„O dopravu na lince R8 Brno – Bohumín v uplynulých měsících projevili zájem ještě dopravci Leo Express a České dráhy. Nejvýhodnější nabídku pro stát ve výši 251 milionů korun ročně podal Leo Express, dopravce však nesplnil zadávací podmínky, proto byl ze soutěže vyřazen,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Listopad 2018, jednání v případu brutálního útoku v ostravské tramvaji, ke kterému došlo v prosinci 2017,
Soud v Ostravě řeší brutální napadení v tramvaji

Nabídka vítězného RegioJetu je o milion korun ročně vyšší, než u Leo Expressu. Konkurenční tlak snížil podle ministerstva původní nabídku z letošního jara o 50 milionů korun ročně. Stávající dopravce České dráhy neuspěl s nabídkou na osmileté provozování linky v celkové výši 2,22 miliardy korun.

Na dalších čtyřech rychlíkových linkách, které ministerstvo přidělovalo v rámci jednoho balíku, pak uspěla společnost Arriva, která bude od prosince 2019 následující tři roky jezdit na linkách Praha-Tanvald, Kolín-Nový Bor, Praha-Rakovník a Praha-Příbram-České Budějovice. Arriva dostane za provoz vlaků celkem 731 milionů korun, což je o 200 milionů korun méně, než požadovaly České dráhy. Ostatní dopravci se o tyto linky neucházeli.

Ušetří 55 milionů

Podle ministra dopravy České dráhy loni vykázaly za provoz těchto linek ztrátu 299 milionů korun. Díky vítězné nabídce Arrivy by tak měl stát ušetřit asi 55 milionů korun ročně.

Na snímku ministr zdravotnictví Adam Vojtěch s novináři po jednání s hejtmanem MS kraje Vondrákem a primátorem Ostravy Macurou v říjnu 2018.
Rozvrácené ostravské zdravotnictví marně hledá cestu z krize

České dráhy linku opustí úplně, nebudou jezdit ani na komerční riziko. „Snažíme se obhájit maximum stávajících výkonů, ale ne za každou cenu. Musíme také vytvořit přiměřený zisk, abychom dokázali průběžně obnovovat vozidlový park a rozvíjet služby pro zákazníky,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Žluté vlaky nabídnou lidem při cestě i další služby. „Jde například o bezplatný internet, nabídku denního a dalšího tisku a podobně. O cestující se tak jako na jiných linkách budou starat stevardi naší společnosti,“ přiblížil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Firma počítá i s uznáváním jízdních dokladů z dalších stanic, které obsluhují návazné spoje jiných dopravců. „Navíc zde nebudeme například s Českými drahami v konkurenčním vztahu, ale jako součást sítě dálkových a regionálních spojů,“ zmínil Ondrůj.

Oprava mostu na Rudné ulici, listopad 2018 v Ostravě.
Spása! Rudná se po devíti měsících zase otevře