Javorový vrch je již více než dvacet let velmi vyhledávaným místem pro létání na padákových kluzácích. Důvodů pro výběr právě tohoto místa je podle paraglidistů několik. „Především tradice, protože již dávno před vznikem a rozšířením tohoto sportu u nás využívali Javorový vrch ke svým aktivitám rogalisté," připomněl Jiří Valenta s tím, že v případě Javorového je rozhodující jeho zcela mimořádná poloha a reliéf.

„Proto lze ve dnech s příznivými povětrnostními podmínkami sledovat na Javorovém vrchu několik desítek rekreačních pilotů denně, k tomu účastníky kurzů paraglidingu a v neposlední řadě tandemové piloty, kteří nabízejí let na dvoumístném paraglidu těm, kteří si sami do vzduchu netroufají," vysvětlil Jiří Valenta. Létá se po celý rok, hlavní sezona paraglidingu však trvá od dubna do září. K létání na padákovém kluzáku (paraglidu) je podle zákona o civilním letectví nutné vlastnit pilotní průkaz, dále pak platný technický průkaz k padákovému kluzáku a pojištění odpovědnosti za škody způsobené třetím osobám. „Výčet dokumentů nezbytných k létání se tak dá přirovnat k podmínkám řízení auta," shrnul Jiří Valenta.

K paraglidingu patří také nehody. Dvě vážné kolize se na Třinecku odehrály letos v červenci. V prvém případě šlo o 21letou ženu, která se při přistání pod Javorovým zachytila do drátů elektrického vedení, kde zůstala na padáku viset. Utrpěla rozsáhlé popáleniny. Pomoc záchranářů potřeboval 26. července i dvaatřicetiletý paraglidista, který rovněž dopadl na dráty elektrického vedení v Oldřichovicích – v tomto případě se jednalo o popáleniny a poranění hlavy.

„Jako každý jiný sport přináší i paragliding zvýšené riziko úrazu. Lze ale konstatovat, že při dodržení všech pravidel, která se pilot naučí již v základním kurzu, je riziko úrazu nižší než při jízdě na kole," říká ovšem Jiří Valenta.

„Naprostá většina úrazů při paraglidingu je zaviněna buď nekázní pilota, nebo zásadní pilotní chybou, která pramení zpravidla z podcenění podmínek. Při dodržení všech pravidel je paragliding nádherný rekreační sport vhodný pro zájemce starší 15 let, ve kterém, k překvapení mnohých, není důvod k adrenalinovým situacím," pravil.

Vzhledem k množství paraglidistů na Javorovém vrchu je logické, že právě zde zaznamenávají frýdecko-místečtí policisté nejvíc nehod.

„V jiných lokalitách regionu tyto problémy snad ani nejsou. Přesné statistiky sice nevedeme, můžeme ale říct, že takovýchto nehod šetříme během roku v průměru asi deset. Kolegové ke každé nehodě paraglidisty vyjíždějí. Jako letecké nehody to ale nešetří, do této škatulky to nespadá," uvedl policejní mluvčí Vlastimil Starzyk.

Dodal, že policisté například zjišťují, jestli letec při pádu nezpůsobil obecné ohrožení. „Když zjistí, že se žádný trestný čin nestal, věc se následně odloží," vysvětlil policejní mluvčí běžný postup. Přitom míní, že za většinou nehod je počasí. „Potom je to nepozornost a podcenění situace daného paraglidisty," uvedl.

Na snímku tandem. Piloti při něm nabízejí let na dvoumístném paraglidu těm, kteří si sami do vzduchu netroufají.

„Létání je součástí mého života," říká inspektor paraglidingu Jiří Valenta

Provozovatel turistického areálu Javorový vrch Jiří Valenta je také inspektorem paraglidingu Letecké amatérské asociace ČR. V rozhovoru upozorňuje na to, že pilot paraglidu podstupuje menší riziko, než je tomu u řidičů v běžném silničním provozu.

Jak a kdy jste se vy sám k paraglidingu dostal?
S paraglidingem jsem začínal v roce 1994, to mi bylo 32 let. S mým bratrem jsme se rozhodli strávit společnou týdenní dovolenou pokud možno netradičním způsobem – a volba padla na účast v kurzu paraglidingu. Oba jsme již u létání zůstali a v mém případě se stal paragliding neodmyslitelnou součástí mého života.

K baštám paraglidingu určitě patří Javorový vrch. Proč tomu tak je? Má tento kopec ideální podmínky?
Důvodem je jeho zcela mimořádná poloha a reliéf: paraglidisté potřebují pro vzlet postupně se svažující terén s převýšením v ideálním případě několik stovek metrů nad okolním terénem a hlavně volný prostor bez překážek, to jest stromů, budov, drátů elektrického vedení a podobně, ve směru vzletu. K tomu pak ještě musí vhodný terén pro paragliding splňovat podmínku rovné a otevřené plochy pod místem vzletu pro bezpečné přistání. A přesně tyto podmínky splňuje právě Javorový vrch jako jeden z mála terénů v Beskydech a v ČR vůbec.

Dá se jednoznačně říci, že za většinou nehod při paraglidingu je lidský faktor a ne příroda?
Ano, stoprocentně! Naprostá většina úrazů při paraglidingu je zaviněna buď nekázní pilota, nebo zásadní pilotní chybou pramenící zpravidla z podcenění podmínek. Zdůvodňovat nehodu přírodními podmínkami, například příliš silným větrem, turbulencí, bouřkovou situací znamená prozradit na sebe, že pilot není schopen správně vyhodnotit podmínky vhodné k létání. Chyba je tedy skoro vždy v hlavě pilota.

Je podle vás paragliding bezpečnější než například jízda autem po dálnici?
Ano, a statistiky to jednoznačně potvrzují. Při dodržení všech pravidel a podmínek má pilot paraglidu podstatně vyšší šanci užít si let bez rizika, než řidič auta nejen na dálnici, ale v silničním provozu vůbec!