Jako klidný ostrůvek v rozbouřeném moři potácejícího se automobilového průmyslu se ještě na konci loňského roku cítila nošovická automobilka Hyundai. Neutichající vlny nejistoty o další budoucnost se už ale začaly znatelně přelévat i na její „pevninu“.

„Ačkoliv se ještě v prosinci jevilo jakékoliv omezování výroby v závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) v Nošovicích jako nepravděpodobné, situace se změnila. Závod v současné době nemá tolik potvrzených objednávek, aby výrobní linky mohly jet na plný výkon, a proto se vedení společnosti rozhodlo přistoupit k omezení výroby. Na sklad my totiž nevyrábíme,“ konstatoval mluvčí HMMC Petr Vaněk.
Propad poptávky po nových autech se podle jeho dalších slov natolik prohloubil, že firma zatím omezí výrobu na čtyři pracovní dny v týdnu. Volné pátky začnou mít zaměstnanci od tohoto týdne. Za den doma dostanou vyplaceno 68 procent průměrné mzdy (její výši nechtěl HMMC specifikovat – pozn. redakce).

Nálada osmnácti set lidí u výrobních linek v podbeskydské továrně tak v současné chvíli není nejlepší. Spokojeni s platovou situací nejsou a doufají, že krize co nejdříve přejde.

„Je to nepříjemná situace pro obě strany. Stejně jako firma to pociťují i zaměstnanci. Bezmála sedmdesát procent mzdy za pátek považujeme za úspěch vyjednávání. Máme to slíbené na tři měsíce. Pokud krize bude trvat dál, budeme zase jednat, ale průměr by se zřejmě snížil,“ vyjádřil se šéf odborů v Hyundaii Radek Kuchař.

V omezené výrobě by během ledna mělo být v Hyundaii vyrobeno podle nynějších odhadů pět tisíc vozů typu i30. Loňský odhad výroby na letošní rok přitom byl sto pětaosmdesát tisíc aut, tedy zhruba patnáct tisíc vozidel měsíčně.

„Pozastaven byl i nábor nových pracovníků a odložení startu druhé směny. Propouštění ale zatím nechystáme,“ doplnil informace Jaromír Radkovský, šéf personálního oddělení nošovické automobilky Hyundai.

Krokem ke zvýšení poptávky po autech z Nošovic by mělo být urychlení výroby dalších verzí – Hyundai i30 ve verzi kombi by se měl začít vyrábět už na počátku roku, víceúčelová vozidla YN s logem sesterské automobilky Kia na kapotě se pak začnou vyrábět ve druhém čtvrtletí. V úvahu přicházejí i možné pohyby s cenami vozů směrem dolů.

„Zkrácení výrobního týdne o jeden den je pro nás velmi nepříjemné řešení, ale s ohledem na stávající situaci je to jediné realistické východisko,“ dodal závěrem prezident společnosti Kim Eok-Jo.