„Podle jednatele společnosti Kotouč Ivana Hájka, který odchází na Ukrajinu, navštíví Josef Lasselsberger Štramberk v červenci,“ potvrdila informaci ve středu zastupitelům města Michnová.

Právě rakouská firma Lasselsberger, která téměř před třemi lety získala v Kotouči 75 procent majoritního podílu, letos v lednu prodala vápencový lom firmě Holcim. K prodeji se Lasselsberger rozhodl poté, co Štramberským nejprve několik let sliboval rozjezd cementárny včetně získaného stavebního povolení s vytvořením asi sto padesáti pracovních míst. Letošním prodejem lomu se postaral pouze o další nejistotu lidí. „Občané města mají z prodeje Kotouče obavy kvůli kupující společnosti Holcim. Ta je vlastně nástupcem firmy CEVA Prachovice, která před deseti lety provoz cementárny zavřela. Co to přinese městu, zatím nevíme. Firma prývypracovává konkrétní business plán týkající se eventuální stavby cementárny,“ reagovala po prodeji lomu starostka Štramberka, kterou zastupitelé v celé záležitosti pověřili dalším jednáním.

„Kotouč prý bude pokračovat ve vápenném programu a bude plnit podmínky města, které mu uložilo ministerstvo životního prostředí. Přislíbený protihlukový val je hotov. Protihluková stěna by měla být dostavěna do října příštího roku. Nákladní automobilová doprava, která jezdí do závodu stále přes Kozinu, by měla být odkloněna,“ informovala zastupitele města Michnová. Mezi podmínkaminimi například pořízení protihlukových stěn kolem vlečky, kdy je denně porušována stanovená hluková norma. Namátkově změřené hodnoty se dostávají až ke sto decibelům namísto přípustné hranice pětapadesáti decibelů. Stížnost ohledně hluku podaná hygieně je nedořešena,“

Na soužití s Kotoučem si již léta stěžují především obyvatelé žijící poblíž podniku. Vadí jim hluk železniční dopravy a velká prašnost. „Prach a ustavičný hluk z vlečky jsou deprimující. Na zahradě máme vše zaprášené včetně prádla na balkoně. Zdejší životní prostředí je špatné,“ stěžovala si i Eva Stefanová, která bydlí několik metrů od Kotouče. „Poletavý prach představuje pro lidi i životní prostředí velké nebezpečí,“ přidal se zastupitel města Jiří Tůma. Jedním z dalších, které trápí hluk nejen ze železniční, ale i silniční dopravy, je i Milan Bár z Koziny. „Z jedné strany slyšíme vlečku z Kotouče. Z druhé strany domu máme silnici, po které jezdí kamiony. Prostřednictvím města jsme žádali alespoň o omezení provozu o sobotách, nedělích a svátcích,“ sdělil Bár.

„Z lidského hlediska připomínky lidí z Koziny chápu,“ sdělil již před časem jednatel Kotouče Hájek. „Snažíme se dělat, co je v našich silách. Stavba valu a stěny nás stojí nemalé finance, které bychom mohli investovat jinam. Fabrika funguje ve Štramberku drahně let. Ještě dříve, než se zde postavily rodinné domy. Jestliže si někdo postaví či zakoupí dům u železnice, musí očekávat, že doprava bude slyšet,“ dodal. „Každý jenom slibuje hory doly. Rozjezd cementárny se přetřásá léta. Většina místních tomu už stejně nevěří,“ dodal jeden z obyvatel Štramberka.