TÉMA DENÍKU

„Nechcete s námi letět na otočku do Boloně? Nafotíme letadla, dáme si tam pravou italskou pizzu. Aspoň poznáte, jaké to je, létat s nízkonákladovými dopravci,“ lákal mě zhruba před půl rokem Radim Gál, předseda sdružení Létejme z Ostravy, o jehož aktivitách jsme v Deníku několikrát psali.

Jeho nabídka zněla o to zajímavěji, že letenka do Itálie a zpět přišla v té době jen na akčních pět set korun. No, neberte to! To už mě vyšla dráž nedávná cesta vlakem do Prahy a zpátky.

Jednu vadu to ale přece jen bude mít. Odlet nebude z blízkého Mošnova, ale až z polských Katovic. „Aspoň se podívám na letiště, odkud se opravdu létá,“ říkám si a na Gálovu nabídku kývnu.

Mošnov je hezčí, z Katovic to ale létá

Letenky jsme rezervovali už v červnu, letět ale máme až 28. října tak to bývá, když chce člověk za cestu co nejvíce ušetřit. Do Katovic vyjíždíme z Ostravy v pátek po poledni. První půlka zhruba stodvacetikilometrové cesty autem po šílených polských cestách není dvakrát příjemná, zbytek už je ale po nové dálnici, která by měla vést příští rok až na českou hranici.

Po dvou hodinách jízdy parkujeme u katovického letiště. Moje první překvapení je, že není o moc větší než Mošnov. Vstupní hala je zhruba stejně velká a upřímně v Ostravě máme letiště hezčí. Při následném pohledu na odletovou tabuli ale hned zjistím, že jinak jsou Katovice úplně jiná dimenze. Zatímco v Mošnově se monotónně střídá linka do Vídně s linkou do Prahy, polské letiště odbavuje zhruba třicet pravidelných spojů.

S tím souvisí i další velký rozdíl. Na našem letišti je mimo letní turistickou sezonu takřka mrtvo, u polských sousedů dávají tisíce cestujících zabrat letištnímu personálu celoročně.

Bál jsem se „šrotu“, přiletěl nový airbus

Do Bologně, přesněji řečeno do městečka Forli kousek vedle, máme letět s nízkonákladovou společností Wizz Air. Projdeme letištní kontrolou a pak už můžeme přes okna v čekací hale pozorovat ruch na přistávací dráze. Před námi letí Dortmund, Düsseldorf, v 16.50 hodin pak my.

A je tady další překvapení. Nevím proč, ale myslel jsem si, že nízkonákladové společnosti létají se starými rozhrkanými letadly. Přiznávám, měl jsem kvůli tomu i docela strach. Nyní zjišťuji, že zbytečně. Po schůdkách nastupujeme do poměrně nového Airbusu A320 s kapacitou zhruba dvě stě míst.

„Nízkonákladoví dopravci Wizz Air i Ryanair jsou mladé společnosti, které rychle rostou, a tak mají i nová letadla a kupují další a další,“ vysvětluje mi Radim Gál, proč za tak málo peněz letíme v tak nablýskaném stroji.

„Ostatní pasažéři navíc neplatili za letenku tak málo jako my, kteří jsme ji rezervovali půl roku dopředu. K tomu si lidé musí připočíst i ceny za každou službu navíc od velkého kufru až po občerstvení. Jen záchody na palubě mají zadarmo. Zatím,“ dodává s úsměvem další člen sdružení Adam Svěchovský.

Snad se levného létání dočkáme i u nás

Po hodině a půl ve vzduchu přistáváme v Itálii. Letiště ve Forli je malinké, i tak je tady ale poměrně živo. Celá naše skupina devíti lidí se taxíky přesouvá do nedalekého centra, kde hned hledáme nějakou útulnou pizzerii, kde bychom si mohli dát dobrou večeři. Naštěstí na jeden moc příjemný podnik natrefíme rychle. Po výborné pravé italské pizze se vracíme na náměstí a taxíky vyrážíme zpět na letiště. Není času nazbyt. Ve tři čtvrtě na jedenáct večer nám to letí zpátky, o půl jedné ráno pak po klidném letu přistává naše letadlo zase v Katovicích. Kdyby nás nečekala ta dvouhodinová cesta autem zpátky do Ostravy, byl bych nadmíru spokojený.

