Rodačka z Karlových Varů patří podle časopisu Forbes mezi 75 nejvlivnějších žen ČR. Po absolvování karlovarské Obchodní akademie nastoupila na Fakultu sociálně ekonomickou UJEP a ve studiu následně pokračovala na Vysoké škole ekonomické v Praze na fakultě podnikohospodářské. Zakladatelka a majitelka společnosti Zásilkovna je odbornou veřejností označována za první dámu české e-commerce. V roce 2018 získala titul EY Podnikatele roku Hlavního města Prahy a Hospodářské noviny ji také pravidelně zařazují do žebříčku TOP ženy v ČR, který v roce 2018 vyhrála.

„Než jsem začala podnikat, myslela jsem si, že se musím řádně připravit. Dodělat školu, vycestovat do zahraničí, nabrat pracovní zkušenosti, našetřit vstupní kapitál. Blbost! Pokud máte nápad, neotálejte!"
Simona KijonkováSimona KijonkováZdroj: archiv Simony Kijonkové

V současné chvíli zastává pozici CEO holdingu Packeta, do kterého spadá i Zásilkovna, kterou Simona před devíti lety založila jako start-up. V holdingu aktuálně řídí 11 firem a 700 zaměstnanců v mnoha státech Evropy. Kromě toho se věnuje i dalším investicím do start-upů.

Zásilkovna poskytuje komplexní logistické služby pro internetové obchody a má aktuálně více než 2 600 výdejních míst v celé střední a východní Evropě, kde spolupracuje s více než 26 000 e-shopy. Cesta absolventky fakulty sociálně ekonomické Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem k vrcholové byznysmence ale byla náročná.

„Než jsem začala podnikat, myslela jsem si, že se musím řádně připravit. Dodělat školu, vycestovat do zahraničí, nabrat pracovní zkušenosti, našetřit vstupní kapitál. Blbost! Pokud máte nápad, neotálejte! Začněte podnikat hned. Na podnikání nikdy připraveni nebudete, zkušenosti přijdou „za pochodu“. Vidím to na svém příkladu. Přestože jsem u svého prvního podnikatelského záměru měla ty školy, velké pracovní zkušenosti i milion do začátku, nestačilo to a zkrachovala jsem. Dostala jsem pořádný kopanec od života. Poté přišel nápad se Zásilkovnou. Začala jsem sama z obývacího pokoje, zcela bez peněz. Programovat jsem se učila jako samouk a o logistice jsem nevěděla vůbec nic,“ říká Kijonková.

"Na podnikání nikdy připraveni nebudete, zkušenosti přijdou „za pochodu“. Dostala jsem pořádný kopanec od života. Poté přišel nápad se Zásilkovnou."
Simona KijonkováSimona KijonkováZdroj: Lucie Veselá

Inspirace k založení Zásilkovny přišla podle jejích slov od tehdejších klientů, internetových obchodů. „Ještě před Zásilkovnou jsem založila IT firmu a programovala jsem e-shopy. Těm na trhu chyběl projekt, který by jim dodal kvalitní logistiku na míru, a přáli si mít výdejní místa, jako měla tehdy Alza. Na začátku podnikání jsem byla sama a musela dělat úplně všechno. Programovala jsem si web, psala texty, rozesílala e-maily, oslovovala klienty, vystavovala faktury, dělala účetnictví… a ano, také jsem balila a rozvážela zásilky,“ podotýká Kijonková.

V současnosti Zásilkovna spolupracuje s více než 60 logistickými společnostmi. Velkou konkurencí je Zásilkovna pro Českou poštu. Od letošního března pošta navíc zásadně změnila ceny balíkových zásilek. Zatímco se doposud cena balíků určovala podle hmotnosti, nově si pošta účtuje peníze v závislosti na velikosti balíčku. Zásilkovna se zaměřuje na zasílání balíčků z internetových obchodů jak na výdejní místo, tak domů. „Ceník České pošty je nepřehledný i pro nás, lidi z oboru. Zákazník dopředu netuší, kolik za doručení zásilky zaplatí, dozví se to až na přepážce pošty. U služby Zásilkovny, která má název „Mezi námi“, vždy znáte cenu zásilky předem. Cena je 65 Kč a můžete poslat vše do 50 cm délky jedné strany a do 4 kg váhy. Cena je bez dobírky s DPH, tj. konečná cena. Stačí si k tomu jen stáhnout aplikaci Zásilkovny do mobilu. První měsíce fungování služby Mezi námi splnil naše očekávání. Celkem si naši aplikaci, kterou je třeba ke službě využít, dosud stáhlo přes 34 tisíc uživatelů. Za přibližně dva měsíce od spuštění si zákazníci poslali téměř 25 tisíc zásilek a jejich počet stále výrazně roste, každý den přibližně o 50 procent,“ míní Kijonková s tím, že ještě v letošním roce by se chtěli dostat na milion zásilek.

