Náhradou za loni zrušený Dakar byla Středoevropská rallye, kde Aleš Loprais dojel třetí. Vyhrál maďarskou baju, především ale připravoval sebe i vůz na další budoucnost kamionové kategorie.

Dakar 2009 je tedy završením dvouletých vývojových snah, anebo alespoň jejich dalším stupínkem. Závodní Tatra 815 4×4 zůstala v základu tím vozidlem, které tým připravil už na Dakar 2008, nicméně postupný vývoj všech komponent vozu jej posunul dál. „Auto je o třídu lepší než na začátku roku, jeho kvalitativní posun je skutečně markantní a projevuje se ve všech ohledech. I z toho důvodu jsme před Dakarem optimističtí, neboť se nám podařilo identifikovat ty vlastnosti, kvůli kterým měli před námi soupeři dříve náskok. Právě na nich jsme nejvíce pracovali, a máme z toho velice dobrý pocit,“ uvedl pilot Aleš Loprais.

Změnou prošla i posádka závodního kamionu. Po dvou soutěžích, v nichž Aleše Lopraise navigoval Ladislav Lála, si ostrou závodní premiéru v roli navigátora odbude známý automobilový závodník Vojtěch Štajf.

„Plnohodnotně se věnovat Dakaru znamená hodně času a cestování a není úplně lehké to skloubit s prací, rodinou a dalšími projekty, kterým se věnuji. Nepovažuji se za závodníka, i když adrenalin spojený se závoděním je nepředstavitelný. Za možnost působit v týmu jsem nesmírně rád a všechny jsem si tu velice oblíbil. I proto oceňuji možnost pokračovat dál u týmu i u Dakaru jako novinář. Mým cílem je napsat o Dakaru knížku a dál přispět k popularizaci tohoto světového fenoménu,“ přiznal Ladislav Lála.

Loprais Tatra Team vyrazí na Dakar 2009 opět v konfiguraci jednoho závodního kamionu a dvou doprovodných. Mechanikem závodní Tatry zůstává Milan Holáň.

Vývojem prošlo i týmové zabezpečení. Osvědčená šestikolka „Babča“, určená pro transport těžkých náhradních dílů, zůstává a povede ji dvoučlenná skupina mechaniků Leo Loprais (mladší syn Karla Lopraise) a Michal Ptáček. Dakarskou premiérou bude naopak debut nového doprovodného kamionu Tatra 815 4×4. Vůz, který bude řídit Ladislav Csekey s mechanikem Lubomírem Kýpetěm, poveze část nákladu náhradních dílů a bude obsahovat i spací kóje pro závodní posádku, neboť i možnost kvalitnějšího odpočinku a z toho vyplývající lepší fyzické kondice se v dlouhých soutěžích dakarského typu na výkonu posádky podepíše.

Tým i na Dakaru 2009 nasadí posádku novinářského vozu, řízeného, jak jinak, legendárním Karlem Lopraisem. V kabině stříbrného Nissanu Navara jej doplní už tradičně bratr Milan, který se bude věnovat vedení týmu, a také novinářská dvojice Jiří Vintr a Ladislav Lála. (tom)

Trasa Dakaru 2009 byla zveřejněna

Nejočekávanější popis dakarské trasy za poslední léta je na světě! Závod měří 9574 km a je rozdělen do čtrnácti etap. Startovní listina bude zveřejněna ve čtvrtek 20. listopadu, už teď je známo, že na start se postaví 230 motocyklistů, 184 posádek osobních aut a 82 posádek v kamionech.

Celý peloton se na cestu vydá v sobotu 3. ledna 2009. Úvodní tři etapy po startu v Buenos Aires zavedou účastníky na jih, směrem k Patagonii.

Dvakrát peloton protne pohoří And a návrat do oblasti pamp znamená poslední etapu do Buenos Aires. V neděli 18. ledna se už žádná etapa nepojede, na programu je pouze triumfální vyhlášení vítězů. Všichni, kdo se objeví v cíli, budou vítězové. Dakar stojí na prahu nové epochy a nikdo prozatím netuší, jak dlouhá epizoda to bude. (int, tom)