Třeba Eva Polesná z Prahy jich má plnou peněženku. „Mám těch kartiček přes dvacet a věřím, že mi moje nákupy zlevňují. Podle kartiček se rozhoduji, do kterého krámu půjdu nakupovat. A jakmile mohu kartičku získat, hned toho využiju. Člověk nikdy neví, kdy se to bude hodit. I můj pětadvacetiletý syn využívá této nabídky, jenže on to všechno má v mobilu,“ říká.

Údaje z loňského výzkumu společnosti Gfk uvádějí, že slevovou kartu využije alespoň jednu za rok 95 procent českých domácností.

Úřad práce. Ilustrační foto.
Sehnat zaměstnání není jednoduché. Práci těžko hledají magistři i prodavačky

„Častěji ji vlastní a využívají ženy než muži. Jeden z výzkumů této agentury uvádí, že držiteli těchto karet jsou z pohledu spotřebitelské typologie optimisté, pro které je příznačné, že kromě jiného jsou „držiteli věrnostních karet,“ ve větší míře nakupují i dražší bio potraviny a letákové akce neovlivňují jejich nákupní rozhodování,“ říká Jitka Vysekalová, čestná prezidentka České marketingové společnosti.

Věrnostní programy a zákaznické karty dnes nabízejí supermarkety, obchody s oblečením, sportovním vybavením, lékárny nebo třeba čerpací stanice. Například u Shell zákazníci sbírají body za tankování paliva, nákup zboží, služby jako je automyčka nebo za nákup u partnerů. Ty pak lze vyměnit za odměny a výhodnější ceny.

„Nejčastěji si lidé mění nasbírané body za čerstvě umletou kávu nebo vybírají z nabídky rychlého občerstvení. Oblíbená je také směna bodů za slevu na tankování," říká Petr Šindler, mluvčí Shell CR.

Zákaznické programy se různí 

Rok od vzniku má za sebou Kaufland Card zákaznický program K-Card. Ten v supermarketech této značky využívá už přes 1,5 milionu lidí. Ti podle vyjádření společnosti díky používání klubové karty ušetřili téměř půl miliardy korun. Kartu lze používat jak plastovou, tak ve formě aplikace v chytrém telefonu. Nově pak K-Card nabízí i výhody od partnerů - například levnější pohonné hmoty, zvýhodněný tarif u mobilního operátora, slevy na energie či slevu jízdného u autobusového dopravce.

Manévry v obchodech. Mění se značení úsporných spotřebičů

Více než polovina léků bez doplatku, sleva až 60 procent z doplatku na recept, individuální slevové kupony či speciálně zvýhodněné ceny. To nabízí v rámci členství síť lékáren Dr.Max.

„S registrací v klientském programu umí pracovat i naše mobilní aplikace a od letoška poprvé lze mít přímo v mobilu i primární kartu. Dosud bylo možné vstoupit do programu pouze za vydání plastové karty. Nově existuje možnost založení členství pouze elektronickou formou, bez nutnosti jejího fyzického vlastnictví,“ říká Michal Petrov, mluvčí společnosti.

Věrnostní program Dr.Max využívají u bezmála pětistovky lékáren a e-shopu už více než čtyři miliony lidí.

Při vstupu na český trh v roce 2010 spustili věrnostní program v prodejnách sportovního zboží Decathlon. Ten aplikují prostřednictvím plastových kartiček, mobilní aplikaci zatím nenabízejí.

„Výhod Věrnostního programu Decathlon je několik. Odměňujeme zákazníky za věrnost - za každých šest tisíc korun nákupu se Zákaznickou kartou Decathlon obdrží zákazník Věrnostní šek v hodnotě sto korun, který je platný tři měsíce. Další výhodou je možnost výměny či vrácení zboží do devadesáti dnů bez nutnosti účtenky, jelikož veškeré transakce se nahrávají na Zákaznickou kartu. Zmíním i garanční servis zdarma u některých produktů, například jízdních kol," popisuje marketingový manažer Decathlonu Jakub Vaníček.

V Polsku se v pondělí 1. února otevřely nákupní galerie. Reportáž z Jastrzebie-Zdrój. Galeria Zdrój
Polské obchody lákají na slevy. Nechceme už čekat. Nakupujeme tady, říkají Češi

Více než 1,9 milionu zákazníků pak využívá výhody věrnostního programu dm active beauty v síti dm-drogerií. První věrnostní program se zákaznickou kartou, na kterou byly načítány body za uskutečněné nákupy, byl v síti zaveden v roce 2009, před tím zákazníci sbírali za nákup body a následně mohli čerpat slevy na nákup. „Za každých 25 korun nákupu získá zákazník na své konto jeden bod. Dosažení hranice 200 bodů představuje slevu 50 korun na nákup,“ říká manažer komunikace v dm-drogerie Jiří Peroutka.

Od loňského září je k dispozici ke stažení mobilní aplikace dm active beauty, díky které se zákazníci jednoduše a rychle přihlásí do svého zákaznického konta s nahranými eKupony.

Pozor na osobní údaje 

Pro mnohé se staly věrnostní karty nepostradatelným kamarádem, Jitka Vysekalová ale upozorňuje: „Přes jejich velkou oblibu řada průzkumů uvádí, že tyto karty nejsou hlavním motivem návštěvy prodejny a ani nepatří k hlavním stimulátorům prodeje. Také existují pochybnosti o roli zákaznických karet při zachování věrnosti značce. Většina z nás vlastní více zákaznických karet, které mnohdy ani nevyužívá nebo využije tu, která je v dané chvíli výhodnější. Důležitý je také současný trend nahrazování plastických karet aplikacemi v chytrých telefonech,“ říká a připomíná, že podle jejího názoru a na základě výzkumů existuje velké procento lidí, kteří preferují nižší cenu (okamžitou slevu) před složitým sbíráním bodů.

Zelenina - Ilustrační foto
Zájem o biopotraviny roste, navzdory krizi. Lidé využívají nákupy on-line

Při vyplňování formulářů a žádostí o věrnostní karty si dávejte pozor na osobní údaje. „Pro všechny podobné účely by měl zákazník poskytovat pouze nezbytné identifikační a kontaktní údaje. Firma je pak může zpracovávat jen pro účel, pro který byly poskytnuty – mimo jiné je tedy bez souhlasu zákazníka nesmí předat jiným subjektům,“ upozornil Vojtěch Marcín z tiskového oddělení Úřadu pro ochranu osobních údajů.