Kdo se při relaxování na lehátku u bazénu vždy trochu zastydí při pohledu na dům s nesundanými vánočními světly, může se pomalu uklidnit, nechat je tam a brát to jako přípravu na svátky. Zařadí se tak po bok například cukrářů.

Podstatnou část objednávek tradičně přijímá v této době třeba Romana Mudlová, která peče na zakázku cukroví. „Je to běžné. A zájem je opravdu obrovský, každý rok to stoupá minimálně o třicet procent,“ potvrdila.

Vyznáte se v cukroví? Vyzkoušejte si, jak pochodíte v našem fotokvízu. Ilustrační foto.
KVÍZ: Vyznáte se v cukroví? Zkuste si test, jak dobře znáte chuť Vánoc

V sobotu informovala o spuštění přijímání objednávek, v pondělí odpoledne už měla šedesát zakázek. „Peču okolo dvou set kilo a asi dvacet druhů,“ vypočítala.

O zvláštnost se nejedná, na sociálních sítích se objevují desítky příspěvků, které poptávají napečení cukroví na letošní rok. „Od včerejšího večera přišlo objednávek na osmnáct kilogramů,“ sdělil v pondělí cukrář Vojtěch Vyskočil, který letos přijímá objednávky na cukroví druhým rokem.

Desítka cukrářů oslovených se shodla, že na začátku září už bývají zakázkové listy úplně plné a nahrazují je už pouze pořadníky na náhradníky. Letošní cena cukroví je přitom kvůli inflaci vysoká, nabídky se pohybují okolo tisícovky za kilogram.

E-shopy vybízejí k vánočním nákupům

Na vánoční vlně už plují i některé e-shopy a propagují nadílku pod stromeček. Zákazníkům, kteří si teď nakoupí zboží v akci Vánoce, nabízí neodolatelné ceny a dárek zdarma jedna z českých drogerií. V nabídce má kosmetické adventní kalendáře. Byť se jedná o modely z loňska, jsou univerzálně použitelné pro jakýkoli rok. Univerzální jsou také kosmetické balíčky nebo třeba svíčky s vánoční tematikou.

Ještě před začátkem prázdnin dorazily do řady obchodů podzimní dekorace. Dýně a barevné listí se v nich ale celý podzim neohřejí, už brzy po začátku ročního období je totiž vystřídá právě vánoční sortiment.

„Jeho sezona začíná v říjnu. V prvním týdnu jde hlavně o vánoční cukrovinky, perníčky a podobně. Postupně každý další týden uvádíme vánoční produkty napříč celým sortimentem včetně adventních kalendářů,“ doplnila mluvčí řetězce Kaufland Renata Maierl.

Předvánoční nápor zažívá Česká pošta každoročně. U zásilek ze zemí mimo EU musí zákazník uhradit také clo
Jak ušetřit za dárky ze zahraničí? Neplatit za celní řízení dopravci

Trendy pro letošní vánoční ozdoby a dekorace už na konci ledna nastolili odborníci na mezinárodním veletrhu Christmasworld Trends 23+ ve Frankfurtu nad Mohanem. Dominovat být bílá barva, doplněná pastelovými tóny a také barva fialová. Letošní Vánoce ale nepůjde jen o design, výzdoba má mít hlubší přesah.

„Více než kdy předtím je kladen důraz na udržitelnost. Dobrý design, který zná dědictví a budoucnost,“ přiblížila letošní trendy designérka Anette Palmisano. Dodala, že nastane návrat k přírodě a ozdobám z přírodních materiálů. Vhod tak mohou přijít třeba krabice s letitými ozdobami po babičce.

Vánoční nakupování
Přestože Česko už loni bojovalo s inflací a zdražováním, na vánočních výdajích se to negativně neprojevilo. Maloobchodní tržby v uplynulé vánoční sezóně meziročně vzrostly o 11,4 procent.

zdroj: Mastercard Spending Pulse