„Hodně lidí se stále ještě domnívá, že při nákupu v takzvaném kamenném obchodě mají možnost zhruba do čtrnácti dnů vrátit zboží bez udání důvodu. Zákon ale obchodníkům žádnou takovou povinnost nestanovuje,“ vysvětlila koordinátorka Sdružení obrany spotřebitelů v Moravskoslezském kraji Marcela Reichelová.

Pokud zboží není vadné, nevyplývá podle ní pro prodejce povinnost zboží přijmout zpět a vrátit peníze či je vyměnit za jiné. „Takový postup je možný jen dohodou mezi prodávajícím a kupujícím. Proto jsme provedli průzkum přímo u obchodníků. Otázka byla jednoduchá: Bude vaše firma ochotna přijmout zpět dárek, který je pro spotřebitele nevhodný, a vrátit mu peníze, případně jej vyměnit za jiné zboží? A pokud ano, za jakých podmínek?“ upřesnila Reichelová.

Na otázky v namátkovém průzkumu podle ní některé malé firmy neodpověděly, naopak velké řetězce většinou reagovaly pružně. „Obecně lze z odpovědí vyčíst, že většina prodejců je ochotna za určitých podmínek zboží vyměnit. Vrácení peněz mohou lidé očekávat spíše ve velkých obchodních řetězcích. Co se týká podmínek, obchodníci většinou požadují neporušený obal, paragon a nepoužívání věci. Z logických důvodů obchodníci nepřijímají zpět spodní prádlo, potraviny, tiskoviny, CD, DVD a podobné zboží,“ upřesnila Reichelová.

Například společnosti Globus, Kaufland, IKEA, Tesco či Baťa uvedly, že jsou ochotny lidem nevhodný dárek nejen vyměnit, ale i vrátit peníze. Lhůta, ve které jsou ochotny vstřícný krok uskutečnit, je různá. Pohybuje se od třiceti dnů od nákupu až po celý rok. Vyžadují pokladní účtenku, originální a nepoškozený obal. Podmínkou je i to, že zboží nesměl zákazník používat.

„Společnost Kenvelo odpověděla, že peníze zpět nevrací, ale zboží je ochotna vyměnit. Je pochopitelné, že jednotliví prodejci mají odlišné podmínky. Například v Kauflandu jde třeba jízdní kolo možno vrátit jen do čtrnácti dnů od nákupu,“ doplnila Reichelová.

Petr Fiedor, který výzkum prováděl, v něm bude pokračovat i po Vánocích. „Oslovím tentokrát už spotřebitele a budu se ptát, jestli se pokusili nevhodný dárek vrátit nebo vyměnit-a jak uspěli,“ dodal Fiedor.