K téměř na vlas stejné situaci zde došlo i před několika dny. K případu, o kterém již Deník informoval, se v pondělí na tiskové besedě vyjádřil ředitel moravskoslezské policie Tomáš Kužel.

Kamion vjel na přejezd ve chvíli, kdy blikala červená výstražná světla. Vzápětí se spustily závory a nákladní vůz převážející kovový materiál uvízl na přejezdu. Zadní část kamionu vážícího téměř třiadvacet tun zůstala v kolejišti. V té chvíli se rychlostí 140 kilometrů v hodině řítil rychlík ve směru z Břeclavi do Bohumína. Řidič vozidla se naštěstí rozjel a prorazil závoru. Téměř ve stejný okamžik se kolem prohnala vlaková souprava, v níž cestovalo na 150 lidí.

Ujel

Policisté řidiče zadrželi o hodinu později na odstavném parkovišti na dálnici D1. Soud na něj uvalil vazbu. Jde o cizince, jehož národnost však policisté s odkazem na současné zákony odmítli sdělit. Muž (29 let) je obviněn z trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti. Hrozí mu šest měsíců až pět let vězení. Při výslechu uvedl, že světla přehlédl.

„Ten přejezd je na české parametry poměrně široký. Doba červeného blikání, než jdou závory dolů, je třicet vteřin," uvedl Kužel, podle kterého řidič zřejmě již z dálky viděl, že červená světla blikají. Přesto vjel na přejezd.

„Když se podíval vpravo, viděl přijíždějící vlak. Proto se rozhodl opustit kolejiště. Proráží závoru. Kamion má přes dvaadvacet tun, převáží výkovky. Vlak jede rychlostí 140 kilometrů v hodině, cestuje v něm 150 lidí. Už z těchto faktů si asi dokážeme představit, co by se stalo, kdyby vlak vrazil do kamionu," řekl Kužel.

Cizinec

K národnosti řidiče se Kužel odmítl vyjádřit. „Polák to nebyl," odpověděl Kužel na přímý dotaz, zda i za touto nehodou stojí nepozornost či hazard polského řidiče, jak tomu bylo letos v červenci.

Na rozdíl od Poláka, který chtěl v červenci průjezdem přes Studénku pravděpodobně ušetřit na mýtném, u druhého hříšníka šlo o poněkud jinou situaci. Mířil přímo do Studénky, kde v jednom z místních podniků naložil kovovou zásilku.

Po proražení závor se vydal na dálnici D1. Mezi kilometry 310 a 315 jej policisté našli na odstavném parkovišti u čerpací stanice. Pátrat po něm začali na základě informací svědků, kteří celou událost viděli a nahlásili.

Zrušení přejezdu?

Odborníci již delší dobu hledají řešení týkající se přejezdu ve Studénce. Jedna z obecně diskutovaných možností – zákaz vjezdu kamionů do obcí – podle Kužela nepřipadá v úvahu. „Do obce se kamion či nákladní vůz dostat musí, ať už z důvodů stavby domů nebo čehokoliv jiného, například umístění podniku či továrny, ze které musí výrobky vozit těžká technika," vysvětlil Kužel.

Další z variant je zrušení přejezdu. „Zaznamenal jsem i vyjádření ministra dopravy, pana Dana Ťoka, o úvaze o zrušení přejezdu ve Studénce. Nebudu to komentovat. Nicméně sledujeme i tyto informace. Policie by pravděpodobně proti tomu nic neměla," reagoval Kužel, který však zdůraznil, že je nezbytné udělat dopravní studii. „Jde o dopravní studii nejen obslužnosti, ale i dopravní studii bezpečnostního charakteru. Tu dělá Policie České republiky a na té se v současné době pracuje," dodal Kužel s tím, že výsledkem by mělo být stanovisko policie, ministerstva dopravy a krajského úřadu, o kterém bude veřejnost informována.

K tématu

Co hrozí hříšníkům Za „běžné" vjetí na přejezd při červených blikajících světlech (bez ohrožení zdraví a životů) mohou policisté na místě uložit až dva a půl tisíce korun pokuty, motorista dále přijde o sedm bodů. Pokud s pokutou nesouhlasí a případ se dostane do správního řízení, může pokuta dosáhnout dva a půl až pět tisíc korun, další sankcí je odebrání sedmi bodů.

Pokud policisté viníka na místě nechytí, může jeho případ na základě kamerových záběrů řešit příslušný obecní úřad. V jeho pravomoci je uložení pokuty do dvou a půl tisíce korun.

Za vjetí na přejezd při červených blikajících světlech ve chvíli, které by mohlo dojít k ohrožení zdraví či životů, se dá kvalifikovat jako trestný čin obecného ohrožení. Záleží na konkrétní situaci. Podle ředitele moravskoslezské policie Tomáše Kužela je k diskuzi, zda by již samotné vjetí na přejezd při zapnutém výstražném znamení nebylo možno posuzovat jako trestný čin. „Je to k diskuzi. Já nejsem tvůrce zákonů. Tím je parlament," uzavřel Kužel.