Program celodenního Summitu Family Business Week byl pestrý a nabídl panelovou diskusi se zástupci významných podnikatelů a partnerů FBW, sérii odborných workshopů, expertní fórum a vystoupení řady inspirativních hostů ze zahraničí – majitelů významných multigeneračních firem i odborníků na rodinné podnikání.
Mezi klíčová témata summitu patřilo nástupnictví, rodinná ústava, svěřenecké fondy, prevence konfliktu, vzdělávání, výchova dětí do role správců či budoucnost rodinných firem.
Smyslem Family Business Week, doposud největší události věnované rodinným firmám v ČR, je především propojit zástupce rodinných firem navzájem, i s akademiky a zástupci institucí, které ovlivňují podnikatelské prostředí. Své zkušenosti na akci předala celá řada úspěšných českých podnikatelek a podnikatelů, ať už těch, kteří vlastní rodinné firmy vybudovali a podařilo se jim je předat další generaci nebo je prodat, nebo ti, jež se k takovému kroku teprve chystají.
Vystoupili tu ale také manažeři, kteří jsou v řídicí pozici firem, ačkoli sami nejsou jejich zakladateli, a nabídli tak i jiný „nezatížený“ pohled na rodinné firmy a své zkušenosti s tímto druhem podnikání. Aleš Stýblo z Lasvitu, Peter Bittó z Renocaru a Václav Kadlec z Albatros Media objasnili, jaké výzvy jejich role přináší a jak se jim daří nastavovat vztah, kompetence a odpovědnost s akcionářskou rodinou.
„Family Business Week je příležitostí zaměřit se jeden týden v roce na svou podstatu. Získat odstup od každodenní rutiny, uvědomit si vlastní jedinečnost a posílit hrdost na svou rodinu a podnikání. Budujeme platformu k výměně zkušeností a pro vzájemnou inspiraci rodinných firem. Tím je chceme podpořit ve zvládání výzev, které rodinné podnikání přináší,“ podotkl David Krajíček, zakladatel Family Business Week a poradce rodinných firem.
Setkání rodinných firem v regionech
Jako součást FBW se uskutečnila série regionálních setkání v prostorách lokálních rodinných firem. V areálu Sklářské krčmy Ajeto lindavské společnosti Lasvit hejtman Libereckého kraje Martin Půta podotkl, že dobře fungující firma má své vlastníky v regionu, ve kterém podnikají a také tam žijí.
„Přístup k podnikání i svému okolí mají rodinné firmy úplně jiný, než když narazíte na hradbu dočasně jmenovaných manažerů velkých korporací, kteří se zodpovídají svým šéfům na druhém konci světa a zajímá je jen splnění firemních plánů,“ míní hejtman. Liberecký kraj podle něj prošel v 90. letech velkou transformací, která se odehrála bez evropských či státních dotací, a možná i díky tomu tady vyrostla celá řada úspěšných firem.
Podle slov zakladatele FBW Davida Krajíčka bylo při hospodářské krizi v letech 2008 a 2009 stejně jako během covidové pandemie zřejmé, jak se chová rodinná a korporátní firma. „Nadnárodní korporace ‚šlapaly na brzdu‘, škrtaly, rušily pracovní místa a výrobní provozy. Naopak rodinné firmy uvažovaly jinak, rozvíjely se dál i proto, že mají osobní odpovědnost k zásadním rozhodnutím. Jejich dopad na regionální ekonomiku je jasný, daní své zisky lokálně a v kraji zůstávají.“
Jana Grice Kučerová, členka představenstva společnosti LIF, doporučuje dalším generacím zkušenost v jiném než rodinném byznysu, aby lidé zažili i jiného šéfa, než je tatínek či strýc. Jak dodává, pro založení rodinné firmy je potřeba odvaha, nápad, dobrý marketing a nebát se administrativní zátěže.
Jaký význam mají rodinné firmy pro daný region? Jak jim pomoci? A jaká je jejich budoucnost? Nejen na tyto otázky hledali odpovědi přítomní pro změnu v hotelu Budweis v Českých Budějovicích.