„Škoda, že Mošnov zaspal příhodnou dobu a nalákat nízkonákladové dopravce je pro něj nyní jako boj s větrnými mlýny. Ale třeba se možnosti cestovat za pár korun do celého světa jednou dočkáme i u nás…“ říkám si optimisticky ve tři ráno už doma těsně před usnutím.

Letiště Mošnov na rozcestí. Vykročí lepším směrem?

Současná situace kolem Letiště Leoše Janáčka Ostrava vypadá kriticky. Pouhé dvě pravidelné linky do Prahy a Vídně jsou pro ekonomickou udržitelnost Mošnova zoufale málo. Může se to zlepšit?

Zhruba před deseti lety Mošnov zcela zaspal možnost pro rozvoj, nízkonákladové dopravce odmítal, a teď může tak akorát zplakat nad výdělkem. Zatímco z nedalekých Katovic dnes létá ročně dva a půl milionu lidí do celé Evropy, personál ostravského letiště s necelými třemi sty tisíci odbavenými cestujícími mimo letní sezonu zívá nudou.

Pomoci rozhýbat skomírající Mošnov se snaží sdružení Létejme z Ostravy, které vzniklo letos na jaře. Připravovalo si podklady, mapovalo situaci, v minulém týdnu vyložilo karty na schůzce s náměstkem hejtmana pro dopravu Miroslavem Novákem.

„Byl překvapený, kolik toho o letišti, jeho minulosti i současnosti a také o aktivitách leteckých dopravců víme. Myslím, že nás původně trochu podceňoval. Nakonec to ale byla zajímavá schůzka, ze které máme pocit, že by s Mošnovem ještě nemusel být úplný konec,“ řekl Deníku předseda sdružení Radim Gál.

Bude se létat Mošnov Istanbul?

Náměstek Novák jeho slova potvrdil. Sdružení je podle něj velmi dobře informované a má zajímavé náměty, jakým směrem by se měl rozvoj Mošnova ubírat. „V mnohém jsme se shodli, zazněly zajímavé náměty, další schůzka je naplánována po novém roce i s vedením letiště. Budeme určitě vzájemně spolupracovat,“ uvedl Novák.

Jeden ze zajímavých nápadů sdružení je podle něj linka z Ostravy do tureckého Istanbulu, která prý kdysi byla úspěšná, využívali ji i cestující z Polska. Na okolních letištích totiž tento spoj zatím chybí. „Je to jedna z možností, jak vyplnit mezeru na trhu. Z pohledu atraktivnosti jsme se jinak shodli na linkách do Londýna a Paříže,“ konstatoval Novák.

Kraj i vedení letiště podle jeho dalších slov už delší dobu jednají i s nízkonákladovými přepravci. Problém je ale v tom, že ti už mezitím zakotvili jinde a nemají moc důvodů jít na další blízké letiště, které navíc stagnuje. Těžko se nějaká rozjetá linka přesouvá jinam.

„Snad se nám podaří dotáhnout něco z toho do konce, ale nechci teď slibovat, kdy ani kam to bude. Byli jsme optimisté a věřili jsme, že přineseme nový pravidelný spoj už od zimního letového řádu. Ale to byl velký optimismus. Snad přibude nová linka od jara,“ dodal s nadějí v hlase náměstek Novák.

Mluvčí Mošnova: Na jaře chceme otevřít novou linku

„Některá jednání natolik pokročila, že máme v plánu otevřít nové přímé letecké spojení s evropskou destinací na jaře roku 2012. Provozovat by ho měl velký evropský dopravce.“ Tato slibně znějící slova sdělila Deníku Michaela Kubešová, mluvčí mošnovského letiště. Jednání s jednotlivými dopravci jsou ale podle ní dlouhodobá, a pokud nejsou ukončena, nebylo by dobré se k nim blíže vyjadřovat. Kam by se tedy od jara mohlo začít létat, tím pádem ještě nechtěla prozrazovat.

