„Vzhledem k tomu, že nyní nelze s konečnou platností určit, zda se režim hromadného propouštění nakonec uplatní, či nikoliv, bylo vedením společnosti iniciováno na předmětné téma speciální jednání,“ informovala organizace Odbory HMMC na svém facebookovém profilu a také na internetové stránce.
Mluvčí automobilky z Nošovic na Frýdecko-Místecku Petr Michnik upozorňuje, že v dnešní době má budoucnost produkce baterií, ne převodovek: „Předloni jsme ukončili provoz v hale Převodovkárny 2, která byla následně rekonstruována a od loňského listopadu v ní společnost Hyundai Mobis vyrábí baterie pro naše elektrické modely. Stejná změna čeká v souvislosti s rozšiřováním další výroby elektrických vozidel halu Převodovkárna 1. Výroba manuálních převodovek tu skončí závěrem února 2024 a v roce 2025 Hyundai Mobis začne výrobu baterií."

Petr Michnik zdůrazňuje dopad za zaměstnanost: „Produkce baterií přinese, respektive již přináší více pracovních míst než výroba převodovek. Převodovkárna 2 zaměstnávala asi sto lidí, výroba baterií v rekonstruované hale již má přes čtyři sta zaměstnanců, obdobně tomu bude i u Převodovkárny 1.“
K propouštění v továrně v Nošovicích na Frýdecko-Místecku ale podle všeho skutečně dojde. Podle představitelů Hyudaie však nebude hromadné, nýbrž jen v řádech „jednotek". „Pokud jde o současné dvě stovky lidí z naší Převodovkárny 1, maximum z nich ihned zaměstnáme na jiných provozech závodu – v montážní hale, svařovně, lisovně, lakovně. Případné ukončení pracovního poměru se tak bude týkat pouze těch, pro které nebudeme mít práci odpovídající jejich kvalifikaci, případně těch, kteří na jiném pracovišti nebudou moci pracovat ze zdravotních důvodů. Například nemohou přejít ze dvousměnného provozu převodovkárny do tří směn v jiných provozech, protože nemohou pracovat v noci,“ objasňuje mluvčí automobilky Michnik.
Okolo dvaceti lidí
Propuštění se má týkat okolo dvaceti lidí z celkového počtu 3200 zaměstnanců Hyundaie v Nošovicích. „Probíhají jejich zdravotní prohlídky a pro jistotu jsme podali oznámení na úřad práce, i když nevíme, zda se k číslu třiceti propuštěných, kde zákon ohlášení vyžaduje, vůbec dostaneme,“ uvádí Michnik.

Fabrika vyplatí propuštěným až pětinásobek průměrného výdělku a chce jim pomoci nalézt nové uplatnění, ať již na montáži baterií nebo u jiných firem v regionu.
„Jinak už žádné další omezení, zastavení výroby ani propouštění nechystáme, výroba aut nám běží naplno. Letos bychom jich měli vyrobit přes 340 tisíc, což je o 11 500 více, než jsme měli v plánu. Elektrifikované – tedy hybridní, plug-in hybridní a čistě elektrické tvoří již více než čtyřicet procent naší produkce,“ doplňuje mluvčí Hyundaie.