Zkušební provoz už probíhá od začátku roku. „Testovali jsme několik měsíců jeden směr, teď dalších několik měsíců se sleduje druhý směr. Máme díky tomu skutečná čísla, kolik přestupků se tam stane,“ řekl starosta Bílé Tomáš Kubačák s tím, že měsíčně jde v případě překročení rychlosti 60 kilometrů v hodině o tisíc přestupků v jednom směru. Povolená je přitom padesátka.
Horská obec je významným letním i zimním střediskem, skrz Bílou navíc vede vytížená silnice I/56, která je jedním z hlavních dopravních tahů na Slovensko i pro kamiony. V rovném úseku přes střed obce si však mnozí motoristé s rychlostí nelámou hlavu.
Dopravní policejní inspektorát určil úsek, kde se může měření rychlosti provádět. Obec původně usilovala o to, aby byl úsek delší. „Chtěli jsme, aby se rychlost dodržovala v celém rozsahu obce, nejenom v části, kterou nám určí policie, ale nakonec to nešlo, takže jsme museli přistoupit k tomu, že jsme úsek zkrátili,“ podotkl starosta.
Výsledky měření budou zpracovávat havířovští strážníci. „Právní moc tomu dává Městská policie Havířov, přestupky potom musí řešit obec s rozšířenou působností, tedy Frýdlant nad Ostravicí. My jako obec zaštiťujeme provoz a infrastrukturu,“ řekl starosta.
MOBILNÍ RADAR
Na neukázněné řidiče se zaměřili také strážníci ve Frýdku-Místku, kteří od dubna měří rychlost prostřednictvím nového mobilního radaru. „Hlavní význam úsekového měření spočívá bezesporu v jeho preventivním charakteru.
Za tu krátkou dobu jeho provozu lze opravdu konstatovat, že jízda, především vozidel přijíždějících do města, se zklidnila. Přesto v druhém čtvrtletí strážníci odhalili celkem 248 přestupků spojených s překročením povolené rychlosti,“ uvedl vedoucí operativní skupiny městské policie ve Frýdku-Místku Tomáš Zapletal.
Laserový mobilní radar váží jen něco málo přes jeden a půl kilogramu, takže umožňuje měření z ruky i ze stativu. Pořizuje snímek i videosekvenci, měří na vzdálenost až 600 metrů a lze s ním měřit za každého počasí a v jakoukoliv hodinu, tedy i v noci. Měří se jak v obytných částech, tak na výpadovkách z města i ve Skalici, Chlebovicích a Lískovci.
„Měření na ulicích, které jsou vytipovny jako příchozí či odchozí trasy k jednotlivým základním školám, má u nás nejvyšší prioritu,“ konstatoval Tomáš Zapletal s tím, že se vycházelo i z dlouhodobě analyzovaných výsledků pořízených informačními radary.
Zklidnit provoz by chtěli také v Ropici, kudy vedou frekventované silnice I/11 a I/68. Za pořízení dvou ukazatelů rychlosti se zobrazením SPZ vozidel překračujících povolenou rychlost zaplatila obec okolo čtvrt milionu korun.