VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šestinásobný vítěz Rallye Paříž-Dakar: Už jsem si těch snů splnil hodně

/ROZHOVOR/ Všude na světě je krásně, ale nejkrásnější to je kolem chalupy, říká Karel Loprais, šestinásobný vítěz Rallye Paříž-Dakar.

25.12.2016
SDÍLEJ:

ROZHOVORY pro média jsou součástí života Karla Lopraise. Foto: Deník/Ivan Pavelek

Je šestinásobným vítězem Rallye Paříž-Dakar a poté, co skončil šestý v absolutním pořadí tohoto závodu, dostal přezdívku Monsieur Dakar.

Letos se zúčastnil projektu Sen o Dakaru a také vernisáže výstavy fotografií, která při putování Afrikou k Růžovému jezeru v Senegalu a do dalších míst vznikla.

O svých začátcích v této náročné soutěži a trochu i sobě hovoří Karel Loprais i v tomto rozhovoru pro Deník.

Vraťme se k úplným začátkům, což je více než třicet let.
Jedenatřicet.

Vy jste v té době byl tovární jezdec Tatry Kopřivnice. Jak k tomu došlo, že se firma rozhodla vyslat tatrovku na Dakar?
Tatra měla své zastoupení ve Francii a pan Strager, který Tatru zastupoval, chtěl, aby se ta naše auta prosadila. I proto, že rallye startovala v Paříži. Nabídli to LIAZu i Tatře, jenže zatímco Liazka měla auto v podstatě sériové, Tatra začínala nově sérii T 815. Takže proto jela až později.

Jak jste se k tomu dostal konkrétně Vy? Přišli za Vámi a řekli: Pojedeš! Nebo jste se handrkovali o to, kdo pojede? Nebo naopak někdo nechtěl jet?
Zájem byl tehdy velký, ale Tatra to organizovala a vybírala řidiče z vlastních řad. To auto bylo nově vyráběné, takže Tatra chtěla, aby s ním jeli lidé, kteří ho znají už z dob prototypu a v podstatě první čtyři řidiči byli řidiči ze zkušebny.

Byla to tehdy velká neznámá a asi jste nevěděli vůbec do čeho jdete. Testovala se ta auta někde?
To jsme opravdu nevěděli, do čeho jdeme. V té době ještě nebyl polygon, teprve se začínal dělat. Takže jsme to testovali různě – na jižní Moravě v oblasti Hodonína, v oblasti Bzence, kde jsou pískovny, jsme zkoušeli, jak se auto bude chovat v písku. Tam je pískovna, která má délku možná dva kilometry, a hlavně jsou tam patra odtěženého písku. A my jsme se snažili z těch pater jezdit dolů To byla jediná příležitost, kde jsme měli možnost to testovat.

Tak to muselo být dobrodružné…
No to bylo, někdy až moc.

V rallye Paříž-Dakaru máte za sebou hodně úspěchů. Vzpomínáte na některý ročník, jako že byl pro vás úplně ten nejlepší?
Bylo jich určitě několik. Samozřejmě, že mezi ně řadím první vítězství. To bylo něco úžasného, když se nám podařilo porazit zbytek světa. Pak to bylo vítězství v roce 1994, kdy se startovalo v Paříži a cíl byl rovněž v Paříži. To bylo Paříž-Dakar-Paříž a bylo to jedinkrát, kdy jsme dojeli s auty domů. Tam jsme v podstatě s kamionem obsadili celkově šesté místo. Dodneška to nikdo nepřekonal, takže jsme rádi, že se nám to podařilo. Byl to hodně dobrý závod. Ale jsou i další, třeba v roce 1998, kdy jsme dostali nové auto, s tím jsme vyhráli taky. Je to vlastně nejslavnější auto, které tam kdy bylo. Hovořím o té Pumě, kterou máme doma. Jeli jsme s ní čtyři závody a z nich jsme tři vyhráli a jednou jsme byli druzí. Takže to je zase nejúspěšnější auto v celé historii Dakaru.

Když se člověk veze na té vítězné vlně, přijde v tom týmu nějaká krize? Taková ponorková nemoc?
V ponorce jsme naštěstí nebyli, byli jsme v kabině a věděli jsme jeden o druhém, co od něj můžeme čekat. Navíc, když se zastavilo v cíli, tak bylo mnoho jiných týmů a mnoho jiných lidí, s nimiž jsme se mohli bavit. Nebylo to tak, že bychom byli třeba třicet dnů izolovaní a neměli bychom s kým promluvit.

