Ačkoliv vedení Moravskoslezského kraje intenzivně jedná se všemi úřady a organizacemi, kterých se stavba týká, termín dokončení čtyřsetmetrového úseku důležité komunikace se dál a dál posouvá.
INDEX DENÍKU POHLEDEM KRAJE
BRÁNILA RYCHLEJŠÍ VÝSTAVBĚ DÁLNIC HLAVNĚ PROJEKTOVÁ NEPŘIPRAVENOST?
Hlasování u čtvrté otázky dopadlo v našem kraji tentokrát takto: ANO 33 (56,9%) / NE 25 (43,1 %)
Podle aktuálního vyjádření kraje je nyní nutné posoudit zbylou část stavby v přísnějším režimu v kompetenci ministerstva životního prostředí. Znamená to spustit takzvaný proces EIA, který může trvat zhruba půl roku.
Náměstkyně hejtmana pro životní prostředí Jarmila Uvírová uvedla, že Moravskoslezský kraj předal tuto věc ministerstvu životního prostředí. Potvrzení, že plánovaná stavba nemá zásadní negativní vliv na životní prostředí a veřejné zdraví, je jednou z podmínek vydání stavebního povolení.
Spustit celý proces EIA považuje v této chvíli za pragmatické a nejvhodnější řešení i náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka. „Pokud budeme i nadále předpokládat maximální obstrukce ze strany majitelů pozemků a dalších spolků, vychází z hlediska času lépe provedení celého procesu EIA, proti kterému se nelze odvolat," řekl Jakub Unucka.
Pokud by se postupovalo jinou variantou, a to zjišťovacím řízením, bude podle náměstka Unucky proces mnohem delší, protože nespokojené strany mají v tomto případě možnost se odvolat a navíc podat žalobu ke správnímu soudu.
„Ten ovšem není vázán žádnou lhůtou, do které musí rozhodnout. Jednání s vlastníky věcných břemen je daleko složitější a zdlouhavější problém než proces EIA. Jsem přesvědčen o tom, že velký podíl na této patové situaci má i Katastrální úřad.
Moravskoslezský kraj proto připravuje a podá stížnost k jeho nadřízenému orgánu, tedy Českému úřadu zeměměřičskému a katastrálnímu," konstatoval ještě náměstek hejtmana pro dopravu.
VOJTĚCH VEŘMIŘOVSKÝ
Vybrané odpovědi panelistů:
Daniel Morys, ředitel Dopravního podniku Ostrava:
„Projekty se mají připravovat, ať už se bude stavět či nikoliv. Současný stav je ostudou České republiky, i méně rozvinuté státy nás v této problematice předehnaly."
Petr Pavlíček, ředitel Mendelova gymnázia v Opavě:
„Projektová dokumentace je v pořádku, ale v naší demokracii se bohužel snažíme vyhovět každému. A tak se objeví ekologické nebo soukromé důvody, převtělené v racionální argumenty. Ano, chci obchvat města Opavy, ale běda, když bude u mého baráku."
Roman Anderle, grafik a občanský aktivista, Krnov:
„Dle mého názoru je to spíše neefektivní práce Ministerstva dopravy. Dlouho plánujeme, ale ještě delší dobu stavíme. Navíc pak za vysoké ceny. Obojí musíme být schopni zvládat rychleji i levněji. Navíc bychom se měli věnovat nejenom dálnicím ale i železnici."
Petr Hamrozi, ředitel Muzea bible v Jablunkově:
„Myslím, že rychlejší výstavbě brání hlavně extrémní byrokracie a zmetkové zákony a nařízení. Když ke všemu přidáme i mnohdy velmi předražené práce, lobby některých velkých stavebních firem nepustit konkurenci a totální amatérizmus úředníků v ŘSD a na MD (stačí se podívat na tzv. koordinaci staveb na D1, pomalou přípravu dalších důležitých dálnic) je zde velký problém. Proč si prostě kompetentní lidé nebouchnout do stolu, nepřipraví potřebné legislativní změny a především, nepracují daleko efektivněji?"
Redakce Deníku na sklonku funkčního období nynější vlády připravila seriál „volebních auditů", které se zaměří na vybrané body z programu trojkoaličního kabinetu premiéra Bohuslava Sobotky. Co se kabinetu povedlo a kde naopak v uplynulých čtyřech letech selhával? Připravili jsme pro vás shrnutí hlavních změn na celostátní úrovni, pohled z našeho regionu a k tomu exkluzivní „Panel Deníku": výsledky ankety mezi bezmála tisícovkou regionálních osobností, které okomentují jednotlivá témata.SEZNAM VŠECH osobností z Moravskoslezského kraje účastnících se auditu Deníku najdete ZDE.