„Jednání s nízkonákladovými dopravci jsou v současnosti složitá, nikoliv kvůli vysokým cenám letiště, kde máme naopak vysoce konkurenceschopný program pro případné zájemce o rozlétání nových linek, ale z důvodu obavy těchto dopravců z poškození vlastního trhu na sousedních letištích, kde už působí,“ doplnila Kubešová.

POSTŘEH MARTINA PLEVY:

Jeden skončí, druhýpřijde. Snad

Mošnovské letiště balancuje na hraně. Bude hůř (ano, lze si představit ještě větší bídu), nebo se vývoj obrátí k lepšímu? To se asi ukáže už v brzké době.

Proslýchá se, že společnost CCA, která Mošnov dlouhá léta opanovala, je „na umření“. Na dvou starých letadlech Saab provozuje linku z Ostravy do Vídně, na větší expanzi jí zřejmě chybí síla i peníze.

Kdyby letiště přišlo kvůli pádu CCA o jednu ze svých pouhých dvou pravidelných linek, mohlo by se rovnou zavřít. Ledaže by rychle přišel někdo nový, kdo by u nás konečně rozhýbal létání za lidové ceny. Jednání s leteckými dopravci prý vypadají slibně, tak věřme, že i dobře dopadnou…

K TÉMATU

Spotter Lojza propadl vášni fotit letadla

Ostrava Tomu už se ani nedá říkat koníček, ale spíš pořádný kůň. Robert Kolek z Ostravy, kterému kamarádi neřeknou jinak než Lojza, zcela propadl focení letadel. „Rodina tím občas trpí, ale nemůžu si pomoct,“ říká mi, když spolu letíme na výlet z Katovic do Boloně.

Kamkoliv Robert Kolek přijede, ať už je to v rámci služební cesty, nebo rodinné dovolené, hned se pídí po nejbližším letišti a pak na něj s foťákem vyráží. Snímky pak zveřejňuje na prestižních webech. Například na jednom z nejznámějších s názvem JetPhotos.net má zveřejněno už přes osmnáct set snímků, což je výjimečné číslo.


Lidé ze sdružení Létejme z Ostravy a další ostravští fanoušci letadel vyrazili uplynulý pátek na krátký výlet z Katovic do italského Forli kousek od Bologně. Robert Kolek na snímku vlevo vpředu.


„Když mi fotku zveřejní, je to pro mě odměna, i když za to nejsou peníze. Za nejcennější považuji snímky Air Force One, které jsem pořídil, když byl americký prezident Obama v Praze. Tehdy jsem v Ruzyni strávil čekáním na vhodný záběr dva dny. Rád ale fotím i malá letadla na regionálních letištích, kam s sebou beru i děti,“ vysvětluje Lojza.

Velkou událostí jsou pro něj každoročně Dny NATO v Mošnově. Zatímco pro normálního člověka je tato událost zajímavá kvůli víkendovému programu, Robert Kolek je v Mošnově už několik dní předem a fotí přílety různých letadel.

„Letos jsem na Dnech NATO nacvakal asi osm tisíc fotek, týden jsem se tím pak probíral. Použitelných pro specializované weby jich bylo asi sto padesát,“ vypráví tento zapálený spotter, jak se fanouškům focení letadel říká.

A jaký je jeho velký a zatím nesplněný sen? Letět s rodinou na dovolenou na Nizozemské Antily. Ani ne tak kvůli objevování krás Karibiku, ale prý pro těsné spojení pláže s přistávací dráhou tamního letiště.

„Rodina by si mohla užívat pláže a vody, já bych kousek od nich visel na plotu letiště, fotil a nechal se ofukovat motory vzlétajících letadel,“ zasní se Robert Kolek.