Na letošním vyhlášeném pařížském autosalonu představila německá automobilka Volkswagen sportovnější verzi vozu s nejnižší spotřebou paliva na světě v rámci sériové výroby vozidel XL1, jehož součástí je světlomet vyrobený na lince společnosti Varroc Lighting Systems, mající globální vývojové centrum v Novém Jičíně.
Produkt ocenila i veřejnost
Právě za projekt úsporného světlometu pro německý koncern získala společnost tituly Cena veřejnosti a Inovační firma roku 2014 v kategorii velkých podniků Moravskoslezského kraje. V soutěži se hodnotil stupeň inovace, ekonomický dopad pro firmu a uplatnitelnost projektu na trhu.
„Vítězství v této soutěži a podpora, kterou nám česká veřejnost svými hlasy projevila, je pro nás tím největším uznáním. Je potvrzením toho, že jsme špičkou v oboru," dodal Todd Morgan, viceprezident pro globální produktový vývoj a ředitel českého zastoupení Varroc Lighting Systems.
„Hlavní cenu 50 tisíc korun věnujeme na charitativní účely. Zapojili jsme do rozhodování naše zaměstnance, kteří sami svými hlasy určí, který projekt vítěznými prostředky podpoříme," doplnila Kateřina Škopková, která řídí komunikaci ve firmě Varroc.
Minimální spotřeba
Superúsporný automobil XL1 váží pouhých 795 kilogramů a spotřebuje 0,9 litru nafty na 100 kilometrů. To znamená, že by řidič při ideálních podmínkách na trase Nový Jičín Praha Nový Jičín (700 km) zaplatil při ceně nafty 35 korun za litr za pohonné hmoty pouhých 220 korun!
„Z toho důvodu byl u plně LEDkového světlometu kladen celkový důraz na minimální příkon a co nejnižší hmotnost. Důsledkem toho je výrazné snížení spotřeby paliva a emisí CO2. Varroc začal s koncernem Volkswagen spolupracovat na vývoji již v roce 2011 a od roku 2013 automobilce dodává osvětlení na XL1 vozy," upřesňuje mluvčí společnosti, která v Moravskoslezském kraji zaměstnává přes 2300 lidí. V letošním roce firma slaví 135 let od svého založení v České republice.
Úspornou technologii LEDkových světlometů využívají automobilky po celém světě stále více a jejich výrobci očekávají, že v roce 2020 bude tento typ světlometů v každém pátém nově vyrobeném voze. Soutěž Inovačního oskara kraje pořádala Agentura pro regionální rozvoj, a..s., a kromě živnostníků a malých a středních firem se v letošním druhém ročníku mohly přihlásit i velké podniky.