Jako každý rok si krajské samosprávy objednaly určité počty vlaků a na dorovnání jejich ztráty by měly přispět. Jenže noví sociálnědemokratičtí hejtmani hlásí, že jejich regionální kasy na to nemají. Loni daly kraje na provoz regionálních motoráčků 4,6 miliardy korun a letos tuto částku zvednou o šest procent, tedy zhruba o výši inflace. Dráhy ale žádají částku o 3,2 miliardy vyšší, a pokud ji nedostanou, nevypraví všechny vlaky, které si kraje objednaly.

„Když nebudeme mít na zaplacení trakční energie, paliva, opravy, nákup vozů a tak podobně, nebudeme moci zajistit regionální dopravu v rozsahu, v jakém si u nás kraje objednávají. Z důvodu vysokého podílu fixních nákladů bychom rozsah regionální dopravy museli omezit významně, pokud bychom měli vystačit se současnou úrovní úhrad,“ potvrdil Deníku Petr Šťáhlavský z ČD.

Dráhy si dlouhodobě stěžují zejména na fakt, že oproti autobusům nedostávají dotace až do sto procent vytvářené ztráty. Navíc je sráží i porovnání s cizinou. Zatímco u nás dostanou dotaci na kilometr kolem sedmdesáti korun, na Slovensku či v Maďarsku dostanou tamější dopravci téměř dvojnásobek.

Po nových hejtmanech teď dráhy chtějí, aby řešili i problémy z minula – ještě nikdy totiž kraje neuhradily celou ztrátu způsobenou provozem vlaků. Většinou hejtmani poslali jen padesát či šedesát procent z částky, kterou vlaky prodělaly. „Kdyby tato situace byla stejná u autobusových dopravců, už by nejspíš dávno žádné autobusy nejezdily,“ upozorňuje Štáhlavský.

Ani noví hejtmani za ČSSD ale nebudou chtít dráhy masivně dotovat. Zatím pouze vzkázali, že požadované tři miliardy korun by měl železnicím dát stát formou účelové dotace.

„Je nutné, aby vláda našla nějaké řešení. Kraje tyto ztráty nemohou hradit ze svého rozpočtu. Pokud se tato situace nevyřeší, budeme v budoucnu uvažovat o různých řešeních. Jeden z možných návrhů je, že by kraje mohly majetkově vstoupit do Českých drah. Koupily by akcie a mohly by tak kontrolovat a zefektivnit jejich činnost,“ uvedl včera šéf Asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek.

JAN KLIČKA
VENDULA JIČÍNSKÁ