Ostravský Avion Shopping Park má pro následující dvě léta smělé plány. Připravuje jak rozšíření na své severní straně směrem k sídlišti Pískové doly, tak rozmach na straně jižní za ulicí Rudnou. A změny probíhají i ve stávajícím komplexu. Zítra (2.12.) se po osmiměsíční rekonstrukci otevírá hypermarket Albert a naproti jeho pokladnám i dalších patnáct obchodů zaměřených především na služby. Některé z těchto obchodů už v Avionu fungovaly dříve, ale musely načas kvůli přestavbě ustoupit. Návštěvníci tam naleznou pobočku České průmyslové zdravotní pojišťovny, pobočky cestovních kanceláří Fischer a Čedok, směnárnu, kadeřnictví, specializované řeznictví a uzenářství či výrobnu klíčů. „Pro zákazníky jsme připravili i šatnu s obsluhou k odkládání kabátů a tašek, která bude za symbolickou cenu,“ podotkla ředitelka obchodního centra Kateřina Ježková.

Nová prodejna Albert vznikla zhruba na polovině plochy bývalé Hypernovy. „Před deseti lety byl trend obrovských nákupních center. Dnes už je to jinak, pro oblečení si lidé moc do hypermarketů nechodí, jdou ke specialistům. Stejně tak pro elektro. Proto už tak velkou plochu nepotřebujeme,“ sdělil Libor Kytýr, ředitel komunikace prodejen Albert. Hypermarket Albert se proto zaměřil hlavně na potravinářské zboží a rozšířil sortiment čerstvých potravin.

Zbývající plocha původní Hypernovy, která zůstala uvolněná, nebude nevyužitá dlouho. „Vznikne tam třicet nových obchodů, jejich hlavní zaměření bude na módu,“ říká projektový manažer z Inter IKEA Centre Nicola Perucconi. Po přestavbě navíc vznikne v této části centra i nový vchod a před ním dvě stě parkovacích míst. Jejich celkový počet pak přesáhne tři tisíce.

Návštěvnost stoupá

Návštěvnost Avion Shopping Parku rok od roku roste. Například loni ho navštívilo 9,4 milionu lidí, o milion více než v roce 2007 a o čtyři miliony více oproti roku 2003. A návštěvnost a obrat obchodů roste i letos – krizi v Avionu nijak zvlášť nepocítili. Například v říjnu, kdy se najednou zhoršilo počasí, stoupla návštěvnost v porovnání s předchozím rokem z 608 tisíc na 788 tisíc lidí. „Ekonomická krize dolehla hlavně na prodejce v kategorii nábytku či elektroniky. U obchodů typu fashion či sportu tržby stoupají,“ podotkla Ježková.

Velké plány má přitom společnost Inter Ikea Centre Group pro následující dvě léta – přistavovat se bude takzvaná jižní část na druhé straně ulice Rudné. „Vznikne tam koncern velkých obchodů, jedním z největších nájemců bude obchod s nábytkem Kika,“ informoval Perruconi. S jižní přístavbou se má začít příští rok v březnu a otevírat se má nových pětadvacet tisíc čtverečních metrů prodejních ploch na jaře roku 2011.

Stavět se má příští rok i přístavba s názvem Sever, jejíž první fáze má být dokončena už v listopadu roku 2010. Jak se ale tento plán na rozšíření obchodního centra vyvine, se ještě přesně neví. Nová část má totiž vyrůst na zelené louce, nad kterou vede vzdušný koridor pro přistávání vrtulníků na sousedním heliportu. Podle záchranářů hrozí omezení jeho využití. „Čekáme na finální stanovisko ministerstva dopravy, které doufám dostaneme do konce roku. Potom uvidíme. U všech předchozích povolení jsme ale měli vždy kladná stanoviska,“ sdělila Ježková.
Vedení Avion Shopping Parku slibuje, že v nejbližších letech zrekonstruují i nejstarší část galerie, která byla otevřena v roce 2001. Vyřešit chtějí také zácpy, které se tvoří při příjezdu z ulice Rudné. „Pětašedesát procent zákazníků přijíždí autem a většina z nich z této strany. Rozšíříme tam proto nájezdy a budou tam vybudovány i nové kruhové objezdy,“ doplnila Ježková.