Zbytečně šla včera asi třicetiletá žena do trafiky v Bezručově ulici v Novém Jičíně. Trafika byla téměř prázdná, výdejní okno překrývala mříž. „Oni to zavřeli? To je škoda, tady to bylo tak fajn," posteskla si žena, otočila se a odešla.

Zmíněnou trafiku do pátku provozovala Jana Brucknerová. Po dvanácti letech se rozhodla trafiku zavřít. Jako důvod jednoznačně uvádí EET, a není to podle ní jen kvůli zvýšeným nákladům a zdržování v práci. „Považuji to za těžkou buzeraci. Myslím si, že stát by měl živnostníkům, jako jsme my, tedy když dělá člověk sám na sebe dvanáct hodin denně, pomáhat, a ne je ještě buzerovat," uvedla Jana Brucknerová.

„Nemáš dovolenou, nemocenskou, děláš dvanáct hodin denně, ale když tě to baví, tak to prostě děláš. A pořád se to přitvrzuje, až ti jednou prasknou nervy," pokračovala Jana Brucknerová s tím, že ví, že kvůli EET nezavírají jen trafiky. „Zavírá třeba paní, která v Novém Jičíně prodávala kabelky," poznamenala Jana Brucknerová.

Zavření její trafiky postihne z devadesáti procent důchodce, kteří tam chodili na televizní programy, na noviny a podobně. „Jedna paní mi řekla, když slyšela, že zavírám, že už zmizí to hezké na tom životě," dodala Jana Brucknerová.

Božena Lipšajová také zavírá trafiku od 1. března. „Hlavním důvodem je EET, protože to jsou další náklady, a tady na takové dědině, jako je Suchdol nad Odrou, je to další zátěž. A navíc, učit se nové věci v mém věku, to není na mě. Chybí mi pár roků do důchodu, myslela jsem si, že to tady nějak doklepu, Ale nedoklepu to, musím zavřít. Půjdu na pracovní úřad. Když to tak chtějí…," sdělila rezignovaně Božena Lipšajová, která začínala s trafikou v roce 1996. „Podnikání začíná být čím dál horší. Stále hrozí nějaké kontroly, pokuty, když to člověk poslouchá, je to hrůza. Už ne," dodala Božena Lipšajová.

Na prodej je teď trafika u Beskydského sídliště ve Frenštátě pod Radhoštěm. Vojtěch Lacina ji měl od roku 1991. I u něj je důvodem EET, důvodem ale není vynaložená investice. „Nemohu to unést morálně. Je to šmírovací nástroj. Z finančního hlediska se to dá v pohodě zvládnout, ale příčí se mi to. Je to amorální," vysvětlil Vojtěch Lacina, jehož trafika stála blízko autobusové zastávky, takže o klientelu neměl nouzi. „Lidi, kteří jezdili z Rožnova pod Radhoštěm, Valašského Meziříčí se tady pravidelně stavovali. Ale je konec. Už mě nikdo nepřemluví," řekl rezolutně Vojtěch Lacina.

Podnikatelka z Kopřivnice, která si nepřála uvádět jméno, kvůli EET zavřela dvě trafiky, jednu si ještě nechala. „Měla jsem tam ženské, které se na to nechtěly zaučovat a nebyl čas ani síla shánět někoho nového. Mám totiž ještě svoji práci," uvedla podnikatelka s tím, že trafiky měla asi patnáct let. V Kopřivnici je v trafice od roku 1999 také Ivan Polívka. Původně také uvažovali, že zavřou. „Už jsme koupili pokladnu a jedeme dál. Ale je to něco šíleného, protože pokladna stála třináct tisíc a ne pár tisíc jak říkal ministr financí.," poznamenal Ivan Polívka.

Podle něj je EET bič na obyčejné lidi. „Úžasné je, jak někteří vykládali, že náklady rozmělníme do tržby. Ale to nejde! V trafice jsou dané ceny za cigarety, za noviny, za časopisy. My to nemáme na čem přirazit," čílil se Ivan Polívka, jenž měl rovněž stálou klientelu. „Je to rána pro starší lidi, ti prostě dál chodit nebudou. Ale my s tím nic neuděláme, rozhodují ti, co se živí v poslanecké sněmovně za pár korun," uzavřel Ivan Polívka s tím, že jeho šéfová rozhodla, že pokračují papírnictví, které je nedaleko, ale kvůli EET skončilo.