Napadá mě, že jste se potkávali s mnoha lidmi a vy ten Dakar pořád nějak navštěvujete i teď, jestli tam vznikla třeba taková přátelství, že se i po letech rádi vidíte.
Přátelství existovala spíše během závodu. Bylo to v tom, že jsme o sobě věděli, věděli jsme za kým můžeme přijít třeba požádat o pomoc. Ale po skončení závodu, během další doby v roce, jsme se neviděli.

Jel jste i ten náhradní Dakar v Jižní Americe?
Skončil jsem před deseti lety. Můj poslední závod byl v roce 2006, tehdy jel se mnou poprvé Aleš. Jako navigátor. Pak si Aleš sedl místo mě za volant a jel s ním Petr Gilar. To byl poslední Dakar, který se jel v Africe. Takže Aleš jel jeden Dakar v Africe a zbytek už v Jižní Americe.

Dakar určitě sledujete pořád…
Sleduji. Byl jsem i párkrát v té Jižní Americe, ale s novinářským autem, už jsem nezávodil.

Takže je asi těžké posuzovat co je těžší, jestli Afrika nebo Jižní Amerika.

Tak dá se to posoudit. Afrika je rozlehlá, jsou tam velké plochy, civilizace daleko. Kdežto v té Jižní Americe jsou třeba vybavené benzinové pumpy přímo u trasy. Když člověk vjede do nějaké vesnice, najde tam obchůdek nebo hospodu, dá se tam zastavit, což v Africe nejde. A pak taky jsou tam rozdílné teploty. V Africe je mnohem příznivější klima. V té Jižní Americe je někdy přes den i padesát stupňů.

Radil jste synovci Alešovi v počátcích jeho působení na dakarské rallye?
Když se mnou jel Aleš jako navigátor, tak hodně věcí pochytil. On na ty závody jezdil už dříve jako pozorovatel, dívat se a učit se. Samozřejmě, že nějaké rady jsem mu dával, ale jinak ti mladí dnes jsou daleko preciznější. Na autě se vymakalo hodně věcí i díky Alešovi, tlumení, a další věci, které tomu autu pomohly.

Ještě do toho dění kolem rallye nějak zasahujete nebo už vůbec?
Ne. To si všechno řeší Aleš. Tam je potřeba obchodních jednání a všechno, co je třeba, si řeší sám. Jednak mluví perfektně anglicky a taky si udržuje kontakty.

Co teď děláte?
Užívám si důchodu. A občas se svezu s kluky na nějaké testování.

Byl jste při vzniku projektu Sen o Dakaru. Máte ještě nějaký sen, kam byste se chtěl podívat?
Už jsem si těch snů splnil hodně. Všude na světě je krásně, ale já říkám, že nejkrásnější to je kolem chalupy. Máme tady tolik nádherných míst a nevíme o nich, nebo o nich víme, ale neměli jsme čas je navštívit.

Karel LopraisNarodil se 4. března v Ostravě, v roce 1967 nastoupil do kopřivnické automobilky Tatra, kde se vypracoval na zkušebního řidiče. Je ženatý, má dva syny a s manželkou žije ve Frenštátě pod Radhoštěm.
V roce 1986 vyrazil poprvé s Tatrou 815 na Rallye Paříž Dakar, čímž začala jeho slavná závodnická éra. Aktivně se zúčastnil rovněž Rallye Paříž-Peking či Desert Challenge v Dubaji, ale dakarská rallye z něj udělala jednu z legend tohoto slavného závodu.
Již při prvním staru s Tatrou 6x6 měl velice blízko ke stupňům vítězů, ale kvůli trati zablokované auty zapadlými v bahně, které jeho posádka pomáhala vyprostit, přijeli pozdě na start poslední etapy a čekala je diskvalifikace. V té době byla Lopraisova posádka na 2. místě. Hned v dalším ročníku se spolujezdci Radkem Stachurou a Jaroslavem Krpcem skončili druzí, v následujícím roce již Karel Loprais slavil s Radkem Stachurou a Tomášem Mückem první vítězství.
Karel Loprais jel celkově 19 ročníků Rallye Paříž-Dakar a pouze čtyřikrát nedokončil. Šestkrát zvítězil, čtyřikrát byl druhý a jednou třetí. Dvakrát skončil těsně pod stupni vítězů. Legendární přezdívku Monsieur Dakar dostal v roce 1994, kdy nejenže dosáhl svého 2. vítězství v kategorii kamionů, ale v celkovém hodnocení automobily-kamiony skončil na 6. místě, což doposud nikdo nepřekonal.
Legendární závodník několikrát získal Zlatý volant ve své kategorii a v roce 2007 obdržel Zlatý volant za celoživotní přínos motoristickému sportu. Byl také zvolen českým motoristickým sportovcem století.
Třicet let od své premiéry na dakarské rallye se Karel Loprais podíval k Růžovému jezeru v Senegalu, kde závod končíval, znovu. A to jako jeden z členů projektu Sen o Dakaru.

