ČD mluví o tom, že další inkarnace 810 „zajistí vysokou kvalitu cestování na lokálkách“. Poslední čtyři dostanou dráhy do konce září.

„Při modernizaci vozů zůstává původní prakticky jen skříň, rám a podvozek vozů. Všechno ostatní je zcela nové a splňuje současné normy. Dosazen je nový silnější vznětový motor, řídicí systém, okna, kompletně vyměněný je interiér vozu a úplnou novinkou je klimatizace. Podobný rozsah modernizace, kromě klimatizace, se uskutečnil také u desítky přípojných vozů. Jejich úplnou dodávku jsme zajistili do června,“ uvedl šéf DPOV Jiří Jarkovský.

Vozy dostaly například dvojitá skla (místo dosavadních jednoduchých), novou izolaci skříně, byly osazeny Wi-Fi, zásuvkami USB a novým informačním systémem. V přívěsném voze (012) jsou držáky na kola, chybí tam ovšem klimatizace. Sedačky mají větší rozteč, takže se počet míst k sezení snížil v motorovém voze z původních 55 na 45.

Toalety zůstaly založeny na gravitaci. „Instalace vakuových uzavřených typů toalet do vozidel řady 810 je velmi komplikovaná a zavdává příčinu k mnoha poruchám. Z tohoto důvodu tento typ toalety nepožadujeme,“ psal kraj už začátkem roku 2019, když modernizaci drahám zadával.

Vozy řady 811 obslouží linky S33 Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou, S8 Studénka – Veřovice a S10 Opava východ – Valšov – Moravský Beroun.

Dráhy dosud evidují 212 provozních vozidel řady 810. Tato vozidla byla vyráběna v letech 1973 až 1984. Téměř každé z dosud provozních vozidel už prošlo nějakým stupněm úprav. Šlo především o výměnu či přepolstrování sedáků, výměnu příček a podobně. Celkem 105 z těchto vozidel dostalo nový spalovací motor a prošlo výraznější modernizací.