VYBRAT REGION
Zavřít mapu

FOTOGALERIE: Železniční neštěstí si vyžádalo sedm mrtvých

Studénka - Ve Studénce na Novojičínsku vykolejil rychlík, který narazil do zřícené mostní konstrukce. Hrůzná bilance vlakového neštěstí: 7mrtvých a 67zraněných.

8.8.2008
SDÍLEJ:

Vlak EuroCity Comenius jedoucí z Krakova do Prahy narazil ve Studénce do spadlé části mostní konstrukce. Nehoda si vyžádala smrt několika cestujících, další desítky osob byly zraněny.Foto: Deník/Adolf Horsinka

Záchranné práce, které započaly okolo jedenácté, se podařilo ukončit v půl třetí odpoledne.

Zhruba v poledne byla podle Zdeňka Nytry, velitele zásahu hasičů, většina lidí již z vlaku venku. "Ještě ve dvě hodiny odpoledne jsme ještě počtvrté nebo popáté zkusili projít se psy ještě jednou všechna místa. Pokusili jsme se dostat i do těch nejhlubších zákoutí vagonů, abychom potvrdili, jestli je uvnitř ještě někdo živý."

Na místě zasahovalo několik desítek příslušníků integrovaného záchraného systému, vrtulníky a sanaitky rozvážely zraněné do nemocnic v širokém okolí. Okolní nemocnice zaktivovali traumatologický plán a úspěšně zvládali příjem zraněných cestujících.

„Celkem zemřelo 6 osob. Z toho je pět žen, které cestovaly ve vlaku. Šestou obětí je zřejmě dělník, který pracoval na mostu a byl zaklíněn mezi vagóny a lokomotivou. Třináct těžce zraněných bylo převezeno do nemocnic v celém kraji,“ upřesnil mluvčí Humpl.

Na místě nejsou zraněni jen občané Česka, ale i jeden Angličan a několik občanů Polska.

Osudných deset minut

Tragická nehoda se přitom vůbec nemusela stát. Ve Studénce totiž naměřili rychlíku deset minut zpoždění, které se mu stalo osudným.

Krizová linka i centrum

Česká dráhy už zřídily krizovou linku, kam mohou volat příbuzní cestujících z vlaku. „Číslo krizové linky, na kterou mohou volat příbuzní a přátelé cestujících z vlaku EC 108 je 974 723 201 nebo 974 723 202. Na lince se domluví polsky, česky a anglicky,“ informovala Deník Markéta Krausová z Českých drah. „Ve Vládním salonku na hlavním nádraží v Praze připravují České dráhy krizové centrum, kde bude kromě pracovníků Českých drah také psycholog,“ dodala.

Fakultní nemocnice Olomouc přijímá pacienty z tragédie u Studénky

Dalším zdravotnickým zařízením, kam teď směřují zranění pacienti, je Fakultní nemocnice v Olomouci. „Zhruba okolo dvanácté nám vrtulníkem přivezli prvního pacienta, byly tam mnohačetné otevřené zlomeniny a pacient je momentálně na operačním sále,“ uvedl mluvčí olomoucké nemocnice Egon Havrlant a pokračoval: „Uvolnili jsme kapacity operačních sálů pro případný nápor, protože podle prvních zpráv jsme měli informaci, že by k nám záchranka měla postupně přepravit dvacet lidí. Podle posledních informací by k nám měli přiletět asi tři pacienti a druhý je už na cestě.“

V pohotovosti je tak i zdravotnický personál. „Jsme připraveni, některé zaměstnance, kteří měli volno, jsme povolali do práce. Zatím se vše zvládá bez problémů,“ doplnil mluvčí.

Konstrukce upadla dělníkům

Česká republika má za sebou jedno z nejhorších železničních neštěstí za několik posledních let. Mezinárodní rychlík Eurocity jedoucí z Krakova do Prahy narazil v pátek kolem půl jedenácté nedaleko Studénky v Moravskoslezském kraji do části spadlé mostní konstrukce. Ta měla upadnout dělníkům, kteří stavěli dálnici přímo na kolejiště.

První informace přinesly zprávy o dvou mrtvých a stovce zraněných, později se informace rozrostly na deset mrtvých a padesát vážně zraněných. Další padesátka cestujících je zraněna lehce. Okolo dvanácté hodiny již bylo padesát lidí vyprostěno. Okolo jedné hodiny odpoledne byl počet mrtých snížen na šest osob. Strojvůdce nehodu přežil, stačil použít rychlobrzdu.

Zranění pasažéři jsou rozváženi do okolních nemocnic, které zprovoznili traumatologický plán a připravují se na příjem dalších zraněných.

