Zatímco retro vizáž z osmdesátých let jim zůstala zachována, interiér motorových vozů i přívěsných vagonů je plný technických vychytávek z 21. století.

Požadavek na modernizaci starších motorových souprav vzešel v roce 2018, kdy se Moravskoslezský kraj rozhodl jít úspornější cestou než si pořídí zcela nové vlaky. Celkově podstoupily omlazovací facelifting nebo spíš reinkarnaci v dílnách ve Veselí nad Moravou na dvě desítky těchto vozů.

Díky úpravám je motorový vůz plně klimatizovaný, souprava je vybavena pohodlnějšími sedačkami a Wi-Fi připojením. „Především je celkově prostornější díky tomu, že jsme ubrali sedačky. Původně jich bylo 55, teď o deset méně, jsou pohodlnější a mají čalouněné potahy. Samozřejmostí je klimatizace, a to nově i v kabině strojvedoucího,“ popsal základní změny člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro obchod Jiří Ješeta.

Aby souprava utáhla energeticky náročný provoz klimatizační jednotky, bylo nutné dosazení výkonnějšího spalovacího motoru, nových pomocných pohonů a řídícího systému. Bylo nezbytné zajistit dostatečný výkon pro klimatizační agregát, aniž by to ovlivnilo trakční výkon vozidla.

Současně bylo nutné pořídit zcela nové rozvody vzduchu zabudované do interiéru. Pro zajištění správné účinnosti klimatizace navíc bylo nezbytné vyměnit jednoduchá okna za dvojskla a celou skříň izolovat.

Přípojné vozy jsou po dohodě s objednatelem větrané pouze okny. Uvnitř motorových i přívěsných vozů došlo k řadě vylepšení. Například zde byl instalován informační systém s vnitřními a vnějšími panely včetně tlačítek pro zastávky na znamení.

„Dalším vylepšením je nový informační systém. Do vlaků jsou nainstalované vnitřní a vnější panely. Zastávky a další informace budou hlášené i akusticky. Lidé budou mít v těchto modernizovaných vlacích k dispozici wifinu a USB zásuvky, což jsou věci, po kterých cestující nejvíce volají. Dalším vstřícným krokem jsou pak nové stojany na jízdní kola, které budou v přívěsných vozech. Bylo by fajn, kdyby modernizace vlaků nalákala k cestování po železnici více lidí,“ komentoval modernizaci motoráků náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka.

Podle předchozích informací by záchody měly zůstat i po modernizaci gravitační, takže exkrementy cestujících budou dál padat na koleje.