„Do podnikání se pustí celkem devět procent absolventů, z toho tři procenta jsou pokračovatelé v rodinných firmách. Snažíme se, aby naši studenti kromě teoretických znalostí získávali i ty praktické. Do jednotlivých předmětů zveme odborníky z praxe, snažíme se studentům přiblížit i rodinné příběhy,“ uvedla děkanka Ekonomické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích Zuzana Dvořáková Líšková.
„Kraj může pomoci tím, že vyčistíme úřady a nebudeme vám, firmám, překážet. Musíme vám vytvořit infrastrukturu. Když se z jednoho bodu přesunete do druhého za dvacet minut, tak je to přeci jen něco jiného, než když stojíte hodinu a půl někde na blbé silnici, dálnici. Pomoc samosprávy spočívá v tom, že tam musí sedět lidé, kteří si tu vaši práci umí představit,“ nastínil varianty pomoci jihočeský hejtman Martin Kuba.
Na jižní Moravě se setkání konalo v prostorách rodinné firmy LIKO-S ve Slavkově u Brna. Právě zakladatel této společnosti, Libor Musil, je členem řídicího výboru FBW. Spolu se synem Janem představili příběh jejich společnosti a její fungování pod vedením členů rodiny.
Svůj pohled na diskutovaná témata rodinných firem odhalil i jihomoravský hejtman Jan Grolich. „Myslím si, že každá rodinná firma je ráda ve svém regionu, proto si uvědomuje ten přesah a něco pro své okolí dělá.“ O tom, že někdy může být dobrý nápad, svěřit vedení rodinné firmy zkušenému manažerovi, jenž dokáže firmu posouvat, a přitom není součástí rodiny, hovořil finanční ředitel společnosti Steinex Jaromír Steinhauser.
Výhody spolupráce společnosti JIC s rodinnými firmami nastínil její šéf Petr Chládek. Advokát a partner společnosti Deloitte Legal Ludvík Juřička se rozhovořil o tom, jak je pro rodinné firmy důležité starat se o zajištění svého majetku.
Finále se konalo v Uhelném mlýně
Vyvrcholením Family Business Week byl čtvrteční FBW Summit, který se uskutečnil v Uhelném mlýně v Libčicích nad Vltavou. Hlavní motto FBW Summitu bylo: „Zažijte den, ze kterého budete čerpat celý rok“.
Vystupující hosté a připravovaná témata byli zárukou výjimečného dne. Debatovalo se o důležitosti rodinných podniků i jejich budoucnosti, a to včetně témat jako nástupnictví, rodinná ústava, prevence konfliktu, vzdělávání či výchova dětí do role správců.
Tou se zabývá jeden z hlavních řečníků FBW Summitu Sandy Loder, člen páté generace dynastie Flemingů. Jako světově uznávaný kouč se specializuje na předávání rodinného byznysu další generaci, a s přípravou dětí do rolí správců a lídrů rodinných firem má značné zkušenosti. Hostům summitu zprostředkoval také svůj osobní příběh, kdy v takovém prostředí vyrůstal a v rodinné firmě i pracoval.
Diskuse se zamřila i na budoucnost
Mezi klíčové řečníky FBW Summitu patřila také Giovanna Gregori, výkonná ředitelka FBN Italy a členka řídicího výboru European Family Businesses v Bruselu, která představila rodinné firmy v evropském kontextu. Konkrétně se zaměřila na téma dopadu rodinných firem na evropskou ekonomiku i formy podpory rodinných firem, které připravuje EU.
Současnosti i budoucnosti rodinných firem byla věnována panelová diskuse, v rámci které se experti jako Libor Musil (zakladatel rodinné firmy LIKO-S), Naděžda Petrů (proděkanka pro výzkum a publikační činnost FES Vysoké školy finanční a správní), Petr Vostrý (manažer péče o firemní klienty v České spořitelně) a Ladislav Ambrovics (člen druhé generace rodinné firmy Minit) ohlédli za třicetiletou zkušeností rodinných firem u nás a nastínili i budoucí výzvy a příležitosti rodinného podnikání.
Téma udržitelnosti a odolnosti českých firem okomentovali Miroslav Svoboda (country leader Deloitte ČR), Petr Milata (člen třetí generace rodinné firmy Beznoska), Alexandra Kala (zakladatelka a spolumajitelka Profimed) či Erika Matwij (zakladatelka Institutu rodinného byznysu na Slovensku).