Tři vykolejené vagóny

„Náraz poškodil lokomotivu a vykolejil tři vagony. Podle prvních informací nepřežili nehodu minimálně dva lidé, dalších sto je zraněno,“ sdělil Deníku okolo půl jedenácté mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Na místě zasahuje několik desítek záchranářů, vrtulníky záchranných složek rozvážejí zraněné do nemocnic v širokém okolí.

„Vlak měl projíždět kritickým úsekem rychlostí až 140 kilometrů v hodině. Podle drážních předpisů je nehoda klasifikována jako velmi vážná, tedy nejvyšším možným stupněm,“ řekl Deníku náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera.

Strojvedoucí brzdil

„Stojvedoucí vypověděl, že při průjezdu stanicí rychlostí zhruba 135 km/h si všiml, že mostní kontrukce před ním se zhoupla a začala padat, použil rychlobrzdu a schoval se ve strojovně. Za 6 vteřin došlo k nárazu při rychlosti cca 120 km/h. Při nehodě vykolejila lokomotiva a 6 vozů, v troskách jsou stále uvězněni lidé. Provoz na trati je přerušen," doplnil Kučera.

„Na místo jsou nyní tři inspektoři včetně generálního inspektora, čekáme na další informace zmísta,“ řekl Deníku náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera. Více čtěte ZDE!

První informace nasvědčují tomu, že vinu za nehodu nese stavební firma, která rakonstruovala nad tratí most z roku 1961.

Rekonstrukci mostu prováděla na zakázku Moravskoslezského kraje společnost ODS – Dopravní stavby Ostrava. Její vedení se však celému neštěstí zatím nechce vyjádřit, není tak zřejmé, co způsobilo pád konstrukce. Šéf Tomáš Vítek na místě tragédie uvedl, že na stavbě byly dodržovány všechny předpisy. Co bylo příčinou zřícení mostu, se zatím podle něj nedá odhadovat.

Podle ministerstva dopravy se nehoda stala na opravě mostu při silnici druhé třídy číslo 464. "Není ve správě organizací spadajících pod ministrestvo dopravy, správu této komunikace provádí Moravskoslezský kraj," uvedl Jakub Ptačinský z tiskového oddělení tiskového oddělení ministerstva dopravy.

„V takových případech bývá vina straně zhotovitele stavby a nikoliv na straně strojvůdce či provozovatele dráhy, " sdělil Kučera.

Nehoda zcela zablokovala trať na trase Olomouc - Ostrava.

Na místo odjel kolem poledne ministr dopravy Aleš Řebíček, Jiří Čunek a premiér Mirek Topolánek. Hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský také svolal jednání bezpečnostní rady a krizového štábu kraje.