Autor: Ivan Pavelek

25.12.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Administrativa - Administrativa Ostatní odborní pracovníci v 21 000 Kč Odborní pracovníci v administrativě a správě organizace Marketingový asistenti ředitele společnosti. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 21000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: z: 10.10.2018 , Náplň práce: Zodpovědnost za svěřenou agendu (obchod, marketing, administrativa). Vedení agendy jednatele společnosti. Zabezpečování fungování CRM systému. Obchodní akviziční činnost dle připravených podkladů. Spolupráce na analýzách tržních příležitostí a tvorbě hodnotové nabídky. Marketingový a komunikační mix, tvorba plánů. Správa e-marketingových nástrojů, aktualizace webových stránek, práce na sociálních sítích. Příprava cenových nabídek a řešení jednoduchých obchodních případů. Organizace schůzek a příprava podkladů pro jednání ředitele společnosti. Aktivní vyhledávání informací z trhu (konkurence, marketingové novinky…). Pružná pracovní doba., Požadujeme: SŠ/VŠ vzdělání obchodně-marketingového, ekonomického / technického/ zaměření, 1 rok praxe na podobné pozici výhodou, AJ na středně pokročilé úrovni. Výborné organizační a komunikační schopnosti. Příjemné a profesionální vystupování a jednání. Orientaci v základních marketingových technikách. Energickou osobnost se zaměřením na cíl, rozvinutou kreativitou. Zodpovědnost, samostatnost, flexibilita, iniciativa a schopnost přicházet s novými nápady, ŘP sk. B. " Perspektivní a zajímavou práci v úspěšné dynamicky se rozvíjející společnosti. Práce v přátelském a tvůrčím pracovním kolektivu. Osobního rozvoje a seberealizace. Dovolená navíc. Odborné vzdělání., Kontakt: písemně na email: kudlacek@cztesting.cz. Pracoviště: Cz testing institute s.r.o. pracoviště nový jičín, Sokolovská, č.p. 637, 741 01 Nový Jičín 1. Informace: Daniel Kudláček, +420 739 350 749. Řemeslné práce - Řemeslné práce Svářeč 24 000 Kč Svářeči Svářeči. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 24000 kč. Volných pracovních míst: 11. Poznámka: Z:18.7.2018.A:9.9¨10.2018. Místo výkonu práce Velké Albrechtice - LUCCO a.s., Místo vhodné i pro zaměstnaneckou kartu., , Fyzicky náročná práce. Zaměstnanecké výhody: Možnost ubytování, dovolená navíc, stravenky., Osobní kontakt po předchozí telefonické domluvě.. Pracoviště: Perso - mb s.r.o. - pracoviště velké albrechtice, 742 91 Velké Albrechtice. Informace: Zdeněk Štika, +420 736 480 049. Výroba - Výroba Montážní dělník 18 500 Kč Montážní dělníci ostatních výrobků Výrobní dělník - lepič. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18500 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Z:10.4.2018.A:9.10.2018. Místo výkonu práce Studénka. Provádění lepících operací v četě lepícího personálu na ručních, pneumatických a hydraulických lisech s profesionálním vybavením a lepidly v plně vybavené a čistém prostředí dílny lepení primárně na ranní směně (možné i dvě směny). Možnost profesního růstu - certifikace EAB (Evropský praktik lepení - kurz), tvarové lepení, zkušenost s lepením výhodou, manuální zručnost, technické uvažování, čtení výkresové dokumentace, zodpovědnost. Zaměstnanecké výhody: Práce v dynamicky se rozvíjející společnosti, zázemí stabilní a perspektivní firmy, práce s profesionálním vybavením, odpovídající platové ohodnocení, profesní/platový růst, práce na hlavní pracovní poměr, zaměstnanecké výhody (7,5 hodinová pracovní doba, týden dovolené nad rámec zákona, na vybraných pozicích mobilní telefon, stravenky, výhodná tarifní smlouva s O2 pro zaměstnance a jejich rodiny, možnost dalšího profesního vzdělávání, odměny při významných životních jubileích, příspěvek na dopravu, a další). Telefonický kontakt pondělí až pátek od 13:00 do 14:00 hodin.. Pracoviště: Vagonka interiors s.r.o. - pracoviště studénka, Na Vyhlídce, č.p. 836, 742 13 Studénka 3. Informace: František Urbánek, +420 724 517 045. Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 17 250 Kč Prodavači v prodejnách Pokladní - prodavač/ka. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17250 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Z:8.1.2018.A:10.10.2018. Místo výkonu práce Odry. Zaměstnanecké výhody: Stravenky, 5 týdnů dovolené, benefitní cafeterie, příspěvek na důchodové připojištění, Multisport karta. Práce o víkendech. Směnnost: Ranní/odpolední směna, začátek od 5:30, odpolední končí po 21. hodině, přesné vymezení úvazku lze dohodnout individuálně, týdenní úvazek 32,5 hodin.. Pracoviště: Penny market s.r.o. - prodejna odry, Nádražní, č.p. 293, 742 35 Odry. Informace: Dagmar Sládková, +420 727 876 058.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Patrizio Stronati na snímku z semifinále fotbalového poháru MOL Cup mezi FK Mladá Boleslav a SFC Opava v Mladé Boleslavi 26. dubna 2017.
15

