Centrum o rozloze zhruba 120 metrů čtverečních nabízí tři druhy kobotů. Jejich využití je velmi široké.
„Robot musí být při své činnosti v kleci, aby neublížil. Kobot je naopak zařízení, které dokáže s člověkem spolupracovat. Dělají takzvaně ruku v ruce. Kobot dělá práci, kterou by dokázal dělat i člověk, ale je to pro něj třeba náročné. Jako příklad mohu uvést ukládání výrobků o hmotnosti několikadesítek kilogramů do palet,“ vysvětlil výkonný ředitel Moravskoslezského automobilového klastru (MAK) Ladislav Glogar.
Nové centrum s koboty v prostorách MSIC tak nabízí malým a středním firmám šanci, aby si ověřily využití kobotů v praxi.
„Pokud by firmy chtěly zkoušet koboty na svých pracovištích, kde je třísměnný provoz, musela by být odstávka na výrobní lince krátká. Tady v nově otevřeném centru si mohou ověřit možnosti využití kobotů, případně i takzvaně ,vyladit’ vlastní robotizovaná pracoviště,“ vysvětlil Ladislav Glogar.
Ten také dodal, že klastr ve spolupráci s katedrou robotiky VŠB-TU Ostrava pracuje na navazujícím projektu, který se týká vývoje chapadel kobotů.
„Jedná se o výzkum a konstrukční vývoj těchto speciálních chapadel, následné osazení senzorickými systémy i systémy řízení, které si vyžaduje dané pracoviště,“ upřesnil výkonný ředitel automobilového klastru.
Pilotní ověření se uskuteční ve firmách, které jsou podle něj technologickými lídry automobilového průmyslu. Konkrétně se jedná o Continental Automotive či Varroc Lighting Systems.
Koboti v současnosti tvoří zhruba 2 procenta podílu všech průmyslových robotů. Počty nově prodávaných kobotů ale rychle rostou. V roce 2014 bylo prodáno 2,5 tisíce kobotů, předloni už 10 tisíc a odhad pro rok 2020 uvádí prodej více než 150 tisíc kobotů.
Ředitel Moravskoslezského inovačního centra Pavel Csank dodal, že pro malé a střední firmy je velmi náročné investovat do nových, často drahých technologií.
„Chceme firmám nabídnout služby, které by jim usnadnily efektivně a bez obav využít příležitosti z rychle postupující digitalizace,“ dodal Pavel Csank.