Autor: Ivan Pavelek

8.8.2008
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Elektrotechnici a technici energetici 28 000 Kč Technici elektronici Konstruktéři elektroniky (HW). Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 28000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Z:6.8.2018.A:19.10.2018 Místo výkonu práce Studénka. Vhodné i pro osoby se zdravotním postižením s maximálně 2. stupněm invalidity. Pracovní náplň: Pracovní náplň: Vývoj hardwaru pro systémy/zařízení v oblasti drážní dopravy. Tvorba elektronických schémat a layoutu desek plošných spojů. Koordinace vzorků a prototypů a zpracování výrobkové dokumentace. Práce s moderními technologiemi, systémy a nástroji. Možnost spolupráce na elektronickém "předvývoji". Testování a validace vyvíjených produktů (klimatické testy, EMC kompatibilita apod.) Požadavky MSV: SŠ/VŠ vzdělání elektrotechnického směru. Zkušenosti na obdobné pozici (alespoň 1 rok výhodou). Zájem o práci v oboru železniční techniky. Znalost programu AutoCAD a Altium Designer. RAMS - zkušenost s návrhem bezpečnostně relevantních zařízení. Schopnost týmové spolupráce, komunikativnost a zodpovědnost. Znalost cizího jazyka vítána (AJ, NJ). Zajímavé finanční ohodnocení + osobní odměny. Flexibilní pracovní dobu (pevná doba od 8:00 - 13:00). Příspěvek na stravování - stravenky. 5 týdnů dovolené. Vzdělávací kurzy a školení. Jazykové kurzy. Po zapracování životní pojištění. Firemní a teambuildingové akce. Přátelské a neformální pracovní prostředí. Parkování v areálu firmy. Telefonický kontakt od pondělí do pátku v čase 8:00 - 15:00 hodin.. Pracoviště: Msv elektronika s.r.o. - pracoviště studénka, Poštovní, č.p. 662, 742 13 Studénka 3. Informace: Lenka Sedláčková, +420 702 117 396. Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 18 000 Kč Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Skladníci. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: z: 18.6.2018 a: 26.9.2018 Požadujeme: Práce ve dvousměnném provozu. Spolehlivost, samostatnost, zodpovědnost a fyzickou zdatnost. Schopnost týmové práce. Základní znalost práce na PC., Oprávnění na VZV, řid. průkaz skupiny B - výhodou, Náplň práce: Nakládka a vykládka nákladních vozů. Zaskladňování a vyskladňování zboží, Plynulé zásobování a odvoz materiálu od výrobních linek. Udržování pořádku a čistoty na pracovišti, Nabízíme: Práci na HPP. Motivující mzdové ohodnocení. Zaměstnanecké benefity, Nástup možný IHNED, Výkon práce v Novém Jičíně, Kontakt: Mgr. Nina Kratochvílová, písemně na e-mail: jobs@ejr.cz. Pracoviště: Erich jaeger, s.r.o. pracoviště ct park nový jičín, Hřbitovní, č.p. 2263, 741 01 Nový Jičín 1. Informace: Kontakt:, . Výroba - Výroba Zámečníci strojů 19 000 Kč Zámečníci strojů Zámečník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Z:15.5.2017.A:18.10.2018.Místo výkonu práce Fulnek.Požadujeme:Čtení výkresové dokumentace.Nabízíme:Příspěvek na stravování,nadstandartní mzdové ohodnocení v závislosti na vykonané práci.V případě zájmu zašlete strukturovaný životopis s popisem profesních zkušenosti na výše uvedený e-mail nebo volejte na číslo:, 730 155 057.. Pracoviště: Nordic steel s.r.o., Masarykova, č.p. 428, 742 45 Fulnek 1. Informace: Petra Sokolová, +420 730 155 057. Služby - Služby Uklízeč, uklízečka 13 000 Kč Uklízeči ve stravovacích zařízeních, potravinářských a farmaceutických výrobních prostorech Pomocný pracovníci a uklízeči ve stravovacím zařízení, potravinářských a výrobních prostorech.. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13000 kč, mzda max. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: z: 10.10.2018 , NEKUŘÁCKÉ PRACOVIŠTĚ. Práce v novém moderním potravinářském provozu - pomocné práce v kuchyni, mycí, čistící a úklidová činnost. Výhodou je praxe v jakémkoli potravinářském provozu, nutný kladný vztah k oboru. Nutný potravinářský průkaz. Práce v jednosměnném provozu - pouze ranní směna. Přednost mají uchazeči se zájmem o dlouhodobý pracovní poměr., Zaměstnanecké výhody: firemní stravování, příspěvek na dopravu, pitný režim, firemní benefity, možnost oborové rekvalifikace. , Kontakt: POUZE TELEFONICKY v pracovní dny po - pá v době od 8:00 do 18:00 hodin na č.: 774 916 684, písemně zaslat životopis na e-mail: kotasovi@bezlepik.cz.. Pracoviště: Bezlepík s.r.o. - pracoviště, 5. května, č.p. 719, 741 01 Nový Jičín 1. Informace: Jaroslav Kotas, +420 774 916 684.

Videosouhrn 20.–21. října 2018

Sražení policistky, hrad pod palbou: a sumec albín: prohlédněte si videa víkendu

ArcelorMittal Ostrava. Ilustrační foto.
27

Odboráři: Nepřesvědčili nás, že jsou tím správným kupcem

Ministr Adam Vojtěch v Ostravě nic nevyřešil

Během své páteční návštěvy Ostravy, kde přijel řešit kritickou situaci ve fakultní nemocnici, se snažil nejmladší ministr současné vlády Adam Vojtěch působit sebevědomě a klidně. Po schůzce s hejtmanem Ivo Vondrákem a primátorem Tomášem Macurou se před novináři dostal do defenzivy.

Smrtící drogy zřejmě pocházejí z Polska

Syntetické drogy, po jejichž užití v Moravskoslezském kraji zemřeli v září dva lidé a více než dvacet osob bylo intoxikováno, s největší pravděpodobností pocházejí z Polska. Na páteční tiskové konferenci to uvedl náměstek ředitele moravskoslezské policie Radim Wita.

Příbor má velkou koalici. V opozici bude levice a ODS

Velké změny na radnici čeká Příbor. Čtyři politické uskupení se domluvily na široké koalici a v zastupitelstvu komfortní většinu. Ke komunistům a ODS se k opozici přidá také ČSSD, která tak končí ve vedení radnice.  

Opravené prostory oživí vůně kávy, knih i barev

Vernisáž výstavy obrazů Jitky Škarohlídové a Petry Šípkové bude součástí dnešního slavnostního otevření prostor knihkupectví, kavárny a galerie MonAmi v nově zrekonstruované historické budově na Slezském náměstí v Bílovci.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT