Třikrát stál dakarský matador Tomáš Tomeček z Příbora na Africa Eco Race na stupni nejvyšším a při další, v pořadí již své sedmé účasti, chce na tituly navázat. Posádku Tomáš Tomeček Ladislav Lála však nečeká nic lehkého. Kromě stále vzrůstající konkurence, v čele s ruskými Kamazy, se pro úspěch musí poprat s tvrdou africkou krajinou. Ta nikomu nic nedá zadarmo.

„Už se nám to blíží, brzy se opět postavíme na start Africa Eco Race. Už aby to bylo!" těší se příborský závodník. „Závod se stal opět větším a organizátoři slibují hodně písku, zajímavé a náročné tratě, vylepšenou logistiku a silnou konkurenci, takže se i v tomto ohledu máme rozhodně na co těšit. Kromě závodního vozu posíláme na černý kontinent i kamiony, které se budou podílet na organizačním zajištění soutěže," připomíná Tomáš Tomeček.

Šestačtyřicetiletý pilot a šéf týmu v jedné osobě bude kočírovat stoprocentní tatru poháněnou vzduchem chlazeným motorem. Maratonská soutěž odstartuje na silvestra v Monaku. Náročné horské terény Maroka postupně vystřídá kamenitá poušť Západní Sahary a písčité duny Mauretánie. Vyhlášení vítězů proběhne tradičně po dojezdu poslední etapy 14. ledna u legendárního Růžového jezera poblíž senegalského Dakaru.

A jaké jsou vlastně ambice posádky Tatra se startovním číslem 401? „Na dobré umístění může pomýšlet jen ten, kdo dojede až do cíle u Růžového jezera," upozorňuje Tomáš Tomeček a doplňuje, že chtějí hlavně jet s radostí.

Tomáš Tomeček s navigátorem Ladislavem Lálou letos v lednu skončil v kategorii kamionů na druhém místě. Ale cesta k němu byla více než zapeklitá, neboť závodníci museli řešit mnoho nejrůznějších problémů. K vysněnému jezeru dojeli i díky neuvěřitelné solidaritě svých soupeřů.

„Do třetice všeho dobrého, aneb rok se s rokem sešel a jsme zase tady. S Tomášem nám to ve všech ohledech funguje skvěle a již teď se těším na jedinečnou atmosféru v kabině. S ohledem na možnosti privátního týmu jsme udělali maximum," věří navigátor Lála. „Hlavně se musíme vyvarovat zbytečných chyb včetně těch navigačních. Zkušenosti máme, tak se nám je snad podaří prodat i v závodě," poznamenal Ladislav Lála.

Slavnostní start soutěže naplánovali organizátoři již podruhé do atraktivního Monaka. Autorem trasy je opět sportovní ředitel soutěže René Metge a jeho tým. Dakarská legenda s více než čtyřicetiletou africkou zkušeností připravila pro nadcházející ročník náročnou trasu: „Letošní ročník má rozhodně co nabídnout a jsem přesvědčený o tom, že se bude všem závodníkům líbit," nechal se slyšet René Metge. „Čeká nás pravý africký závod, který dokonale prověří techniku i lidi. Pokud si snad někdo myslí, že to bude jednoduché, tak velmi brzy pozná, že opak je pravdou. Zásadní roli bude i tentokrát hrát navigace," upozornil ředitel soutěže.

Původní Dakar myšlenkově navazuje na odkaz zakladatele soutěže, jímž byl Thierry Sabine, který tragicky zahynul 14. ledna 1986. V kategorii kamionů jsou největšími favority tovární Kamazy. „Pilotovat je budou vítěz Rallye Dakar 2014 Andrej Karginov, a Sergej Kuprijanov, který se posadí za volant hybridní verze," uvádí na svých webových stránkách Tomáš Tomeček, jehož také opět vyzve stále rychlejší portugalská amazonka Elisabete Jacinto za volantem zcela přepracovaného MANu, nebo třeba Miklos Kovacs s novou Scanií. Tým Czechoslovak Group opět zapracoval na technice, ať už na podvozku či tlumičích. Do Afriky bere, po poslední zkušenosti, také mnohem více pneumatik, které jim před rokem po řadě defektů došly.

Tým Tomáše Tomečka pomáhá také organizátorům Africa Eco Race Spolu se závodní a asistenční Tatrou vyrazí vstříc Dakaru i dva pořadatelské kamióny Tatra "balai" (koště) s osvědčenými mezinárodními posádkami. Tomáš Tomeček poskytuje pořadatelům organizačně logistickou podporu s vozy Tatra 815 6x6 upravenými na takzvané terénní odtahovky. Sběrné vozy balai uzavírají závod a doslova dnem i nocí poskytují pomoc závodníkům v nouzi. Dakarskou jízdu týmu Tomáše Tomeška je možné sledovat na stránkách www.africaecorace.com, www.tomastomecek.cz a www.msrevue.cz.
Také o ni budeme průběžně informovat v Novojičínském deníku.