Centrum o rozloze zhruba 120 metrů čtverečních nabízí tři druhy kobotů. Jejich využití je velmi široké.

„Robot musí být při své činnosti v kleci, aby neublížil. Kobot je naopak zařízení, které dokáže s člověkem spolupracovat. Dělají takzvaně ruku v ruce. Kobot dělá práci, kterou by dokázal dělat i člověk, ale je to pro něj třeba náročné. Jako příklad mohu uvést ukládání výrobků o hmotnosti několikadesítek kilogramů do palet,“ vysvětlil výkonný ředitel Moravskoslezského automobilového klastru (MAK) Ladislav Glogar.

Nové centrum s koboty v prostorách MSIC tak nabízí malým a středním firmám šanci, aby si ověřily využití kobotů v praxi.

„Pokud by firmy chtěly zkoušet koboty na svých pracovištích, kde je třísměnný provoz, musela by být odstávka na výrobní lince krátká. Tady v nově otevřeném centru si mohou ověřit možnosti využití kobotů, případně i takzvaně ,vyladit’ vlastní robotizovaná pracoviště,“ vysvětlil Ladislav Glogar.

Městská nemocnice Ostrava. Ilustrační foto.
Rozvíjet nebo privatizovat? Fifejdská nemocnice očima kandidátů na primátora

Ten také dodal, že klastr ve spolupráci s katedrou robotiky VŠB-TU Ostrava pracuje na navazujícím projektu, který se týká vývoje chapadel kobotů.

„Jedná se o výzkum a konstrukční vývoj těchto speciálních chapadel, následné osazení senzorickými systémy i systémy řízení, které si vyžaduje dané pracoviště,“ upřesnil výkonný ředitel automobilového klastru.

Kobot - na rozdíl od robota umí s člověkem spolupracovat.Zdroj: Deník/Pavel Sonnek

Pilotní ověření se uskuteční ve firmách, které jsou podle něj technologickými lídry automobilového průmyslu. Konkrétně se jedná o Continental Automotive či Varroc Lighting Systems.

Koboti v současnosti tvoří zhruba 2 procenta podílu všech průmyslových robotů. Počty nově prodávaných kobotů ale rychle rostou. V roce 2014 bylo prodáno 2,5 tisíce kobotů, předloni už 10 tisíc a odhad pro rok 2020 uvádí prodej více než 150 tisíc kobotů.

Zajištěné medikamenty.
Divoká honička v Ostravě. Policisté pronásledovali auto převážející léky

Ředitel Moravskoslezského inovačního centra Pavel Csank dodal, že pro malé a střední firmy je velmi náročné investovat do nových, často drahých technologií.

„Chceme firmám nabídnout služby, které by jim usnadnily efektivně a bez obav využít příležitosti z rychle postupující digitalizace,“ dodal Pavel Csank.

Město se zaručilo, že na moderní trať by nasazovalo nové tramvaje od Stadleru, kterých už brzy bude mít téměř čtyřicet. Po městě zatím jezdí první dvě.
Nová tramvajová trať v Porubě: miliardový projekt, který rozděluje Ostravu
Zatímco okolo chemického svinstva nazývaného syntetické kanabinoidy je v Ostravě po sérii otrav a dvou úmrtích dost rušno, za humny se v klidu chystá sklizeň legální „trávy“ na ploše 300 metrů čtverečních.
Pěstitelé technického konopí: Nezahráváme si s marihuanou