Otázky, jak podpořit udržitelnost rodinných vztahů a prosperity a co pomáhá rodinným firmám držet pohromadě rodinu i byznys, a zároveň posilovat jejich odolnost vůči vnitřním a vnějším hrozbám, jsou stále aktuálními tématy, s nimiž se rodinné firmy neustále potýkají.
O příběh úspěšného nástupnictví ve firmě Grund se podělili Eva a Jiří Grundovi, kteří představili i další aspekt rodinného podnikání, kterým je rodinná filantropie.
Olga Girstlová, výkonná ředitelka spolku 4SYOU, přiblížila charitativní projekt Letní podnikatelský kemp, který podporuje mladé lidi z dětských domovů, azylových domů a sociálně znevýhodněných rodin, aby se úspěšně zařadili do společenského života, a dostali tak možnost aktivně určit svůj životní směr.
Do zákulisí přípravy rodinné ústavy a modelu správy rodinné firmy dala nahlédnout případová studie společností Albixon a Z-Trade. Prezentace jejich majitelů a poradců byla jedním z nejzajímavějších bodů programu FBW Summitu, ze kterého si návštěvníci odnesli konkrétní inspiraci a zkušenosti z praxe.
Osobní zkušenosti jsou jedinečné
Vyvrcholením dne bylo slavnostní vyhlášení cen Czech Best Managed Companies společnosti Deloitte. „Rodinné firmy považuji za pilíř naší ekonomiky. Zajišťují dlouhodobou perspektivu a stabilitu, uvádí na trh lokální produkty, dělají nám dobré jméno v zahraničí a vytvářejí pracovní místa. To je zvláště v regionech s nižší zaměstnaností, které se potýkají s rizikem odlivu obyvatel, zcela zásadní,“ říká o rodinných firmách Miroslav Svoboda, country leader společnosti Deloitte, projektového partnera FBW.
Ačkoli neexistuje univerzální recept, jak zajistit souhru rodinné harmonie a udržitelné prosperity, Family Business Week v praxi ukázal, jak lze řídit úspěšně rodinný podnik, předat ho nekonfliktně následníkům a zároveň předejít dalším nebezpečím, jež mohou rodinné podnikání ohrozit. A to skrze sdílení osobních zkušeností a skutečné příběhy podnikatelských rodin u nás i v zahraničí.
Rodinné firmy zaměstnávají dva miliony lidí
Z dat z univerzitní platformy vyplývá, že v České republice tvoří rodinné firmy více než 55 procent HDP. Zároveň 87 procent všech aktivních firem v ČR jsou rodinné firmy (z toho je 98,4 procenta malých a středních podniků). Rodinné firmy v ČR navíc zaměstnávají kolem dvou milionů lidí, což je asi 50 procent pracovních míst na českém pracovním trhu.
Záštitu akci poskytl ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela. „Na českou ekonomiku mají rodinné firmy významný vliv, protože jsou největším zdrojem pracovních míst v soukromém sektoru. Dokážou se navíc rychle přizpůsobit složitým změnám, jako je covidová pandemie nebo energetická krize, a tím mají větší schopnost přečkat složitá období recese a stagnace. Týden rodinných firem propaguje důležité projekty z oblasti podnikatelského prostředí, které přispívají do naší ekonomiky a jsou významné pro celou společnost,“ řekl ministr Síkela.
Více informací o Týdnu rodinných firem najdete zde.
CZECH BEST MANAGED COMPANIES
Počtvrté cenu získaly společnosti:
Akeso holding, HELUZ GROUP, Packeta, Pilulka Lékárny, PSN. TITAN – Multiplast, ZLKL.
Potřetí cenu získaly:
GUMEX, Hestego, HIT OFFICE, INVENTI, LIKO-S holding, PRVNÍ CHODSKÁ, Servisbal Obaly.
Podruhé cenu získaly:
Alza.cz, BEDNAR FMT, Health Academy, Livesport, SPEED LEASE, SaK LABEL, STRV.
Poprvé cenu získaly:
ANECT, Blue Style, GMS hadice, HSF System, KALAS holding, Lorenc Logistic, Seyfor, Strojírna Oslavany.