V roce 2018 se v ČR přepravilo asi 100 milionů balíků, z čehož jich Zásilkovna přepravila zhruba 11,2 milionů. Zásilkovna roste každoročně o téměř 100 %, jde o více než trojnásobek průměru trhu. "Letos plánujeme růst na 18 milionů zásilek. Dnes doručujeme už do 28 zemí EU, do Ruska, Švýcarska a na Ukrajinu. Plánujeme expandovat i mimo Evropu,“ doplňuje Kijonková, která si vzpomíná i na kuriozity z přepravy, s nimiž se často setkává.

„Vaše profesní role a počet dětí neříkají nic o tom, zda jste dobrá matka."
Simona KijonkováSimona KijonkováZdroj: archiv Simony Kijonkové

„Asi nejkurióznější byla přeprava sarančat z ČR na Ukrajinu. Živá zvířata jsou samozřejmě z přepravy dle obchodních podmínek vyloučena a tato zvláštní dodávka byla zastavena celníky na hranicích. Odesílatel nám tvrdil, že nepochopil, že i saranče je v režimu „živého zvířete“. Kobylkám se nakonec nic nestalo, vrátily se od hranic zpět domů,“ vzpomíná Kijonková, jež je investorem i v několika start-upech.

„Za všechny zmíním SizeID.com a Robeeto.com. SizeID je aplikace jako pomocník pro vybrání správné velikosti při koupi oblečení online a Robeeto.com je digitální platforma, prostřednictvím které můžete nabídnout své služby komukoli, kdo je potřebuje, nebo si služby můžete jednoduše objednat. Od hlídání dětí, doučování, hodinového manžela až po služby osobního charakteru, jako jsou vizážistka či kadeřnice na ples,“ podotýká Kijonková.

"Letos plánujeme růst na 18 milionů zásilek. Dnes doručujeme už do 28 zemí EU, do Ruska, Švýcarska a na Ukrajinu.
Robotický výdej Zásilkovny - Zástupci společnosti Zásilkovna představili 15. května 2019 v Praze robotické zařízení pro výdej zásilky Z-BOT.Robotický výdej Zásilkovny - Zástupci společnosti Zásilkovna představili 15. května 2019 v Praze robotické zařízení pro výdej zásilky Z-BOT.Zdroj: ČTK

Mimo Zásilkovnu na sebe Kijonková upozorňuje i jako osoba matka-podnikatelka. Se svou přednáškou „Úspěšné ženy nejsou dobré matky?“ například vystoupila na TEDxPragueWomen. „Vaše profesní role a počet dětí neříkají nic o tom, zda jste dobrá matka. To, že úspěšné ženy, manažerky ve vysokých funkcích či podnikatelky, nejsou médii považovány za dobré matky, je známý stereotyp. Připravila jsem studii, kdy jsem si dala do paralely počet dětí nejúspěšnějších žen v ČR podle žebříčku Forbes a jejich work/life balance a životní styl. Kupodivu, tyto ženy z „žebříčku“ mají v průměru více dětí, než je průměrný počet dětí v ČR, a tráví s nimi mnohem více času. I na vlastním příkladu, kdy mám tři děti, dokazuji, že je správné pracovat jen 6 hodin denně, věnovat se dětem, zařadit do života tzv. digitální abstinenci a mít zdravý work/life balance. Stanete se tak šťastnější a výkonnější. A šťastné jsou i vaše děti,“ doplňuje Kijonková. Po náročné práci prý relaxuje hlavně s rodinou.

„Chodím také pravidelně cvičit, i když ne tak často, jak bych sama chtěla. Sobě a manželovi organizuji pravidelné odpočinkové wellness víkendy. Velmi rádi s celou rodinou cestujeme, v létě jsou to téměř celé dva měsíce, zimu trávíme na lyžích. Baví mne tyto cesty vymýšlet, plánovat a organizovat,“ uzavírá Kijonková.