VYBRAT REGION
Zavřít mapu

NÁVRAT PO PĚTI LETECH! Hřeby v pneumatikách? Ledová plochá dráha je tady

Příznivci ledové ploché dráhy se konečně dočkali! Mrazu i ledu je dost a na Větřkovickou přehradu u Kopřivnice se po pěti letech znovu vrací divácky nesmírně atraktivní ledová plochá dráha, přezdívaná též jako závody pojízdných cirkulárek.

21.1.2017
SDÍLEJ:

Ledová plochá dráha se na Větřkovické přehradě, v kopřivnické místní části Lubina, jela naposledy v roce 2012. Foto: Archiv Deníku

„Vzhledem k počasí je rozhodnuto, že se závod pojede. Moje poslední informace jsou takové, že se tloušťka ledu pohybuje někde okolo pětadvaceti centimetrů. S dráhou nebude problém, navíc v Kopřivnici jsou kluci dostatečně zkušení. Dráhu už prý otestoval i kopřivnický matador Jarda Lach," informoval předseda Svazu ploché dráhy ČR Petr Moravec, jenž zároveň ocenil práci pořadatelského klubu AMK Plochá Dráha Kopřivnice.

V neděli od 13 hodin se tak na Větřkovické přehradě pojede Mezinárodní mistrovství České republiky jednotlivců. Již o hodinu dříve by měla začít trénink. Domácí šampionát na ledových oválech bude nakonec složen z třídílného seriálu. Už dnes se pojede v Opatovicích nad Labem, kde se mělo původně jet mistrovství ČR družstev, a po nedělním závodě v Kopřivnici by měl šampionát končit 29. ledna v Holici v Čechách.

„Vývoj počasí umožnil dostatečnou vrstvu ledu i v Opatovicích, a protože se snažíme preferovat mistrovství ČR jednotlivců, rozhodli jsme se pro třídílný seriál. Máme tak možnost dostat na start všechny naše nejlepší jezdce. Všechny ostatní závody, které se pak u nás ještě letos uskuteční, už budou závody družstev," prozradil dále hlavní muž Svazu ploché dráhy ČR.

ČESKÁ JEDNIČKA NEBUDE CHYBĚT

Skvělou zprávou pro diváky je fakt, že na Větřkovické přehradě uvidí současného nejlepšího českého ledaře Jana Klatovského, jenž bude pochopitelně hlavním favoritem. „Pokud by nezvítězil, tak by to bylo veliké překvapení. Honza totiž, jako náš jediný jezdec, pojede letos i finále mistrovství světa. Ale více našich kluků má za sebou soustředění nebo závody ve Švédsku a tak i boj o další umístění bude zajímavý. Ve hře bude nominace na mistrovství světa či Evropy," informoval předseda Svazu ploché dráhy ČR.

Jediným zahraničním účastníkem z dvanáctičlenné startovní listiny nakonec bude Polák Janura.

„O víkendu se totiž jede i otevřené mistrovství Švýcarska a závod v Německu. Jezdecká základna, vzhledem k počasí v Evropě v posledních letech, navíc není tolik výrazná, ale jedenáct českých závodníků je v porovnání s ostatními státy skvělá vizitka. Na kvalitně připraveném ledě to bude paráda. Nehrozí rozbředlá trať, i když ledová plochá dráha je i tak o pádech, ale věřím, že se všechno obejde bez újmy na zdraví," uzavřel Petr Moravec.

Každý z dvanácti účastníků závodu se nejprve postaví na start celkem pětkrát. Osmička nejlépe bodujících se pak kvalifikuje do semifinálových jízd a vše pak vyvrcholí závěrečným finále.

K TÉMATU

Česká jawa hraje ve světě ledové ploché dráhy nejdůležitější roliLedová plochá dráha, která dlouho sloužila jako zimní trénink k závodům klasické ploché dráhy či motokrosu, vznikla okolo roku 1924 v Rusku, kde je ledová plochá dráha téměř masovým sportem. Premiérové mistrovství světa se pak uskutečnilo v roce 1964.
Nejčastěji používanými motocykly na světové scéně ledové ploché dráhy jsou české jawy, které se vyrábí v Divišově na Benešovsku. „Nikdo zatím nedokázal technicky vymyslet a vyrobit nic lepšího. Co se týká vzniku ledové ploché dráhy u nás, tak ten byl někdy na přelomu šedesátých let a brzy na to jsme získali velké tituly," připomněl předseda Svazu ploché dráhy ČR Petr Moravec tehdejší československé úspěchy. V roce 1970 totiž slavil titul mistra světa Antonín Šváb starší, kterého o čtyři roky později napodobil Milan Špinka.
Jezdci nejobtížnější a nejnebezpečnější plochodrážní disciplíny používají motocykly se hřeby v pneumatikách s objemem motoru 500 cm³ a výkonu maximálně 70 koní. „Důležitější než samotný výkon je ale řidičské umění," řekl Moravec. Motorka váží zhruba 110 kilogramů a průměrná rychlost činí zhruba 90 km za hodinu.
Zajímavostí motorky je taky skutečnost, že nemá brzdy ani převodovku. Za to na kolech má každý stroj asi sedmdesát kovových hřebíků.

Autor: Dalibor Tobola

21.1.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obchodní dům Odra v centru Oder.

Město koupí obchodní dům v centru Oder

ZATÍMCO fotbalisté Frenštátu pod Radhoštěm (v bílém) přezimují na 7. místě, tak Bílovec (ve žlutém) půjde do jarní části krajského přeboru až ze 13. pozice, když má na poslední Vratimov navíc náskok pouhých tří bodů.

Frenštát si podmanil derby v Bílovci

Novojičínsko: Skipasy někde podraží

Lyžařská sezona se pomalu blíží, někde, zejména v Moravskoslezských Beskydech, si lyžaři za skipasy připlatí.

Revoluce v údržbě silnic. Mají se řidiči bát nadcházející zimy?

/ROZHOVOR K TÉMATU/ Letošní zima na silnicích první třídy vyvolává velké obavy. Z rozhodnutí státu je budou vůbec poprvé udržovat soukromé firmy. Dopravní experti se děsí, co to v případě sněhových kalamit přinese. "Bojím se komedie, které lidé nebudou vůbec rozumět," říká předseda dozorčí rady Ostravských komunikací Josef Babka.

Z návěsu kamionu zmizely během noci pneumatiky

Krádež několika pneumatik za více než 380 tisíc korun vyšetřují v těchto dnech policisté na Novojičínsku.

Úspěšný závěr přinesl Kopřivnici cenný bod

Extraligová Kopřivnice si do Frýdku-Místku přijela nejprve pro postup v poháru a v neděli pak v závěru dokázala na stejné palubovce smazat dvoubrankové manko, když s Orly remizovala 26:26.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT