V počtu obětí se společně s dalšími čtyřmi kraji dělíme o třetí místo. Smutné prvenství s patnácti mrtvými připadlo Středočeskému kraji.
V našem regionu se první tragédie odehrála na Novojičínsku, kde vlak na přejezdu zachytil chodce. O dva měsíce později, opět na Novojičínsku, rychlík na přejezdu smetl osobní vozidlo se čtyřčlennou osádkou. Jeden motorista zemřel, další tři utrpěli zranění. Místem posledního neštěstí, které skončilo smrtí, bylo počátkem dubna Opavsko. Řidič osobního automobilu vjel těsně před vlak. Souprava tlačila auto několik set metrů, než se strojvůdci podařilo zastavit. Muž za volantem na místě zemřel. Ve vlaku cestovalo na čtyřicet pasažérů, nikomu se naštěstí nic nestalo.
Riskování
„Mezi nejčastěji zjištěné přestupky na přejezdech patří nerespektování výstražného světelného zařízení a přejíždění a přecházení těsně před přijíždějícím vlakem,“ řekl mluvčí Dražní inspekce Zdeněk Neusar. Motoristé si podle něj zřejmě neuvědomují, že vlak ani přes sebevětší snahu nedokáže na tak krátkou vzdálenost zastavit. „Strojvedoucí nemůže nehodě zabránit, neboť k úplnému zastavení vlakové soupravy je leckdy potřeba až jednoho kilometru,“ dodal Neusar.
Nestačí zabrzdit
Dalším nešvarem je nedodržování povolené rychlosti při jízdě přes železniční přejezd. „Ve vzdálenosti padesát metrů před kolejemi smí řidič automobilu jet rychlostí nejvýše třicet kilometrů v hodině. Pouze v případě, kdy na výstražném zařízení svítí přerušované bílé světlo, smí padesát metrů před železničním přejezdem jet rychlostí až padesát kilometrů v hodině. Pokud by všichni řidiči dodržovali toto pravidlo, měli by dostatek času včas reagovat na přijíždějící drážní vozidlo. Přímým důkazem, že se tak neděje, je řada případů z loňského roku, kdy řidič svůj automobil neubrzdil a narazil do boku jedoucího vlaku,“ doplnil Neusar.
Se svými životy hazardují i motoristé, kteří vjedou na přejezd ihned poté, co je mine vlak, přestože červená výstražná světla stále blikají. „Neuvědomují si, že ve velmi krátkém časovém sledu může po stejné nebo druhé koleji přijíždět další vlak, a vjedou přímo před něj,“ vysvětlil Neusar.
Tragédie na přejezdech v Moravskoslezském kraji v roce 2008
19. ledna – nehoda na přejezdu mezi Příborem a Sedlnicemi, usmrcený chodec sražený osobním vlakem na přejezdu se světly bez závor
6. března – nehoda na přejezdu se světly mezi stanice Příbor a Skotnice, srážka vozidla a rychlíku, jeden mrtvý a tři zranění, všichni z osobního vozidla
5. dubna – nehoda na přejezdu se světly bez závor mezi Holasovicemi a Vávrovicemi, střet rychlíku s osobním autem, usmrcen řidič