Myslel jsem, že si ze mě střílí, říká reprezentační nováček o pozvánce

Jiří Kotrba.

Další změna ve FAČR! Vedoucím Sportovně-technického úseku je nově Jiří Kotrba

I.A třída: Gólové řádění Maléře a Chovance

V pokračování I.A třídy se ve skupině B nevedlo Libhošti, která doma přenechala všechny body Vratimovu, když výhru hostů zařídil hattrickem Trmal. Jistebník byl pak blízko ke druhé venkovní výhře v sezoně, ale v závěru utkání musel skousnout vyrovnávací trefu z pokutového kopu.

Oddíl zápasu z Tiché hostil vydařený turnaj pro mladé naděje

Zápasnický oddíl SK Tichá pořádal předminulou sobotu náborový turnaj pro přípravku a mladší žáky ve volném stylu, na kterém mohla startovat i děvčata. Na tichavské žíněnky se sjelo celkem 88 mladých zápasníků z osmi oddílů a atmosféru se staralo mnoho rodičů, rodinných příslušníků či dalších příznivců zápasu. Dramatické boje zápasnických nadějí probíhaly až do pozdních odpoledních hodin.  

Mladí ploutvaři Laguny prokázali formu

Středoevropský pohár mládeže 2018 v plavání s ploutvemi pokračoval před nedávnem třetím kolem ve Zlíně, kde se představilo 99 vybraných závodníků z České republiky (Nový Jičín, Přerov, Zlín), Slovenska (Zvolen) a Polska (Jastrzebie-Zdroj).

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Komunální volby do zastupitelstev obcí 2018 (5. a 6. října 2018)
Seznam kandidátů, jak se volí v komunálních volbách, zpravodajství, výsledky komunálních voleb 2018 a přehled možných koalic v zastupitelstvu vaší obce. Volby do magistrátu a zastupitelstva krajských měst (Praha, Brno, Plzeň, Ostrava, České Budějovice, Jihlava, Hradec Králové, Pardubice, Olomouc, Ústí nad Labem, Karlovy Vary, Liberec, Zlín)

Senátní volby 2018 (1. kolo 5. a 6. října 2018, 2. kolo 12. a 13. října 2018)
Aktuální složení Senátu, seznam kandidátů do Senátu, výsledky senátních voleb 2018 pro volební obvody: Sokolov, Chomutov, Rokycany, Domažlice, České Budějovice, Praha 12, Praha 4, Praha 8, Praha 2, Litoměřice, Teplice, Jablonec nad Nisou, Mladá Boleslav, Benešov, Chrudim, Náchod, Svitavy, Třebíč, Břeclav, Brno-město, Prostějov, Šumperk, Opava, Ostrava-město, Karviná, Vsetín, Zlín.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT